K krfsm skrev:
För att de inte kan göra det.
Fanns inga hinder för Regeringen att ta beslut om tillfällig reduktion av flaskhalsavgifterna.
Finns inte på kartan att EU skulle knorra över det när man i övrigt bryter regler på löpande band.

Då man får in avgifter som är 10ggr mer än vad SvK kan bränna, så finns inga hinder att tillfälligt sänka avgiften till 1/10. Finns ingen som på allvar skulle gnälla över det.

Jag förstår mycket väl varför man inte sänkte avgifterna. Och det är inte vackert. Och det bidrar till att jag anser att man skall avveckla staten och offentlig sektor.

K krfsm skrev:
De kan dra ner på den vanliga överföringskostnaden (som är liten - något öre per kWh), vilket gjordes.
Man hade även kunnat ta bort elskatten och ta bort moms.
Triviala beslut.
Men som inte togs.
K krfsm skrev:
Men om priset i Sverige är 10 öre/kWh och priset i Tyskland är 1 kr/kWh, så kommer inte priset i Tyskland magiskt att sjunka till 10 öre/kWh när elen överförs från Sverige till Tyskland. Det kanske går ner ett öre eller två, men övriga 88-89 öre måste hamna någonstans. Regeln för det är att dessa pengar - flaskhalsavgiften - bokförs som skuld till marknadens aktörer.
Är det stor skillnad så profiterar elproducenten. (Så det som hände var ett elproducenter i Sverige profiterade på att man i Finland importerade så mycket el. Och producenter i Tyskland profiterade på att Frankrike importerade så mycket el).

Avgiften är en avgift som tas ut i samband med avgiften för överföringen. Elhandlarna tar ut det av kunderna.

På samma sätt så profiterar en producent av BMW-bilar om nu priset på BMW skulle raka i höjden i Sverige.


K krfsm skrev:
Alternativet är att kabelägaren stoppar dem som vinst i egen ficka, vilket är hur Baltic Cable tycker att det ska gå till.
Kabelägaren??
Den sitter med ganska fast pris. Det är ungefär som priset för att köra över bron till Danmark.

Och skulle priset för transmissionen krypa upp för att kabelägare tar väl mycket betalt så kommer marknaden ordna med en parallell kabel. Och så är den aktören med den gamla persona non grata bland kunderna och går i kk och förlorar allt.

Jag blir förbryllad över varför det är så många som inte förstår vanligt marknadsekonomi.
K krfsm skrev:
Enda sättet att minska flaskhalsavgifterna är att ha bättre överföring så att kablarna inte utnyttjas till max. Då uppstår inga flaskhalsavgifter. Därav att pengarna öronmärks för att förbättra överföringskapaciteten.
Det är för detta som avgifterna finns.
 
tommib tommib skrev:
Eftersom det finns gott om installerade vindsnurror som är >10 år gamla så borde vi ha data på det. Var är den? Jag vet att folk tycker en hel del om livslängden men var är den faktiska datan?
Sökte lite på det men hittade bara påstående från naturvårdsföreningen som sa att de driftades typiskt i 20-30 år. Och från energimyndigheten som skrev att huvudkomponenterna dimensioneras för ca 25 års drift.

Så 25 år verkar väl vara en bra approximation.

Sedan vet jag att en del pensioneras tidigare för att ge plats åt nyare bättre vindkraftverk. Det är alltså lönsamt att byta ut de innan livslängdens slut. Troligen går underhållskostnad upp mot slutet samt att nya kraftverk är mer lönsamma i drift. Och så kan man återanvända platsen.
 
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte en så stor fråga som du tror.

I alla år fram till att priset på den ryska gasen skenade så var flaskhalsintäkterna rätt måttliga, några enstaka miljarder, vilket inte hade räckt till att bygga speciellt mycket elproduktion.

Då var det bättre att dessa pengar öronmärktes till att fixa orsaken till att pengarna uppstod.
(I grunden VILL vi ju ha en fri marknad utan handelshinder)

Och nu har de fantastiska prisskillnader som var under 2021 och 2022 lagt sig en hel del, så nu räcker de intäkterna återigen inte till för att bygga någon kärnreaktor.

Och dessutom, det är grunden en fri marknad utan handelshinder som eftersträvas, därför blir det dubbelt fel ifall Sverige skulle bygga kärnkraft för pengarna.


Och på tal om det.
Du skriver där elen behövs ... Det betyder alltså absolut inte i Sverige, som är det land som exporterar absolut mest.
Danmark kanske, men mest tror jag på Estland, Lettland, Litauen och Polen. De tror jag importerar mest.
Finland låg också bra till för att få ett kärnkraftverk skänkt av Sveriges flaskhalsavgifter innan de fick igång OL3, nu importerar de ju inte lika mycket.
Var skrev jag att jag tror att det är en stor fråga???
Är det alltid bra att ha en "fri marknad"?
Ska vi konsumenter, företag och privatpersoner, betala hur mycket som helst för elens infrastruktur så energin ska kunna flyttas utan "flashalsar" godtyckligt inom hela EU, jag tycker det är orimligt. Bättre med något lokalare produktion och lägre nätkostnader.
Finns det helt fri marknad? Typ alla maknader har sina lagar, regler, ibland avgifter, skatter.
Ang rysk gas, ja jag vet.
Nu va det ju svks pengar det handlade om, alltså i Sverige, och då kanske elområde 4 kan bara lämpligt, eller varför inte 1 som kommer ju sluka hur mycket el som helst om alla "gröna" (skatteslukande?) projekt går som planerat. Hybrit fick väl 3,1 miljarder.
Självklart räcker inte flaskhalsintäkterna till någon reaktor men kanske en bra början.
Jaja, jag kommer troligen inte se någon ny reaktor startas i Sverige i mitt liv men troligen vara med om att några till läggs ner.
Blir väl mer som Danmark, kolla hur mycket vind el de hade idag på förmiddagen, knappt någon alls.
 
J JockeHX skrev:
Låst artikel, men kan det vara så att tyskarna äntligen tar sitt förnuft till fånga?

"Det var ett misstag av den tidigare förbundskanslern Angela Merkel att avveckla kärnkraften i Tyskland. Det anser Friedrich Merz, partiledare för CDU, som nu vill öppna de stängda reaktorerna igen.

”Vi försöker rätta till det här misstaget”, säger han i en intervju med Di. "

[länk]
Jo Tyskland är pinsamma att skåda och CDU har insett det.
I skrivande stund 26700MW kol, 16000MW fossilgas.
https://app.electricitymaps.com/zon...ap.org&utm_medium=website&utm_campaign=banner

Frankrike passerade 50000MW kärnkraft, har jag inte sett på länge.
https://www.rte-france.com/en/eco2mix/power-generation-energy-source
 
P paralun skrev:
Jo Tyskland är pinsamma att skåda och CDU har insett det.
I skrivande stund 26700MW kol, 16000MW fossilgas.
[länk]

Frankrike passerade 50000MW kärnkraft, har jag inte sett på länge.
[länk]
Frankrike blev enormt bespottade för att deras kärnkraft gick på halvfart, men till stor del berodde det på eftersatta lagningar och revisioner som sköts upp pga pandemin.

Känns skönt att de fått ordning på det.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D daVinci skrev:
Fanns inga hinder för Regeringen att ta beslut om tillfällig reduktion av flaskhalsavgifterna.
Det skedde efter en förhandling i EU-rådet med EU's elmarknadsförordning i bakgrunden.
Ja det var naturligtvis inte bara Sverige utan flera EU-stater som var med i det hela.
Till sist kom det en förordning om krisintervention, som medgav, tidsbegränsat, medlemsstater att förfoga över en del av flaskhalsintäkterna till att mildra skador från de exceptionella elpriser som rått inom hela EU.

Du ska inte tro att det finns på kartan att Sverige skulle köra sitt eget race och strunta i vad som bestämts inom EU, sånt håller Ungern på med, inte Sverige.
 
J JockeHX skrev:
Frankrike blev enormt bespottade för att deras kärnkraft gick på halvfart, men till stor del berodde det på eftersatta lagningar och revisioner som sköts upp pga pandemin.

Känns skönt att de fått ordning på det.
Jovisst och det ser bra ut, men mycket pinsamt med att någon snodde fossilgasen och Frankrike fick skit.

Funderingar på 14 nya reaktorer hursomhelst.
https://www.euractiv.com/section/en...-minister-sees-potential-for-14-new-reactors/
 
D daVinci skrev:
Fanns inga hinder för Regeringen att ta beslut om tillfällig reduktion av flaskhalsavgifterna.
Finns inte på kartan att EU skulle knorra över det när man i övrigt bryter regler på löpande band.

Då man får in avgifter som är 10ggr mer än vad SvK kan bränna, så finns inga hinder att tillfälligt sänka avgiften till 1/10. Finns ingen som på allvar skulle gnälla över det.
Eftersom det gör sönder hela marknadsmodellen på Nordpool och går mot beslutade regleringar, så kan de inte det.
D daVinci skrev:
Jag förstår mycket väl varför man inte sänkte avgifterna. Och det är inte vackert. Och det bidrar till att jag anser att man skall avveckla staten och offentlig sektor.
Nej, ditt hat mot det offentliga får dig att dra helt ogrundade slutsatser.
D daVinci skrev:
Man hade även kunnat ta bort elskatten och ta bort moms.
Triviala beslut.
Men som inte togs.
Det hade man däremot kunnat göra, ja. För det är en rent svensk angelägenhet.
D daVinci skrev:
Är det stor skillnad så profiterar elproducenten. (Så det som hände var ett elproducenter i Sverige profiterade på att man i Finland importerade så mycket el. Och producenter i Tyskland profiterade på att Frankrike importerade så mycket el).

Avgiften är en avgift som tas ut i samband med avgiften för överföringen. Elhandlarna tar ut det av kunderna.

På samma sätt så profiterar en producent av BMW-bilar om nu priset på BMW skulle raka i höjden i Sverige.


Kabelägaren??
Den sitter med ganska fast pris. Det är ungefär som priset för att köra över bron till Danmark.

Och skulle priset för transmissionen krypa upp för att kabelägare tar väl mycket betalt så kommer marknaden ordna med en parallell kabel. Och så är den aktören med den gamla persona non grata bland kunderna och går i kk och förlorar allt.

Jag blir förbryllad över varför det är så många som inte förstår vanligt marknadsekonomi.

Det är för detta som avgifterna finns.
Allt det här är snömos och tyder på att DU inte förstår hur elmarknaden fungerar och vilka regleringar som finns.
 
tommib tommib skrev:
Ja, typ. Tackar ödmjukast. Jag hade också velat se utvecklingen över tid, dvs vad som händer med värdet av vindkraft när installerad effekt ökar. Samtidigt är det nog svårt att titta på det med någon säkerhet eftersom det är beroende av så mycket andra faktorer.

Jag kan också konstatera att min misstanke var fel, värdet sjunker inte drastiskt när produktionen ökar. Det är intressant. Gissningsvis en effekt av att vi kan exportera samt reglera ner annan kraft (och att norrmännen reglerar ner).

För skojs skull räknade jag som hastigast på återbetalningen i SE2. Givet ditt medianvärde (räknade med 70 kr/kWh men svårt att se precist ur grafen) så skulle återbetalningstiden hamna på 18 år (11 Mkr / (70 kr/tim * 8760). Siffran 11 Mkr, som avser investeringskostnad per MW turbineffekt, kommer härifrån och är den lägsta uppskattningen för landbaserad vind. Tar man den högre siffran, 30 Mkr/MW så blir det betydligt längre tid. Den vanligaste uppskattningen för livslängd på ett vindkraftverk ligger i häradet 25-30 år. Räknar jag fel här? Det känns som att jag gör det...

Edit: Jag räknade alltså med en intäkt på 70 kr/tim/MW, inte 70 kr/kWh, eftersom det var den enheten som användes i harkas graf och den som är rätt att använda när man försöker räkna ut intäkterna över tid och korrelera till installerad turbineffekt.
jo, en tidsserie med avkastningen per MW över tid (flera år) vore intressant men jag slog bort det – ett visst arbete med att sammanställa data men framför allt såg jag det som svårt att dra slutsatser med tanke på hur många andra saker som påverkat elpriset de senaste åren

intäktsmedianerna i graferna är 37, 48, 95 och 118 kr/h/MW för respektive SE1..4 (alltså en bit lägre än ditt antagande)

men intäktsgenomsnitten (= proportionella mot helårsintäkten) ligger på 81, 81, 145 och 168 kr/h/MW (alltså lite närmare – och högre – än ditt antagande, så 70 var ändå inte så dumt)

din källa för investeringskostnaden härrör från 2016 och gav spannet 11-30 Mkr/MW – från hjärnbarken vill jag minnas att kostnaden för vindkraftparken Tvinnesheda utanför Åseda, Småland (SE4), som driftsattes för drygt ett år sedan, låg på cirka 45 miljoner utslaget per kraftverk där generatorn är på 4.3 MW styck, alltså runt 10 Mkr/MW
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Eftersom det finns gott om installerade vindsnurror som är >10 år gamla så borde vi ha data på det. Var är den? Jag vet att folk tycker en hel del om livslängden men var är den faktiska datan?
man kan roa sig med att titta på vindkraftbeståndet hos våra danska grannar – de har rest närmare 10 000 vindkraftverk sedan 1977

många vindkraftverk är små (10-25 kW) och ägs av enskilda jordbrukare men tittar man på lite större verk, exempelvis på minst 100 kW generatoreffekt så kan man vaska fram följande information i Energistyrelsens databas från början av 2022:

Histogram och punktdiagram som visar antal och effekt av danska vindkraftverk över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


man får backa 29 år tillbaka till 1993 innan man har ett årtal där mer än hälften av de vindkraftverk som då driftsattes, var tagna ur drift 2022 eller tidigare

och som synes i grafiken var genomsnittsstorleken för nyinstallerade vindkraftverk i början av 1990-talet runt 0.3 MW (skalan i höger kant), medan de som installerades i Danmark 2021 snittade runt 4 MW för landbaserade verk och var 8.6 MW för havsvind (= Vattenfalls danska Kriegers flak)

det har skett en dramatisk utveckling av vindkraftverken under dessa trettio år, som förstås påverkar livslängden för de verk som installeras på 2020-talet

(det finns en del anomalier i datat med "skenbart korta livslängder" då det sätts upp ett antal vindkraftverk i olika danska testcentra för vindkraftverk, som sedan plockas ner efter en tid när testerna avslutats)
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D
Gällande elpriserna så hade Sydsvenskan igår en artikel om Nordpool och det faktum att den börsen inte är transparent, den sk "handeln" utförs alltså av några få aktörer i hemlighet och ut faller elpriser men hur det gick till går inte att få insyn i.

Artikeln är säkert låst men lägger med länk iaf.

"Enligt honom har överdebiteringen lett till att svenska elkonsumenter under de senaste tre åren betalat 300 miljarder kronor för mycket för sin el. Svenska staten har på så sätt fått in 40-50 miljarder för mycket i moms, Svenska kraftnät 120 miljarder för mycket i kapacitetsavgifter, de stora kraftbolagen 130 miljarder kronor för mycket i övervinster."

"Vissa dagar godtar Nordpool bara de billigaste säljbuden. Andra dagar godtar man även de allra dyraste buden för att strömmen ska räcka till. Den som ger det dyraste antagna säljbudet sätter ett “priskryss” för nästa dag – ett riktpris för samtliga kraftföretags elproduktion.

– Den kraftproducent som sätter priskrysset blir dagens hjälte i energibranschen genom att trycka upp priset för alla kraftföretag"

– Vi får aldrig veta vem som sätter priskrysset. En aktör eller flera? Hemlighetsmakeriet inbjuder till spekulation. Utifrån min kunskap om energihandel utgår jag från att de höga elpriserna allt för ofta bygger på osund spekulation, säger Bengt Ekenstierna.

– Men det får vi kunder aldrig veta eftersom Nordpool aldrig offentliggör de bud som kommer in. Och tyvärr finns det inte någon myndighet som fördjupat sig i hur elpriserna sätts, säger han."

https://www.sydsvenskan.se/2024-01-...erna-fordubblas-av-den-hemliga-prissattningen
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D djac skrev:
Gällande elpriserna så hade Sydsvenskan igår en artikel om Nordpool och det faktum att den börsen inte är transparent, den sk "handeln" utförs alltså av några få aktörer i hemlighet och ut faller elpriser men hur det gick till går inte att få insyn i.

Artikeln är säkert låst men lägger med länk iaf.

"Enligt honom har överdebiteringen lett till att svenska elkonsumenter under de senaste tre åren betalat 300 miljarder kronor för mycket för sin el. Svenska staten har på så sätt fått in 40-50 miljarder för mycket i moms, Svenska kraftnät 120 miljarder för mycket i kapacitetsavgifter, de stora kraftbolagen 130 miljarder kronor för mycket i övervinster."

"Vissa dagar godtar Nordpool bara de billigaste säljbuden. Andra dagar godtar man även de allra dyraste buden för att strömmen ska räcka till. Den som ger det dyraste antagna säljbudet sätter ett “priskryss” för nästa dag – ett riktpris för samtliga kraftföretags elproduktion.

– Den kraftproducent som sätter priskrysset blir dagens hjälte i energibranschen genom att trycka upp priset för alla kraftföretag"

– Vi får aldrig veta vem som sätter priskrysset. En aktör eller flera? Hemlighetsmakeriet inbjuder till spekulation. Utifrån min kunskap om energihandel utgår jag från att de höga elpriserna allt för ofta bygger på osund spekulation, säger Bengt Ekenstierna.

– Men det får vi kunder aldrig veta eftersom Nordpool aldrig offentliggör de bud som kommer in. Och tyvärr finns det inte någon myndighet som fördjupat sig i hur elpriserna sätts, säger han."

[länk]
Jo den gode Ekenstierna i farten igen OCH sydsvenskans journalister som vinklar åt sitt håll.....

BE vet ju att all handel på Europas elbörser inkl Nordpool sker enligt det gemensamma elhandelsavtalet inom EU och det har man då beslutat att ändra på eftersom det är ett riktigt uselt avtal med facit hur illa EU hamnat.
https://www.euractiv.com/section/el...orm-leaves-options-open-for-coal-and-nuclear/

Sen angående prismanipulation så är EU mycket medveten om detta och sätter in åtgärder.

Deal on new EU rules to tackle electricity market manipulation
https://www.euractiv.com/section/el...es-to-tackle-electricity-market-manipulation/
"EU legislators agreed on new rules on Thursday (16 November) to tackle potential cases of manipulation or insider trading on the bloc’s wholesale electricity market, granting new powers for regulators to investigate potential cases and crack down on offenders."
 
Redigerat:
D
P paralun skrev:
Jo den gode Ekenstierna i farten igen OCH sydsvenskans journalister som vinklar åt sitt håll.....

BE vet ju att all handel på Europas elbörser inkl Nordpool sker enligt det gemensamma elhandelsavtalet inom EU och det har man då beslutat att ändra på eftersom det är ett riktigt uselt avtal med facit hur illa EU hamnat.
[länk]

Sen angående prismanipulation så är EU mycket medveten om detta och sätter in åtgärder.

Deal on new EU rules to tackle electricity market manipulation
[länk]
Ja men kanske, berätta vad du upplever som vinklat?

Det skulle ju exempelvis vara ett grovt fel om handeln är transparent och möjlig att studera och Sydsvenskan påstår motsatsen?
 
Artikeln ifråga antyder alltså en priskartell på elmarknaden. Tror Sydis på riktigt på det borde de nog försöka gräva i saken.
 
D djac skrev:
Ja men kanske, berätta vad du upplever som vinklat?

Det skulle ju exempelvis vara ett grovt fel om handeln är transparent och möjlig att studera och Sydsvenskan påstår motsatsen?
Jo "hemlig handel".... all elhandel sker ju exakt som nuvarande elhandelsavtal säger, inga hemligheter.
Sen ser man då tydligt att det skett prismanipulation och sätter in åtgärder.

Men viktigast så ska det här usla elhandelsavtalet nu revideras!

EDIT ACER om "market abuse"
https://www.acer.europa.eu/remit/coordination-on-cases/market-abuse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.