231 453 läst · 5 998 svar
231k läst
6,0k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 704 inlägg
Jag tycker att det är bra att Kina ska bygga kärnkraft, men förstår inte riktigt vad vi ska ta efter då vi ligger före.
Jo nu ligger nog kineserna före oss med det mesta numera inkl hur man tillverkar batterier....Nötegårdsgubben skrev:
Men jag tror USAs väg med SMR reaktorer gen 3 samt gen 4 är klart smart.
Skogsägare
· 19 704 inlägg
Nej, de ligger efter oss med det mesta, de rör sig bara snabbare.P paralun skrev:
Vi har en BNP per capita som är ca 4–5 gånger deras, för att lägga ribban.
När det kommer till energimix är vi eoner före i Sverige.
Det innebär inte att Kina är kassa på allt och att det inte finns något att lära av dem, men man får också hejda sig åt andra hållet.
Jo men de bygger ju inte alla dessa kärnkraftverk på skoj och inte heller i resten av Asien.Nötegårdsgubben skrev:
Nej, de ligger efter oss med det mesta, de rör sig bara snabbare.
Vi har en BNP per capita som är ca 4–5 gånger deras, för att lägga ribban.
När det kommer till energimix är vi eoner före i Sverige.
Det innebär inte att Kina är kassa på allt och att det inte finns något att lära av dem, men man får också hejda sig åt andra hållet.
Jag kan väl tänka mig att våra stålverk snart är i Indien eller Kina samt mycket av Europas industri med Tysklands i spetsen.
https://world-nuclear.org/informati...e-generation/plans-for-new-reactors-worldwide
Skogsägare
· 19 704 inlägg
”Vår” textilindustri är där sedan 50 år tillbaka, i den mån den inte redan flyttat vidare. Att näringar flyttar dit de är relativt effektivast att bedriva betyder inte per se att landet de flyttar ifrån blir fattigare. Man kan också se det som att andra, mer högproduktiva jobb konkurrerat ut dem som flyttar.
Jag menar verkligen inte att det alltid är bra att jobb flyttar, bara att sambanden är mer komplexa än att det med nödvändighet är dåligt.
Jag menar verkligen inte att det alltid är bra att jobb flyttar, bara att sambanden är mer komplexa än att det med nödvändighet är dåligt.
Och vår varvsindustri har också flyttat.
Däremot så var vår dataspelsindustri, vår högteknologiska vapenindustri och vår musikexport inte så mycket att hänga i julgranen på den tiden.
Man kan kort och gott säga att tiderna ändras, och Sverige håller på med det som både företag och privatpersoner rätt ofta strävar efter, att komma högre upp i värdekedjan, där de bästa pengarna finns.
Jag såg ju filmen "Brassed off" på netflix för några veckor sedan.
Jag såg den nära premiären för en massa år sedan, och nu när jag såg om den så inser jag i vilket otroligt annat sken jag såg allt.
Filmens handling ramades in av nedläggningen av ortens kolgruva, alla slitningar i samhället av detta, den otroliga fattigdom många kastades in i osv osv.
Men, samtidigt, någonstans mitt i filmen sa en av "de onda", "Kol är dött, det har ingen framtid!!"
Och hur rätt är inte det?
Tänk ifall England hade pumpat in kapital i alla kolgruvor nu i 40 år?
De har ju idag tillräckligt med problem, ifall de hade offrat hundratals miljarders pund på att hålla igång kolgruvorna så skulle de absolut haft enormt mycket mer problem idag.
Nu tjänar folk mycket mer pengar på saker som inte dödar dem i lungsjukdomar.
Däremot så var vår dataspelsindustri, vår högteknologiska vapenindustri och vår musikexport inte så mycket att hänga i julgranen på den tiden.
Man kan kort och gott säga att tiderna ändras, och Sverige håller på med det som både företag och privatpersoner rätt ofta strävar efter, att komma högre upp i värdekedjan, där de bästa pengarna finns.
Jag såg ju filmen "Brassed off" på netflix för några veckor sedan.
Jag såg den nära premiären för en massa år sedan, och nu när jag såg om den så inser jag i vilket otroligt annat sken jag såg allt.
Filmens handling ramades in av nedläggningen av ortens kolgruva, alla slitningar i samhället av detta, den otroliga fattigdom många kastades in i osv osv.
Men, samtidigt, någonstans mitt i filmen sa en av "de onda", "Kol är dött, det har ingen framtid!!"
Och hur rätt är inte det?
Tänk ifall England hade pumpat in kapital i alla kolgruvor nu i 40 år?
De har ju idag tillräckligt med problem, ifall de hade offrat hundratals miljarders pund på att hålla igång kolgruvorna så skulle de absolut haft enormt mycket mer problem idag.
Nu tjänar folk mycket mer pengar på saker som inte dödar dem i lungsjukdomar.
I just det här fallet är det väl en följd av att EU vill att marknaden ska lösa klimatproblemen, och att företag som behöver mer el därmed kommer att flytta till länder där elen är billigare och smutsigare. (Alternativt konkurreras ut av företag som redan finns där.)Nötegårdsgubben skrev:
”Vår” textilindustri är där sedan 50 år tillbaka, i den mån den inte redan flyttat vidare. Att näringar flyttar dit de är relativt effektivast att bedriva betyder inte per se att landet de flyttar ifrån blir fattigare. Man kan också se det som att andra, mer högproduktiva jobb konkurrerat ut dem som flyttar.
Skogsägare
· 19 704 inlägg
I Sverige är elen billigare och renare än i flertalet länder. Så tja, det är ju bättre att vi har stålverk här än att de finns i exempelvis Polen.
Min poäng är som sagt inte att det är bra att industrijobb flyttar, bara att det kan finnas fler skäl till det än att vi tappar attraktiva jobb.
Min poäng är som sagt inte att det är bra att industrijobb flyttar, bara att det kan finnas fler skäl till det än att vi tappar attraktiva jobb.
dessutom. Det är få som har kompetens att bygga kärnkraftverk. Är väl nästan bara Ryssar o kineser. Till råga på allt kommer de mesta av uranet från rysslandT Thomas_Blekinge skrev:En regering som avslår offshore-vindkraft ställer Sverige i skamvrån bland europeiska länder (och även Kina). Om samma regering nu vill bygga 10 nya kärnkraftverk så tycker jag det är verklighetsfrämmande. Hur lång tåg det senaste finska att bygga? Hur långt kommer tillståndsprocesserna att ta? Vilken investerare vill bygga? För ny kraftgenerering behövs kontrakt för power purchase så att investeraren får klara villkor. Första spaden i marken innan 2026? Kanske för en komposthög men inte för ett kärnkraftverk.
Konstigt jämföra nominell effekt mellan slumpkraft och baskraft.D daVinci skrev:
356GW vindkraft borde ge knappt 800TWh/år, vilket isåfall motsvarar vad runt 90 kärnreaktorer producerar snarare än 320.
Baskraft har större värde än slumpkraft i praktiken också, så även 90 reaktorer är i överkant om man nu ska jämföra.
Det är inte 356 GW vindkraft. Ca 277 GW är solkraft och 79 GW är vindkraft.B Byggmarodören skrev:Konstigt jämföra nominell effekt mellan slumpkraft och baskraft.
356GW vindkraft borde ge knappt 800TWh/år, vilket isåfall motsvarar vad runt 90 kärnreaktorer producerar snarare än 320.
Baskraft har större värde än slumpkraft i praktiken också, så även 90 reaktorer är i överkant om man nu ska jämföra.
Det är fortfarande betydligt mer än de 3,9 GW kärnkraft de färdigställde, dock.
(Sen plussade de på 54 GW kol och gas, också. Lite sådär i förbifarten.)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 192 inlägg
Öh, va? Sverige var ett av världens mest framstående vapenexportörer även på den tiden. Vi var t ex ett av ett mycket fåtal länder som designade, tillverkade och exporterade konkurrenskraftiga stridsflygplan. Och även om vi inte exporterade Viggen så var det ett på den tiden mycket konkurrenskraftigt flygplan med system som lågt mycket långt framme. (Jaktlänken).Mikael_L skrev:
Även inom mindre avancerade vapen och ammunition så var vi framstående tillverkare och framgångsrika exportörer: Stridsvagn 103/S, haubits 77, Rbs 70/90, CG granatgevär, radarsystem från Ericsson/SAAB, kommunikationssystem från dito, vi tillverkade våra egna handeldvapen (på licens men ändå) osv. osv.
Det var få andra länder som kunde mäta sig med vår vapenindustri; särskilt om man tar storleken på ekonomin med i beräkningen.
Och jag tror ABBA vill ha ett ord med om musikexporten...
Renoverare
· Stockholm
· 18 701 inlägg
Alla SAAB-plan har varit först på något vilket är sjukt. Tex var Draken först med Deltavinge och datalänk, Viggen var först med en centraldator som ersatt navigatör och vapenoperatören, Gripen var först med mycket men bla Instabil flygplanskropp med datorkorrigerad flyby wire.lars_stefan_axelsson skrev:
Öh, va? Sverige var ett av världens mest framstående vapenexportörer även på den tiden. Vi var t ex ett av ett mycket fåtal länder som designade, tillverkade och exporterade konkurrenskraftiga stridsflygplan. Och även om vi inte exporterade Viggen så var det ett på den tiden mycket konkurrenskraftigt flygplan med system som lågt mycket långt framme. (Jaktlänken).
Även inom mindre avancerade vapen och ammunition så var vi framstående tillverkare och framgångsrika exportörer: Stridsvagn 103/S, haubits 77, Rbs 70/90, CG granatgevär, radarsystem från Ericsson/SAAB, kommunikationssystem från dito, vi tillverkade våra egna handeldvapen (på licens men ändå) osv. osv.
Det var få andra länder som kunde mäta sig med vår vapenindustri; särskilt om man tar storleken på ekonomin med i beräkningen.
Och jag tror ABBA vill ha ett ord med om musikexporten...![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Jag försöker räkna på om jag tjänar på timavtal, räknar jag rätt?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Vill inte låta mig ladda
Jämför elförbrukning
Elavtal, elpriser & elförbrukning