229 922 läst · 5 978 svar
230k läst
6,0k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Jo Åsa Moberg hon får för sig mycket hon....Nötegårdsgubben skrev:
Men @djac fick in en riktig fullträff och varför EU's parlamentariker nu beslutat att revidera elhandelsavtalet.
Alla kloka inser ju att så här kan vi inte ha det och att det behövs ny planerbar elproduktion i form av kärnkraft.
Det är är ju bristen på planerbar elproduktion som är "roten till det onda".
Det fanns med exempel på dagar där elpriserna inte kunde förklaras. Sen tycker jag iofs att bristen på möjlighet till insyn och granskning är illa nog, inte mycket i samhället idag som kan få så exklusiva villkor.Nötegårdsgubben skrev:
Med risk för raljant ton, och att jag har fel pga saknad kunskap, så utan möjlighet till insyn så blir det ju att "branschgubbarna" varje dag går in i ett stängt rum och kommer ut med elpriserna, utan vidare kommentarer och utan att frågor får ställas.
Hade detta varit i ett annat land så hade vi nog reagerat.
Just den journalisten är någon jag litar ytterst lite på. Han skriver ofta om järnväg och då det är inom mitt skrå så ser jag ofta hur han rent av hittar på och skriver lite som han själv känner för (eller så intervjuar han Per Corshammar som inte sagt något aktuellt senaste 30 åren). När man försöker rätta honom (både i sociala medier och via mail) får man kalla handen.D djac skrev:
Lägg där till BE som i flera år propagerat för sin egna prissättningsmodell.
Ok, menar du att handeln är publik, det skulle vara en skräll i mina ögon?O Ossian K Olsson skrev:Just den journalisten är någon jag litar ytterst lite på. Han skriver ofta om järnväg och då det är inom mitt skrå så ser jag ofta hur han rent av hittar på och skriver lite som han själv känner för (eller så intervjuar han Per Corshammar som inte sagt något aktuellt senaste 30 åren). När man försöker rätta honom (både i sociala medier och via mail) får man kalla handen.
Lägg där till BE som i flera år propagerat för sin egna prissättningsmodell.
Jo men sydsvenskan nyttjar ju kända BE's namn för sitt ändamål.O Ossian K Olsson skrev:
BE vet mycket väl hur det fungerar inom EU.
https://second-opinion.se/author/bengt-ekenstierna/
Det är ganska vanligt att när man är van vid, eller det gäller en själv så reagerar man inte så kraftigt, det går ofta enkelt att kolla om man har fallit för det genom den klassiska "byta ut metoden". Man kan byta ut Sverige/Norden mot en region man inte har samma förtroende för.Mikael_L skrev:
Tex kan man då testa hur det smakar med "inom den Ryska federationen sätts elpriserna på en börs, enligt ett rättvist system, handeln är hemlig och ingen kan begära insyn men efter auktionen har ett optimalt och bra elpris satts åt folket"
Jo det kanske är "hemliga rummet" på Epexspot du menar?D djac skrev:Det är ganska vanligt att när man är van vid, eller det gäller en själv så reagerar man inte så kraftigt, det går ofta enkelt att kolla om man har fallit för det genom den klassiska "byta ut metoden". Man kan byta ut Sverige/Norden mot en region man inte har samma förtroende för.
Tex kan man då testa hur det smakar med "inom den Ryska federationen sätts elpriserna på en börs, enligt ett rättvist system, handeln är hemlig och ingen kan begära insyn men efter auktionen har ett optimalt och bra elpris satts åt folket"
https://www.epexspot.com/en/market-data
Du har inte läst artikeln förstår jag, det den i huvudsak handlade om var att handeln sker utan möjlighet till insyn, det andra var citat där Ekenstierna ifrågasätter om vi verkligen har det bästa handelssystemet när det rör sig om så få producenter och utbudet är så litet, detta är citat.P paralun skrev:
På frågan om han menar att det manipuleras, så minns jag det som att det tror han inte men att bristen på insyn gör att det vid olika tillfällen är svårt att härleda hur priset sattes, fanns nog några av dessa oförklarliga dagar.
Att man tex skulle få en effektiv aktiehandel med så få aktörer, som alla handlar samma vara av varandra, varje dag, i lönndom för sina kunder är jag också tveksam till.
Elhandeln sker med den tillsyn som elhandelsavtalet säger på både Nordpool samt Expexspot.D djac skrev:Du har inte läst artikeln förstår jag, det den i huvudsak handlade om var att handeln sker utan möjlighet till insyn, det andra var citat där Ekenstierna ifrågasätter om vi verkligen har det bästa handelssystemet när det rör sig om så få producenter och utbudet är så litet, detta är citat.
På frågan om han menar att det manipuleras, så minns jag det som att det tror han inte men att bristen på insyn gör att det vid olika tillfällen är svårt att härleda hur priset sattes, fanns nog några av dessa oförklarliga dagar.
Att man tex skulle få en effektiv aktiehandel med så få aktörer, som alla handlar samma vara av varandra, varje dag, i lönndom för sina kunder är jag också tveksam till.
Sen är det då ACER som är högsta tillsynsmyndighet
https://www.acer.europa.eu/the-agency/about-acer
En liten utvikning, Nordmennen i vårt grannland är betydligt mer upplysta och det finns en FB-grupp, Stopp Acer med 114000 medlemmar som vill stoppa Acer och elhandelsavtalet
https://www.facebook.com/groups/206463990089439/
Sen är min syn då att vi måste hålla ihop i Europa och istället revidera elhandelsavtalet och inkludera ny kärnkraft.
Frågan var alltså, anser du att handeln kan granskas och man kan se individuella bud eller inte?P paralun skrev:Elhandeln sker med den tillsyn som elhandelsavtalet säger på både Nordpool samt Expexspot.
Sen är det då ACER som är högsta tillsynsmyndighet
[länk]
En liten utvikning, Nordmennen i vårt grannland är betydligt mer upplysta och det finns en FB-grupp, Stopp Acer med 114000 medlemmar som vill stoppa Acer och elhandelsavtalet
[länk]
Sen är min syn då att vi måste hålla ihop i Europa och istället revidera elhandelsavtalet och inkludera ny kärnkraft.
Enligt artikeln ligger åsikterna så här angående insyn i budgivningsprocessen, är detta fel menar du?
"Energimarknadsinspektionen säger att det inte är deras ansvar. Konkurrensverket och Ekobrottsmyndigheten håller inte med."
Ja den granskas och granskas ännu hårdare nu med ett hårdare regelverk mot marknadsmanipulation inom EU. Länkad tidigare.D djac skrev:Frågan var alltså, anser du att handeln kan granskas och man kan se individuella bud eller inte?
Enligt artikeln ligger åsikterna så här angående insyn i budgivningsprocessen, är detta fel menar du?
"Energimarknadsinspektionen säger att det inte är deras ansvar. Konkurrensverket och Ekobrottsmyndigheten håller inte med."
Men du kan inte beskriva det. Du ser inte brist i kunskap och förmåga till saklighet.K krfsm skrev:
Nu pekar jag för det mesta på rena sakliga omständigheter. Och det du nu gråter över var bara en reflektion över det politiska livet.K krfsm skrev:
Du är inte speciellt saklig. Kan du inte bara säga att du ser Nordkorea som ditt Shangri-la så är det bra med det. Jag accepterar att andra människor har andra preferenser.
Jag säger inte att offentlig sektor är fel på något sätt. Jag pekar på konsekvenserna av den. Sådant som Holodomor kan bara ske när Offentlig sektor styr.
Tja, jag är väl en av dom kan beskriva just det. (Därför slår jag ned på felaktigheter och bristande insikter).K krfsm skrev:
Tjänster
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Jag försöker räkna på om jag tjänar på timavtal, räknar jag rätt?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Dyr el
Vill inte låta mig ladda
Jämför elförbrukning
Anders som förbrukar 25 000 kWh, men betalar 0 kr för sin elräkning
Elavtal, elpriser & elförbrukning