8 665 läst · 512 svar
9k läst
512 svar
Veganism - allmän diskussion
Ja, om det faller inom ramen för lagar och regler.K Katthatt skrev:
Inte för att min övertygelse är något annat än just lagar och regler.
Ex ett barn som bara matas med vegansk kost, det är min övertygelse att det är fel, men inget jag anmäler föräldrarna för.
Hur skulle du känna om en fruktiarian anmäler dig för orätt mot den oskyldiga spenaten du äter?
Eller är det kanske så att du anser att just du har rätt och "alla" andra har fel?
Jag har väl inte anmält någon? Vad menar du?Gimp skrev:
Ja, om det faller inom ramen för lagar och regler.
Inte för att min övertygelse är något annat än just lagar och regler.
Ex ett barn som bara matas med vegansk kost, det är min övertygelse att det är fel, men inget jag anmäler föräldrarna för.
Hur skulle du känna om en fruktiarian anmäler dig för orätt mot den oskyldiga spenaten du äter?
Eller är det kanske så att du anser att just du har rätt och "alla" andra har fel?
Ok. För att kon ska ge mjölk så behöver hon få en kalv. Tjurkalvar är i princip värdelösa i industrin så de dödas ganska snabbt. När kon inte orkar/kan producera mjölk tillräckligt effektivt så slaktas hon.F fribygg skrev:
Inlägget var inte menat mot dig utan i allmänhet.K Katthatt skrev:Jag är inte glad när jag argumenterar mot er. Tvärtom känner jag stor frustration. Jag tycker heller inte ni är idioter. Jag har själv ätit kött i 30 år och älskar animalisk mat. Jag förstår verkligen att det är svårt och provocerande med mina frågor och argument, men man behöver inte vara elak för det.
Vad är det du känner frustration över, att inte andra tycker som dig, dvs rätt enligt din övertygelse?
Lite som miljö, det är olagligt att slänga bilbatterier i naturen, och folk som gör det bör nog spärras in.
Men dom som går flera steg längre än vad lagen säger gör det av egen övertygelse och att försöka få alla som följer lagen men inte mer än det att skämmas är ganska taskigt.
En ensamstående som inte har råd att handla klimatsmart, vilket svin, denne ska vi mobba.
Frustration över att det inte går att ha en saklig debatt utan tex personangrepp.Gimp skrev:
Inlägget var inte menat mot dig utan i allmänhet.
Vad är det du känner frustration över, att inte andra tycker som dig, dvs rätt enligt din övertygelse?
Lite som miljö, det är olagligt att slänga bilbatterier i naturen, och folk som gör det bör nog spärras in.
Men dom som går flera steg längre än vad lagen säger gör det av egen övertygelse och att försöka få alla som följer lagen men inte mer än det att skämmas är ganska taskigt.
En ensamstående som inte har råd att handla klimatsmart, vilket svin, denne ska vi mobba.
Jag är inte riktigt med, menar du att det är dyrt med veganmat?
Nej, men du frågade om jag säger till "Om du ser något som är orätt, där någon far illa eller oskyldiga drabbas"K Katthatt skrev:
Det jag menade var att det finns personer som tycker veganer behandlar spenat med orätt och den far illa, och vad skulle du tycka om dom börjar "säga till mot dig"
Anmäla var kanske ett starkt ord även om det faktiskt sker bara för att individer har olika övertygelser trots att ingen bryter mot varken lagar eller vad majoriteten anser vara rätt.
Det jag vill påskina är att rätt eller fel är antingen dokumenterat i lag eller bara tyckande där det alltid finns någon som är ännu längre ut på kanten av vad den stora massan tycker, så även du som befinner dig en bit från snittet kan bli attackerad av någon som tycker något ännu längre från snittet.
Nu använder du ordet attackera, har jag attackerat någon?Gimp skrev:
Nej, men du frågade om jag säger till "Om du ser något som är orätt, där någon far illa eller oskyldiga drabbas"
Det jag menade var att det finns personer som tycker veganer behandlar spenat med orätt och den far illa, och vad skulle du tycka om dom börjar "säga till mot dig"
Anmäla var kanske ett starkt ord även om det faktiskt sker bara för att individer har olika övertygelser trots att ingen bryter mot varken lagar eller vad majoriteten anser vara rätt.
Det jag vill påskina är att rätt eller fel är antingen dokumenterat i lag eller bara tyckande där det alltid finns någon som är ännu längre ut på kanten av vad den stora massan tycker, så även du som befinner dig en bit från snittet kan bli attackerad av någon som tycker något ännu längre från snittet.
Att säga ifrån när man ser någon göra något man tycker är fel är en bra grej, det kallas för civilkurage. Jag ser gärna att andra uppmärksammar mig på det om jag gör någo i deras ögon orätt, men jag måste ju också få försvara mitt handlande.
Vem har jag angripit, jag skrev ett generellt inlägg.K Katthatt skrev:
Jag kan också tycka att jag blir angripen av någon som tycker att köttätare är dåliga människor och djurplågare. Men jag tål det och tycker att det måste vara högt till tak och att det går att framföra sina åsikter.
Eller ska vi begränsa allt som kan vara kränkande för någon, då blir det inte mycket dialog kvar.
För en ensamstående som inte hinner laga vettig veganmat är det dyrt, sonen har varit vegitarian från 8-12års ålder, det kostade rätt mycket mer.
Dock lagade vi en hel del mat tillsammans från grunden när det fanns tid vilket kanske uppvägde en del av kostnaden plus att sonen lärde sig väldigt mycket och gillar att laga mat även nu 6år efter att han började äta kött igen.
Att få mat utan "mat" att vara ätbar är svårt, men sonen har tränat upp smaksäkerheten bättre än mig så han får ofta krydda upp det sista när jag inte blir helt nöjd med det jag lagar.
Min läkarbekant är distriktsläkare. Kom på tal när skolan här skulle köra vegandagar. Det blev ett himla liv efter, eftersom barnen inte höll sig mätta på em. Men nu är det stoppat. Vegetariska dagar har de ibland.
Han får in veganer ibland på sjukhuset. De flesta ser sjuka ut, gråaktigt ansikte, är sjuka av brister och många får inte i sig tillräckligt med protein och essentiella aminosyror. Han har anmält föräldrar till soc några gånger för att barnen inte mår bra och växer utvecklas dåligt. Rena tillskott hjälper dåligt för de är inte i kombination med rätt mat som ämnena naturligt finns i.
Men Vegetarianer är helt ok och riktigt bra kanske, enligt honom. Mjölk, ägg, ost går lika bra som kött.
Säkert kommer nog många med motargument. Men om.en distriktsläkare säger så? Alltså, det hade inte ens funnits människor i Sverige om de vore veganer förr.
Där jag bor är det jordbruk och gårdar. Känner till hur en gård fungerar i Sverige. Det är ett kretslopp. Gödseln behövs för att få bördighet och kväve. Kreatur är en nödvändighet för att kunna odla utan att jorden utarmas. Och då räcker inte maten till.
Ett alternativ är förstås konstgödsel, men hur miljövänligt är det? Vet veganer hur en gård i Sverige fungerar?
Han får in veganer ibland på sjukhuset. De flesta ser sjuka ut, gråaktigt ansikte, är sjuka av brister och många får inte i sig tillräckligt med protein och essentiella aminosyror. Han har anmält föräldrar till soc några gånger för att barnen inte mår bra och växer utvecklas dåligt. Rena tillskott hjälper dåligt för de är inte i kombination med rätt mat som ämnena naturligt finns i.
Men Vegetarianer är helt ok och riktigt bra kanske, enligt honom. Mjölk, ägg, ost går lika bra som kött.
Säkert kommer nog många med motargument. Men om.en distriktsläkare säger så? Alltså, det hade inte ens funnits människor i Sverige om de vore veganer förr.
Där jag bor är det jordbruk och gårdar. Känner till hur en gård fungerar i Sverige. Det är ett kretslopp. Gödseln behövs för att få bördighet och kväve. Kreatur är en nödvändighet för att kunna odla utan att jorden utarmas. Och då räcker inte maten till.
Ett alternativ är förstås konstgödsel, men hur miljövänligt är det? Vet veganer hur en gård i Sverige fungerar?
Redigerat:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 446 inlägg
Nej, det är ingen levande varelse som vill bli dödad, det ingår i själva levnads-konceptet. Men att vissa varelser dödar andra, är också en del av konceptet. Till skillnad från till exempel en varg eller hök som dödar för att få mat, väljer jag att använda mig av metoden bedövning, medvetandekontroll och sedan avblodning. Höken är exempelvis inte så noga med om bytet är dött innan hon börja äta på det, vilket ger upphov till ett fruktansvärt lidande för bytesdjuret. Visserligen ett så kallat naturligt lidande.K Katthatt skrev:
Men du glömde att svara på hur du ser på de djur som dör på grund av dig och din livsstil?
Mitt inlägg var också generellt och egentligen inte riktat mot dig.Gimp skrev:
Vem har jag angripit, jag skrev ett generellt inlägg.
Jag kan också tycka att jag blir angripen av någon som tycker att köttätare är dåliga människor och djurplågare. Men jag tål det och tycker att det måste vara högt till tak och att det går att framföra sina åsikter.
Eller ska vi begränsa allt som kan vara kränkande för någon, då blir det inte mycket dialog kvar.
För en ensamstående som inte hinner laga vettig veganmat är det dyrt, sonen har varit vegitarian från 8-12års ålder, det kostade rätt mycket mer.
Dock lagade vi en hel del mat tillsammans från grunden när det fanns tid vilket kanske uppvägde en del av kostnaden plus att sonen lärde sig väldigt mycket och gillar att laga mat även nu 6år efter att han började äta kött igen.
Att få mat utan "mat" att vara ätbar är svårt, men sonen har tränat upp smaksäkerheten bättre än mig så han får ofta krydda upp det sista när jag inte blir helt nöjd med det jag lagar.
Sanningen är väl ändå att köper man animalier så stödjer man dödande av djur och i viss mån djurplågeri. Vi kan liksom inte komma ifrån det. Jag fattar att man kan bli provocerad av det, precis som någon som agar sitt barn skulle bli provocerad om man kallade den för barnmisshandlare.
Bland det billigaste i affären är veganskt. Potatis, lök, ris, bönor linser, havregryn. Det går att göra enkel, god, billig och nyttig mat med bara det och man behöver ju inte stanna där.
Tjänster
Populärt i forumet
-
Badrumsrenovering slutade med prisavdrag på 411 300 kronor – vattenskada hos grannen
Artikelkommentarer -
Dubbelt så dyr Husdröm i Södra Kverrestad
Artikelkommentarer -
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
Veganism - allmän diskussion
Artikelkommentarer -
Byggnadsvårdar tjugotalshus i skånska Grönalund – Husdrömmar
Artikelkommentarer