Krilleman
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Och jag jobbar pĂ„ försĂ€kringsbolag
 Men vad vet jag om sĂ„nt hĂ€r. đŸ€·â€â™‚ïž
Var jobbar Maths?

😂
 
Krilleman Krilleman skrev:
Är det nĂ„gon som diskuterat det faktumet att försĂ€kringen blir oerhört dyrare (Ă€ven mycket dyrare) efter vagnskadegarantin gĂ„tt ut efter 3Ă„r?

Har vi med det som en faktor i kalkylen?
Det Àr ju precis som med ICE-bilar. Vissa Àr dyra, speciellt de med mycket effekt, och vissa Àr inte det. Min e-Berlingo verkar ligga kring 5-6tsek om Äret efter vagnskadan gÄtt ut och en KIA e-Niro runt 6tsek

 
MEB plattformen Àr knappast nÄgot man skall satsa pÄ som begagnad.
KrÀngningshÀmmare verkar hÄlla 3000mil, batterimoduler fÄr bytas, laddluckan Àr byggd av en tysk schÀfer med begÄvningshandikapp. ingen förvÀrmning pÄ modeller före -24. Infotainment Àr vÀrdelöst. man kan inte lÄsa bilen i appen. Appen synkar inte. 12v batteriet Àr kass och laddar ur, start booster Àr vanligt.
Dessutom Àr service dyr.
 
  • Haha
Skandiamannen
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Kam man tycka men problemet med elbilar Ă€r att det kommer nya modeller, uppdateringar etc. som alla enligt tillverkarna blivit mycket bĂ€ttre. Skall man göra som du föreslĂ„r kommer det inte sĂ€ljas en enda bil eftersom de alla Ă€r nya nĂ„gon gĂ„ng. Mina vĂ€nner tex köpte EQC nĂ€r den kom, hur skulle de kunna lĂ€st test dĂ„? Det Ă€r för dig som inte kört elbil sĂ„ lĂ€nge nĂ€mligen sĂ„ att utveckligen har pĂ„gĂ„tt lĂ€nge och i början var de vansinnigt mycket sĂ€mre Ă€n nu. Jag bestĂ€llde tex min X nĂ€r jag provsuttit den i ett garage i Mölndal pĂ„ en ”hemlig” visning. Var svĂ„rt att lĂ€sa tester om den dĂ„. Jag var vĂ„rdslös, men jag gillar nya saker och kan leva med fel och brister öven om Xen var extrem i början.
Men att nÄgra köper en Mercedes och antar att man fÄr en hyffsat bra produkt tycker jag inte direkt kan kallas vÄrdslöst om man inte som nu har facit.

Mina tre Teslor och nĂ„gra andra elbilar jag haft laddar samtliga snabbast frĂ„n 0-70 ca. Äldre modeller (Model X 2016 tex) började sakta in redan vid 60-65%. Ingen av dem laddade snabbare vid 20 Ă€n vid tex 10%. Och dĂ„ tar sĂ„klart en lĂ„ngresa lĂ€ngre tid om man laddar 20-80 istĂ€llet för 5-80.
Harre jösses, snacka om att fokusera pÄ det egna jaget med skygglappar.

Tester finns ofta innan bilar slÀpps, i internationella motortidningar. Finns inga eller inga lÀst sÄ fÄr man skylla sig sjÀlv om man köper ÀndÄ. Man bör aldrig köpa den första Ärsmodellen av nÄgon bil. Inte ens MB. Vem som helst med lite bilintresse vet detta. LÄt andra testförare och tjÀnstebilsföretagen göra det istÀllet.

Köper hemlig bil i ett garage i Mölndal. Och nu frÄgar du andra om vilken el- bil som Àr bÀst. Varför frÄgar du? Du har haft el-bil I 8 Är och dÄ borde ha erfarenheten sjÀlv. Eller chansa igen.

LĂ€s om laddning i instruktionsboken eller frĂ„ga hos Tesla sjĂ€lv. 20/80 gĂ€ller, gĂ„r snabbast, om laddare finns lĂ€ngs vĂ€gen. Även skonsammast för batteriet. Det jag skriver om Ă€r laddning/flera laddningar under en lĂ„ngresa. GĂ€ller nyare Ă„rsmodeller och DC med nya kontakten.
De gamla Tesla med Àldre kontakt Àr inte ens jÀmförbara, som dag och natt, dÄ tog de emot max 75 kW (nÄgot sÄdant) och laddade pÄ annat sÀtt och pÄ mkt lÀngre tid.
Tvivlar pÄ att du ens har eller har haft en Tesla och hittar pÄ bara samt du önskar du vore Mr. Q frÄn Mi-6 i ett hemligt garage i Mölndal. Eller att dina vÀnner har EQC.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Har gÄtt igenom nÄgra elbilar de senaste Ären, började med en Peugeot dÀrefter Mustang och nu Tesla.

Peugeoten var kanon som stadsbil, men lÀngre strÀckor och vinter var en pina, tog mig knappt till GÀvle vintertid frÄn stockholm. Men i övrigt en vÀldigt trevlig bil, men bra comfort. Hade vÀrmepump och kupé-temperatur var aldrig ett problem.
TyvÀrr en del problem med 12v batteriet som laddade ur, samt grÀslig mjukvara.

Mustangen
Helt okej pÄ sommaren. LÀngre rÀckvidd och mer lastutrymme.
Katastrofal mjukvara, saknade vÀrmepump, gick ej att fÄ kupé-vÀrme vintertid, mycket saker som gick sönder. Ingen förvÀrmning av batteriet, lÄngsam laddning, vÀrdelöst infotaiment.
VÀrst var dock vÀghÄllningen, kunde fastna pÄ plan mark vintertid trots nya Continental vinterdÀck.


Tesla
En bil som bara fungerar.
Har aldrig brytt mig mindre om bilen, allt bara fungerar och Àr bekymmersfritt.
Infotainment Àr kanon, laddningen dÀr man slipper appar planering etc Àr snudd pÄ magiskt. (DÄ gÄr verkligen inte jÀmföra med ionitys version mustangen hade)
Knappa in vart man ska, bilen löser resten. Enklare Àn att tanka.
Trots stort motstĂ„nd hemma om att skaffa en Tesla pga musk. Är hela familjen vĂ€ldigt nöjda.
Utöver det bra rÀckvidd, Àven vintertid.

Hade jag fÄtt önska nÄgot, hade det varit sÀtena frÄn id7an som var alternativet.

Skillnaden med Tesla jĂ€mfört med tidigare bilar Ă€r helt klart att allt ”bara funkar” du kan sĂ€tta vem som helst i bilen, och göra en lĂ„ngresa och det kommer fungera.
JÀmfört med mustangen dÀr man behövde göra en fÀrdplan innan, se till att man hade rÀtt appar, ha nÄgra backup-platser för laddning ifall det var kallt
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
Har gÄtt igenom nÄgra elbilar de senaste Ären, började med en Peugeot dÀrefter Mustang och nu Tesla.

Peugeoten var kanon som stadsbil, men lÀngre strÀckor och vinter var en pina, tog mig knappt till GÀvle vintertid frÄn stockholm. Men i övrigt en vÀldigt trevlig bil, men bra comfort. Hade vÀrmepump och kupé-temperatur var aldrig ett problem.
TyvÀrr en del problem med 12v batteriet som laddade ur, samt grÀslig mjukvara.

Mustangen
Helt okej pÄ sommaren. LÀngre rÀckvidd och mer lastutrymme.
Katastrofal mjukvara, saknade vÀrmepump, gick ej att fÄ kupé-vÀrme vintertid, mycket saker som gick sönder. Ingen förvÀrmning av batteriet, lÄngsam laddning, vÀrdelöst infotaiment.
VÀrst var dock vÀghÄllningen, kunde fastna pÄ plan mark vintertid trots nya Continental vinterdÀck.


Tesla
En bil som bara fungerar.
Har aldrig brytt mig mindre om bilen, allt bara fungerar och Àr bekymmersfritt.
Infotainment Àr kanon, laddningen dÀr man slipper appar planering etc Àr snudd pÄ magiskt. (DÄ gÄr verkligen inte jÀmföra med ionitys version mustangen hade)
Knappa in vart man ska, bilen löser resten. Enklare Àn att tanka.
Trots stort motstĂ„nd hemma om att skaffa en Tesla pga musk. Är hela familjen vĂ€ldigt nöjda.
Utöver det bra rÀckvidd, Àven vintertid.

Hade jag fÄtt önska nÄgot, hade det varit sÀtena frÄn id7an som var alternativet.

Skillnaden med Tesla jĂ€mfört med tidigare bilar Ă€r helt klart att allt ”bara funkar” du kan sĂ€tta vem som helst i bilen, och göra en lĂ„ngresa och det kommer fungera.
JÀmfört med mustangen dÀr man behövde göra en fÀrdplan innan, se till att man hade rÀtt appar, ha nÄgra backup-platser för laddning ifall det var kallt
Tesla var typ först med riktiga el-bilar. Men var kassa nÀr de kom, problemen slutade aldrig, motorbyten, batteribyten, handtag som lossar, bara att söka och lÀsa pÄ.
Numera Àr Tesla som du skriver bra bilar.

De andra fabrikaten började resan efter att Tesla kom. Liknande för dem pÄ vÀgen, som du skriver om. LÀs var du vill om detta.

Men anser att de flesta Àr i kapp Tesla nu, iaf mÄnga av dem. Tesla har i princip avstannat i utvecklingen sedan nÄgra Är. Bara smÄgrejer numera. MÀrkligt. S funnits i 12 Är, 3 i 7 Är. Samma bilar idag, fast mkt bÀttre.

VW ID4 Àr en jÀttebra bil tex. Jag hade lite problem med den, mjukvara, ladd. Men VW fixade till allt. Dock bakhjulsdriven tyvÀrr, dÄlig framkomlighet pÄ vintern. Nu finns GTX.

Inte diskutera politik hÀr, men vad Àr det som hon menar "pga Musk"?
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
K
P PHPersson skrev:
Jag skulle vilja höra nÄgon som har nÄgra Ärs vintererfarenhet av elbil sÀga med handen mot hjÀrtat de kommer 76% av WLTP. Gör du det?
Ja - bilens rÀckvidd enligt WLTP Àr 485 km. UngefÀr 8% degradering av batteriet ger dÄ ca 450 km/90 kWh tillgÀngligt batteri i nulÀget efter ca 10 000 mil

I laglig hastighet drar den ca 200 pÄ sommaren och 240 pÄ vintern vilket ger just ca 450 km pÄ sommaren och 375 km pÄ vintern. D v s pÄ vintern kommer vi ca 83% (375/450) av WLTP. (Utan hÀnsyn till degradering kommer vi efter 10 000 mil fortfarande 77% av WLTP)

Kan det helt enkelt vara sÄ att du blandat ihop tidigare NEDC med WLTP? VÄr bil har en rÀckvidd pÄ över 600 km enligt NEDC medan WLTP sÀger mer realistiska 485 km.

/Krille
 
  • Gilla
L Jan
  • Laddar…
TĂ€nkte tipsa om snabbladdning, vid val av el-bil.
Vet ej hur alla olika bilar kan ta emot ladd? Min kan ta emot 250 kW. Men viktigt att kolla upp om man har behovet.

Min Tesla skall laddas optimalt 20%-80% sÀrskilt viktigt nÀr man snabbladdar. BÄde att man sparar tid och för att skona batteriet.
Vid snabbladd 20/80 Àr det cirka 50 kWh som skall fyllas pÄ. StÀller man in GPSen pÄ kartan för snabbladdare sÄ förbereder bilen batteriet för snabbladd och förvÀrmer.
Vid DC snabbladd laddar den direkt med över 200 kW, upp till 230 kW. Detta tar 15 minuter teoretiskt sett (200/4 x 1 h). Men tar cirka 20 minuter i realiteten eftersom kW gÄr ned i slutet av laddtiden för att skona batteriet.
Testat pĂ„ lĂ„ngfĂ€rder att gĂ„ ned pĂ„ lĂ€gre batteriprocent och Ă€ven laddat över 80% Men det tar LÄNGRE tid extra totalt Ă€n vad det tar att ladda igen en gĂ„ng till lĂ€ngre fram, om laddare finns lĂ€ngs vĂ€gen lĂ€ngre fram. Och man fĂ„r en extra paus pĂ„ köpet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja det dÀr inslaget har ju debatterats och motbevisats sÄ mÄnga gÄnger, gÄ in pÄ blocket och testa med en bil sjÀlv.

Tesla model 3 long range [bild]
Min Tesla knappade jag in nu. TvĂ„ Ă„r gammal och kostar helförsĂ€kring 6783 kr/Ă„r. Över 2500 mil/Ă„r. Inga skador, landsbygd, egen p-plats.

Helt sjukt med försĂ€kringsbolagens policy. Har bytt massor av gĂ„nger försĂ€kringsbolag eftersom de smyghöjer premien varje Ă„r. Även pĂ„ villan.
Har frÄgat nÄgra gÄnger hur de rÀknar? De vill inte svara. De frÄgar bara efter reg.nummer. Utan det, inga svar. Kass! Har frÄgat vad en viss typ av bil kostar att försÀkra och hur de rÀknar pÄ premien stadsdel, ort, landsbygd, Älder pÄ bil och förare.
Inga svar. Skandiamannen kanske vet?

Tex att en 17 Är gammal kostar ungefÀr lika mkt som en nyare bil att försÀkra. Förklaring nÄgon?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A
L L Jan skrev:
Tex att en 17 Är gammal kostar ungefÀr lika mkt som en nyare bil att försÀkra. Förklaring nÄgon?
Har du tĂ€nkt sjĂ€lv i dessa banor öht? Är reservdelar billigare till Ă€ldre bilar? Är det ofta flera parter i en olycka? Vad gĂ€ller för personskador?
 
Den ofrivillige klÄparen skrev:
Har du tĂ€nkt sjĂ€lv i dessa banor öht? Är reservdelar billigare till Ă€ldre bilar? Är det ofta flera parter i en olycka? Vad gĂ€ller för personskador?
Jag tÀnker vÀldigt vÀl hoppas jag!

Har du tĂ€nkt öht pĂ„ att bilens vĂ€rde Ă€r inte ens 10% av nybilspriset? ÄndĂ„ nĂ€stan samma premie som nyare bil.
 
K
Krilleman Krilleman skrev:
Var jobbar Maths?

😂
Han jobbar med clickbait-journalistik pĂ„ carup😀

/Krille
 
  • Gilla
  • Haha
NötegÄrdsgubben och 4 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Tesla var typ först med riktiga el-bilar. Men var kassa nÀr de kom, problemen slutade aldrig, motorbyten, batteribyten, handtag som lossar, bara att söka och lÀsa pÄ.
Numera Àr Tesla som du skriver bra bilar.

De andra fabrikaten började resan efter att Tesla kom. Liknande för dem pÄ vÀgen, som du skriver om. LÀs var du vill om detta.

Men anser att de flesta Àr i kapp Tesla nu, iaf mÄnga av dem. Tesla har i princip avstannat i utvecklingen sedan nÄgra Är. Bara smÄgrejer numera. MÀrkligt. S funnits i 12 Är, 3 i 7 Är. Samma bilar idag, fast mkt bÀttre.

VW ID4 Àr en jÀttebra bil tex. Jag hade lite problem med den, mjukvara, ladd. Men VW fixade till allt. Dock bakhjulsdriven tyvÀrr, dÄlig framkomlighet pÄ vintern. Nu finns GTX.

Inte diskutera politik hÀr, men vad Àr det som hon menar "pga Musk"?
HÄller helt med dig om att det i stort Àr en generationsfrÄga. DÀrav var Àven id7 intressant nÀr valet gjordes. Tyckte dock inte att den var riktigt lila friktionsfri gÀllande laddning pÄ lÀngre resor, vilket i slutÀndan var det som avgjorde.

GÀllande musk sÄ Àr majoriteten av hennes krets vÀnster, och musk verkar vara lucifer sjÀlv som Àter barn i dessa kretsar. SÄ hon tyckte det kÀndes tokigt i att komma i en musk-o-mobil.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
A
L L Jan skrev:
Jag tÀnker vÀldigt vÀl hoppas jag!

Har du tĂ€nkt öht pĂ„ att bilens vĂ€rde Ă€r inte ens 10% av nybilspriset? ÄndĂ„ nĂ€stan samma premie som nyare bil.
Ja, det har jag tÀnkt pÄ. Verkar som du behöver tÀnka lite till.
 
L L Jan skrev:
Harre jösses, snacka om att fokusera pÄ det egna jaget med skygglappar.

Tester finns ofta innan bilar slÀpps, i internationella motortidningar. Finns inga eller inga lÀst sÄ fÄr man skylla sig sjÀlv om man köper ÀndÄ. Man bör aldrig köpa den första Ärsmodellen av nÄgon bil. Inte ens MB. Vem som helst med lite bilintresse vet detta. LÄt andra testförare och tjÀnstebilsföretagen göra det istÀllet.

Köper hemlig bil i ett garage i Mölndal. Och nu frÄgar du andra om vilken el- bil som Àr bÀst. Varför frÄgar du? Du har haft el-bil I 8 Är och dÄ borde ha erfarenheten sjÀlv. Eller chansa igen.

LĂ€s om laddning i instruktionsboken eller frĂ„ga hos Tesla sjĂ€lv. 20/80 gĂ€ller, gĂ„r snabbast, om laddare finns lĂ€ngs vĂ€gen. Även skonsammast för batteriet. Det jag skriver om Ă€r laddning/flera laddningar under en lĂ„ngresa. GĂ€ller nyare Ă„rsmodeller och DC med nya kontakten.
De gamla Tesla med Àldre kontakt Àr inte ens jÀmförbara, som dag och natt, dÄ tog de emot max 75 kW (nÄgot sÄdant) och laddade pÄ annat sÀtt och pÄ mkt lÀngre tid.
Tvivlar pÄ att du ens har eller har haft en Tesla och hittar pÄ bara samt du önskar du vore Mr. Q frÄn Mi-6 i ett hemligt garage i Mölndal. Eller att dina vÀnner har EQC.
Du vet verkligen inte vad du pratar om, de ”gamla” Teslorna du skriver om laddade 150kW. Ca 140 max i verkligenheten, bĂ„de med och utan CCS adapter. De Ă€r inte sĂ„ gamla heller för den delen, fanns för bara ett par Ă„r sedan.
Jag har heller aldrig frÄgat om vilken elbil som Àr bÀst, jag Àr intresserad och dÀrmed pÄlÀst.
Jag har heller inte kört elbil i 8Är utan drygt 10Ät sÄ har blivit rÀtt sÄ mÄnga mil. Ca 50 000 totalt.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.