Känn dig blåst, men du är ju med i batteribilsekten så njut av att du räddar världen 😂
 
  • Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Känn dig blåst, men du är ju med i batteribilsekten så njut av att du räddar världen 😂
Onykter igen?
 
  • Gilla
  • Wow
Vektor2000 och 5 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Vad är det för fel på skrothögarna Enyaq och ID4?

Sitter i detta nu på Circle Ks 300kw laddare och får inte mer än 45kw. Det kommer ta 2,5 jävla timmar att ladda detta förbannade skrälle!! Kollegorna med skrothögarna Id4 och Enyaq har samma problem gång efter annan
Det är väl en erkänd problematik hos VAGs första generation elbilar. Skall väl vara åtgärdat i och med den uppdaterade drivlinan som kom i samband med lanseringen av ID7.

Den nya drivlinan ligger närmre konkurenterna i förbrukning och laddar åtminstone hyfsat snabbt även om VAG fortfarande är bland dom slöare. Tesla samt KIA/Hyundai spelar ju i en egen division på denna punkten med dom europeiska märkena i farmarligan hopplöst efter.

Jag anser att det är nästintill fabrikationsfel på dessa bilar. Att sen den samlade motorpressen utsåg ID4 till årets bil visar ju bara vilken genomkorrumperad bransch motorjournalistik är. XC40 el blev väl även den årets bil, nästan lika dålig konstruktion den.
 
  • Gilla
  • Haha
Styrman_jansson och 4 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Känn dig blåst, men du är ju med i batteribilsekten så njut av att du räddar världen 😂
Snarare blåst av VAG som inte tar ansvar för att uppgradera gamla bilar med lösningen på problemet. Som jag förstått handlar det egentligen om mjukvara för att möjliggöra aktivering förvärmning inför laddning.

Laddar i 175kW med min model Y sommar som vinter och i princip oavsett laddning på batteriet.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Vad är det för fel på skrothögarna Enyaq och ID4?

Sitter i detta nu på Circle Ks 300kw laddare och får inte mer än 45kw. Det kommer ta 2,5 jävla timmar att ladda detta förbannade skrälle!! Kollegorna med skrothögarna Id4 och Enyaq har samma problem gång efter annan
Låter konstigt. Själv har jag aldrig råkat ut för något sådant om det inte varit rejält kallt, och det är det ju i alla fall inte i södra Sverige. Och även då går laddhastigheten successivt uppåt om den skulle börja så lågt som din bil verkar göra.

Kan säga att min ID4 sällan är under 100 kW efter några minuter om laddar tillåter det. I synnerhet inte efter de mjukvaruuppdateringar som kommit (är på 3.7 nu, men det var väl 3.0 som gjorde den stora skillnaden om jag minns rätt).

Det är som andra varit inne på inte den snabbast laddande bilen, och även en timme för att få den typ fulladdad är förstås mer än man vill ha, men de 2,5 timmar du pratar om är ju inte sant givet de förutsättningar du nu har. Så vill du gnälla av dig eller prata laddtider?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag har varit med om att min ID4 laddat med 30-40kW, Men då ställde jag mig vid snabbladdaren med ett kallt batteri, och kanske 5min senare hade den bra flås i laddningen.

Är väl en känd brist på första generationen ID4 att den saknar förvärmning av batteriet.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker personligen att förbrukningen på ID4/enyaq är ett större problem om jag själv skulle haft en. Jag har väldigt få destinationer som jag inte fixar på ett laddstopp. Om det då tar 22 min eller 45min är inte ett jätteproblem, vi passar normalt på att ta en matpaus i samband med detta och med barn som ska in och ut ur bilen samt tömma blåsan så blir en snabb laddning tajt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Visst, förbrukningen kunde varit bättre, men för egen del fungerar den.
Ställde mig in på att den skulle räcka ca 30mil, vilken den nog gör om man inte kör motorväg + moms i sydsvensk vinter.

Själv kör jag sällan längre än 30mil, och då stannar jag ändå för en bensträckare och kaffepaus halvvägs.

Edit: Kan ju tilläggas att jag köpte bilen begagnad och visste vad jag köpte avseende på förbrukning, räckvidd, snabbladdning osv då jag kikat runt lite.
Kunde motivera priset upp till en rent ny bil utifrån våra behov.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Walle85
13th Marine 13th Marine skrev:
Visst, förbrukningen kunde varit bättre, men för egen del fungerar den.
Ställde mig in på att den skulle räcka ca 30mil, vilken den nog gör om man inte kör motorväg + moms i sydsvensk vinter.

Själv kör jag sällan längre än 30mil, och då stannar jag ändå för en bensträckare och kaffepaus halvvägs.

Edit: Kan ju tilläggas att jag köpte bilen begagnad och visste vad jag köpte avseende på förbrukning, räckvidd, snabbladdning osv då jag kikat runt lite.
Kunde motivera priset upp till en rent ny bil utifrån våra behov.
Körde fram och tillbaka till Göteborg (från Järfälla) nu under julen med vår Enyaq. Farthållare på 115 km/h merparten av motorvägen. Resan ner ett laddstopp i Motala och resan hem två kortare laddstopp, ett i Mariestad och ett i Västerås. På de nya Teslaladdarna i Västerås kom vi upp i ca 120 kW i laddgastighet. Resan hem på 46 mil klarades av på ca 5½ timme inkluderat laddstopp. Hade under 10% kvar av batteriet när vi kom fram i Motala, Göteborg, Västerås och hemma. Var bara i Mariestad vi hade över 50% kvar, men hade gått att köra på ett stopp i Örebro på hemresan också, men det tajmade inte så bra.

Tycker ändå att det är helt ok sett till att vår Enyaq inte har möjlighet att förvärma batteriet, vilket hade varit bra nu när det endast är ca 5°C ute.

Har man lätt räckviddsångest skulle jag rekommendera att stanna två gånger istället för en, men det går som regel med ett stopp.

Instrumentpanel med 473 km körsträcka, 4:58 timmars körtid, 21.7 kWh/100 km förbrukning, 7% batteri kvar och 0 km/h hastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Stoppen är sällan ett problem om man har förlikat sig med att det är lämpligt att ta en liten paus med jämna mellanrum när man kör bil. Låg förbrukning och snabb laddning gör dock att man blir lite mindre styrd av bilen utan kan välja lite mer själv hur man vill lägga upp det.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Så är det ju, men för egen del fanns det fler parametrar än bara räckvidd, det handlade också om bland annat utrymme och prisbild.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Körde fram och tillbaka till Göteborg (från Järfälla) nu under julen med vår Enyaq. Farthållare på 115 km/h merparten av motorvägen. Resan ner ett laddstopp i Motala och resan hem två kortare laddstopp, ett i Mariestad och ett i Västerås. På de nya Teslaladdarna i Västerås kom vi upp i ca 120 kW i laddgastighet. Resan hem på 46 mil klarades av på ca 5½ timme inkluderat laddstopp. Hade under 10% kvar av batteriet när vi kom fram i Motala, Göteborg, Västerås och hemma. Var bara i Mariestad vi hade över 50% kvar, men hade gått att köra på ett stopp i Örebro på hemresan också, men det tajmade inte så bra.

Tycker ändå att det är helt ok sett till att vår Enyaq inte har möjlighet att förvärma batteriet, vilket hade varit bra nu när det endast är ca 5°C ute.

Har man lätt räckviddsångest skulle jag rekommendera att stanna två gånger istället för en, men det går som regel med ett stopp.

[bild]
Vad har den resan kostat dig i kronor?
 
Jo den sämre prestandan för långresor borde trycka ner begagnatpriserna på ID4/Enyaq vilket skulle göra dom till ganska attraktiva vardagsbilar tänker jag när man laddar hemma och aldrig nyttjar hela batteriet.
 
Walle85
A Andemannen skrev:
Vad har den resan kostat dig i kronor?
Ca 210 kr för snabbladning, kör utan abonnemang, sedan fick vi destinationsladdning i Motala och Göteborg, så vill man räkna in det så är det nätavgift + det låga spotpris som var under julen (värdparen bjöd på detta). Inte alla som kan göra så, men i vårt fall så funkar det och vi bjuder tillbaka när de hälsar på hos oss 😉 Men säg att man får lägga till ca 250-300 kr för detta. Så totalt ungefär 500 kr i el tur och retur.

Brytpunkten för att abonnemanget hos Tesla lönar sig är runt ca 70-80 kWh, så skippade det denna gång då vi kunde destinationsladda.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Intressant, är det då mest snabbladdarna som gör det ”dyrt”? Räknar man mot en diesel som drar runt 0,6l milen blir kostnaden ungefär samma som din. Mest av intresse då jag funderar på elbil närmsta 1-2 åren.

Tänker om allt hade laddats hemma borde kostnaden kanske legat på runt 250 sek totalt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.