K
P PHPersson skrev:
Nu var inte frågan till dig specifikt utan en fortsättning på diskussionen och då förutsätter jag att man läser den och inte bara tar ett klipp. Blir väldigt jobbigt om man skall återupprepa sig hela tiden. Har du Asperger eller något? Eller vill du bara jävlas?
Så om jag förstår rätt: Du citerar mig och avslutar frågan med "Gör du det"? Men ändå så var frågan inte specifikt till mig?

Jag vet inte om jag håller med om vem det är som har problem och "bara jävlas".
P PHPersson skrev:
Jag skulle vilja höra någon som har några års vintererfarenhet av elbil säga med handen mot hjärtat de kommer 76% av WLTP. Gör du det?

K Krille4 skrev:
Så om jag förstår rätt: Du citerar mig och avslutar frågan med "Gör du det"? Men ändå så var frågan inte specifikt till mig?

Jag vet inte om jag håller med om vem det är som har problem och "bara jävlas".
Den var såklart till dig också… återigen vad ör det för fel på dig? Huruvida den var till dig eller inte har ju inte ens med saken att göra utan bara en detalj som inte ens är ett problem och ändå fastnar du. Släpp det bara.

K
P PHPersson skrev:
Den var såklart till dig också… återigen vad ör det för fel på dig? Huruvida den var till dig eller inte har ju inte ens med saken att göra utan bara en detalj som inte ens är ett problem och ändå fastnar du. Släpp det bara.
Visst är det jobbigt när någon svarar med fakta som inte stämmer överens med vad du tror? 😉

Det finns många tester som visar att flera elbilar klarar 76% av WLTP på vintern och det finns naturligtvis också elbilar som inte klarar det. Det är fakta som är intressant för någon som ska satsa på elbil och finns enkelt att söka fram och ta hänsyn till när man köper elbil.

Jag förstår inte ens varför du trots det i inlägg efter inlägg tjatar om att det inte stämmer. Någon av de tre Tesla och de andra elbilarna du kört under 50 000 mil måste väl också ha klarat det, kanske din 100D när den var ny 2018?

/Krille

Redigerat:
  • Gilla
L Jan
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Visst är det jobbigt när någon svarar med fakta som inte stämmer överens med vad du tror? 😉

Det finns många tester som visar att flera elbilar klarar 76% av WLTP på vintern och det finns naturligtvis också elbilar som inte klarar det. Det är fakta som är intressant för någon som ska satsa på elbil och finns enkelt att söka fram och ta hänsyn till när man köper elbil.

Jag förstår inte ens varför du trots det i inlägg efter inlägg tjatar om att det inte stämmer. Någon av de tre Tesla och de andra elbilarna du kört under 50 000 mil måste väl också ha klarat det, kanske din S100D när den var ny 2018?

/Krille
Fattar väl vem som helst att det är hittepå att köra över 6200 mil om året i bl.a. gamla Tesla bilar. Knappt ens möjligt att hinna med att ladda. Har man bruk för så mkt bilkörning så köper man inte en ny oprövad X och så få laddstationer som det fanns då.
PHperson har för mkt hittepå. Han sitter och slår upp på nätet innan svar. Hemligt garage i Mölndal, han blandade nyss ihop bilmodellerna, ovan m.m. Skippa att svara mer.
Blockerade PHp nu.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
K Krille4 skrev:

Jag förstår inte ens varför du trots det i inlägg efter inlägg tjatar om att det inte stämmer. Någon av de tre Tesla och de andra elbilarna du kört under 50 000 mil måste väl också ha klarat det, kanske din 100D när den var ny 2018?

/Krille
Nej ingen av mina klarade det, hade inte en S utan en X dock. Har inte haft någon S själv och de är säkert bättre. Dock fanns inte WLTP när jag köpte min första X men 90D var markant sämre än 100D, förbrukade mer.

Redigerat:
L L Jan skrev:
Fattar väl vem som helst att det är hittepå att köra över 6200 mil om året i bl.a. gamla Tesla bilar. Knappt ens möjligt att hinna med att ladda. Har man bruk för så mkt bilkörning så köper man inte en ny oprövad X och så få laddstationer som det fanns då.
PHperson har för mkt hittepå. Han sitter och slår upp på nätet innan svar. Hemligt garage i Mölndal, han blandade nyss ihop bilmodellerna, ovan m.m. Skippa att svara mer.
Blockerade PHp nu.
När blandade jag ihop modellerna?
10 år genom 50 000mil blir när jag gick i skolan 5000mil / år. Så jag tror du blandar ihop 8 och 10år. Jag köpte första Teslan för c:a 8 år sedan men första elbilen sommaren 2014 (drygt 10år).
Då skall jag berätta att mina X har varit de billigaste jag någonsin haft (eftersom jag på den tiden körde väldigt mycket). Båda var fri laddning, milersättningen var 9kr / mil. Förmånsvärdet för första Xen var om jag minns rätt c:a 4000kr. Jag körde på den tiden som "säljare/tekniker" och jo det fanns helt ok med superchargers redan från 2017-2018. 2016 var lite jobbigare, då fick man ladda lite här och där och smidigt var det inte men jag tyckte det var kul. Som egenföretagare kunde det inte bli billigare. I snitt 55'kr i skattefri milersättning vilket med marginal kunde kvittas mot förmånsvärdet så enda kostnaden var egentligen värdeminskningen. Även denna var framtill för något år sedan sjukt låg, så när jag sålde min andra X hade totalkostnaderna för båda bilarna landat på c:a 400 000kr. Svårslaget även om inte det var avsikten från början.
Och eftersom du fastnat på hemligt garage så var det som så att jag var på Tesla och provkörde en Model S, strax därefter skulle de ha premiär av Model X på Aminogatan där Tesla hade sin försäljning på den tiden. Så säljaren som jag lärt känna lite lät mig och min kompis gå med ner och titta på X som de då hade i källaren av sin byggnad. Eftersom jag verkligen gillade den så beställde jag en X istället för en S. På den tiden var Tesla också grymma, dels kom de hem med lånebil när den krånglade. Dels fick man tillbaka bilen nytvättad varje gång och framförallt kunde man ringa och prata med dem. Så det fungerade perfekt trots rätt så mycket fel.

Redigerat:
L L Jan skrev:
Den var beg. uttagen 16, köpte den i slutet av 18. Om det klassades som årsmodell 16 eller 15 vet jag ej?
Ser i gamla papper som jag sparat att Supercharger var på 135 kW teoretiskt sett, inte 150 kW. Men i realiteten cirka 75-85 kW det gick inte att ladda snabbare. Det var spärrat. I praktiken laddade den ofta runt 40-50 kW och det tog 1,5 timmar. Känner till om A och B. Men det var aldrig något problem, man var alltid ensam som laddade.

Du har aldrig haft en Tesla. Det gick inte att ladda så snabbt på den tiden.
Såhär verkar det vara, vad jag vet har inte v1 funnits i Sverige alls.

Jämförelse av Supercharger-versionerna​

Supercharger-versionMax effektuttagDelad effektAntal fordon som laddar samtidigtMax laddningshastighet
V1Upp till 120 kWDedikerad2Upp till 120 kW
V2Upp till 150 kWSplit2Upp till 150 kW
V3Upp till 250 kWDynamiskVariabelUpp till 250 kW
V4Upp till 350 kWOptimeradVariabelUpp till 350 kW
StadsnäraUpp till 72 kWLåg1Upp till 72 kW

K
P PHPersson skrev:
Nej ingen av mina klarade det, hade inte en S utan en X dock. Har inte haft någon S själv och de är säkert bättre. Dock fanns inte WLTP när jag köpte min första X men 90D var markant sämre än 100D, förbrukade mer.
Ja Model X är utan konkurrens med minst energieffektiva modellen av Tesla. För att inte nå 76% av WLTP med en 100D krävs att (om jag räknar rätt) förbrukningen är närmare 300 - inte helt omöjligt men det ligger nog ingen snålkörning bakom den förbrukningen😀 Gissar att din tredje Tesla var en tidig Model 3 utan värmepump om du inte så heller då kunde nå 76%?

Efter 10 år och 50 000 mil med elbilar upplever jag att du överdriver problemen med elbilar. Hade det varit så svårt att planera körningar och få info om verklig räckvidd hade du knappast kört elbil under alla dessa år? Känns i alla fall som att det nu senaste åren finns väldigt bra appar för planering och mycket lättillgänglig info om verklig förbrukning för elbilar 🙂

/Krille

K Krille4 skrev:
Ja Model X är utan konkurrens med minst energieffektiva modellen av Tesla. För att inte nå 76% av WLTP med en 100D krävs att (om jag räknar rätt) förbrukningen är närmare 300 - inte helt omöjligt men det ligger nog ingen snålkörning bakom den förbrukningen😀 Gissar att din tredje Tesla var en tidig Model 3 utan värmepump om du inte så heller då kunde nå 76%?

Efter 10 år och 50 000 mil med elbilar upplever jag att du överdriver problemen med elbilar. Hade det varit så svårt att planera körningar och få info om verklig räckvidd hade du knappast kört elbil under alla dessa år? Känns i alla fall som att det nu senaste åren finns väldigt bra appar för planering och mycket lättillgänglig info om verklig förbrukning för elbilar 🙂

/Krille
Du har mycket rätt i det du skriver, jag är inte 100% säker på detta men ur mitt huvud tror jag att WLTP var 507km. Batteriet 95 användbart och det ger isf en förbrukning på 246 vid 76%. Trött så inte helt säker på att jag räknat rätt heller.
Xen hade då inte värmepump heller.
Skall jag kommer ner under 246 på vintern så var det inte i linje med min körning även om jag inte snålkörde.

Med en ny Y eller 3:a så funkar det riktigt bra och ja då överdriver jag säkert men baserat på X, gammal 3:a eller för den delen en MEB, XC40, Polestar 2 etc så tycker jag inte det. Det viktiga tycker jag är att man provar sin tilltänkta bil ordentligt.

Den ofrivillige klåparen skrev:
Ja, det har jag tänkt på. Verkar som du behöver tänka lite till.
Förklara tack. Om bilen är värd 10% och maskinförsäkring utgången, hur kan premien vara bara ynka lägre?

returen
L L Jan skrev:
Belastas mer i alplandskap, högre temp.belastning. Kollas fukthalten oftare rekommenderas. Finns inte det problemet i Sverige. Möjligen i Norge.
Får aldrig koka.
så tokfel
så farligt att ens tycka så

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
returen
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag försöker lära mig vilka elbilar som är bra och dåliga 2024. Men denna tråd gick kanske förlorad till troll för 1000 inlägg sedan? Är det ingen som har för o nackdelar med olika modeller? Jag kikar främst på Audi, VW och MB, och SUV.
1628 är mer rätt

returen
L L Jan skrev:
Antar att flesta fattar grejen med V8 ljudet. Folk är i allmänhet inte dumma och ute och cyklar, utan begriper mer än vad många tror. Enligt mig så är motorbuller tröttande. En elbil ger piggare förare, iaf för min del.

En MC är en helt annan sak. Den bör låta mycket, en säkerhetsdetalj. För missar någon MC:n så hör man den iaf förhoppningsvis. Mindre risk för träfracken på för föraren. Har själv en MC som hörs riktigt väl. Undgår ingen 😉
El-MC verkar farligt som sjutton, utan högtalare med ljud.

El-bil hörs som tur är väl av däcken, förutom i låg hastighet.
låter som man står på T-Centralen

Unikt namn
P PHPersson skrev:
Kanske hårt att bestämma att andra har problem av den anledningen…
Jag kan berätta att en familj kom 19mil på vintern med sin nya EQC. Då pratar vi fulladdat batteri, drar vi av ca 20% kom de alltså ca 15mil och vad jag kan berätta är att du laddar inte 5-80% på några 20minuter. Antingen har du ingen koll eller så vill du bara föra fram felaktigheter. Det kanske finns någon enstaka helt ny modell som snittar ca 180kW på vintern men jag tvivlar.
Drar EQC över 4kw/mil? Inte pjåkigt.

Gillar vännen att eco-driva?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
A
L L Jan skrev:
Förklara tack. Om bilen är värd 10% och maskinförsäkring utgången, hur kan premien vara bara ynka lägre?
Det här jag redan gjort med ett gäng retoriska frågor. Men det var aldrig min mening att förklara i detalj hur det hänger samman, det har jag inte någon kännedom om, men jag tyckte du var lite fantasilös när du endast kunde komma på en enda parameter som ska styra premien. 👍💩

Redigerat av moderator:
  • Gilla
PHPersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.