10 485 läst · 533 svar
10k läst
533 svar
Veganism - allmän diskussion
Gissningsvis är marineringen densamma oberoende av middagens uniform. Däremot lär rökt middag smaka illa enligt kannibaler jag inte träffat men läst om i någon gammal reseskildring.P Pin skrev:
Men är majskyckling delikatare kanske vegetarianer smakar bättre och veganer ännu bättre.
Om det nu bara finns filmer på Ryska måltider betyder det ju att grisar är gormeer på en helt annan nivå än vad jag kunde föreställa mig.😁
Tror du, ja. Ditt resonemang utgår utifrån att du tillhör herrerasen som har bestämmanderätt över allt levande. För att rättfärdiga sitt slaktande och förslavande använde våra förfäder samma retorik när de koloniserade andra länder och kontinenter. -En död indian, är en bra indian. Även i nutid används samma retorik när herrerasen skall fördriva de lägre stående. -Gud har givit oss detta land. Etc.K Katthatt skrev:
Så om träd och myror kan känna dödsskräck, vet vi inte, men träden förstår och försvarar sig när de blir angipna av till exempel larver som äter deras blad, och då är inte steget långt till att tro att de kan känna både glädje och sorg.
Så som livsformer är de naturligtvis lika värdefulla som människor.
Intressant tanke. Din moral anser alltså att människolik inte skall ge näring åt levande organismer? Gäller det bara ovan jord? För de begravda föder allehanda liv direkt och indirekt. Kanske det är så enkelt att vi inte vill se våra artfränder konsumeras, så då blir det enklare att gräva ner dom. Det man inte ser, har man inte heller ont av?P Pin skrev:
Kan du förklara varför det ok att maskar äter döda människor men inte grisar? Det är ju även helt i sin ordning att elda upp folk. Men inte äta. Varför?
Redigerat:
Det är det som är veganmatens dilemma. Den försöker likna något den inte kan likna/vara. Har testat allehanda vegetariska alternativ till korv, hamburgare och wienerschizel. Det äckligaste var vegansk mozzarella. 🤮 De övriga är klart ätbara då kryddningen gör smaken. Däremot har de flesta nu blivit vegankost så ost och ägg som tidigare gav god konsistens och smak är ersatta med ytterligare E-nummer vika inte främjar aptiten. Så varför försöka få en böna att bli biff, när bönan som böna är god som den är.T TheGame skrev:
Verkar rimligt 350 g. Skulle funka för vi äter ofta fisk också, annat kött.N Niq skrev:
Man kan äta mer mejeriprodukter och ägg istället, går lika bra.
Det finns många olika sorters växtbaserad mat. Man kan försöka göra den så den liknar andra produkter. Jag har ätit vegebullar som inte alls är goda och jag har ätit riktigt goda sådana. Ingen av dom smakar dock precis som blandfärskötbullar. Ingen tycker om alla maträtter och att döma ut all växtbaserad mat för att man provat en sådan känns trångsynt.
Gäller de flesta veganer han träffar, undernärda. Har inget med vikt att göra.N Niq skrev:Så hur många veganer som inte är undernärda träffar han? Hur många överviktiga icke veganer träffar han? Det finns folk som inte klarar av att utfodra sig själva eller sina barn som är veganer, vegetarianer,allätare,köttätare. Det är var och ens eget ansvar att se till att man själv och ens barn får tillräckligt att äta och tillräckligt bra mat. Oavsett vilken sorts mat man väljer att äta.
Vet ej hur många? Inga stora mängder iaf. Finns få här,
för veganism är ett storstadsfenomen till största del, där det knappt finns odlingar. Södermalm?
Knäppt! Veganmat som skall plankas så det ser ut och smakar som Bacon.Intet skrev:
Det är det som är veganmatens dilemma. Den försöker likna något den inte kan likna/vara. Har testat allehanda vegetariska alternativ till korv, hamburgare och wienerschizel. Det äckligaste var vegansk mozzarella. 🤮 De övriga är klart ätbara då kryddningen gör smaken. Däremot har de flesta nu blivit vegankost så ost och ägg som tidigare gav god konsistens och smak är ersatta med ytterligare E-nummer vika inte främjar aptiten. Så varför försöka få en böna att bli biff, när bönan som böna är god som den är.
Är ej veganmat enligt mig.
Även om det tekniskt sett är det.
Om andra vill äta en bönbiff som ser ut som kött, så förstår jag inte hur det kan göra någon upprörd.Intet skrev:
Det är det som är veganmatens dilemma. Den försöker likna något den inte kan likna/vara. Har testat allehanda vegetariska alternativ till korv, hamburgare och wienerschizel. Det äckligaste var vegansk mozzarella. 🤮 De övriga är klart ätbara då kryddningen gör smaken. Däremot har de flesta nu blivit vegankost så ost och ägg som tidigare gav god konsistens och smak är ersatta med ytterligare E-nummer vika inte främjar aptiten. Så varför försöka få en böna att bli biff, när bönan som böna är god som den är.
Det finns inte vetenskapligt stöd för det du påstår.Intet skrev:
Tror du, ja. Ditt resonemang utgår utifrån att du tillhör herrerasen som har bestämmanderätt över allt levande. För att rättfärdiga sitt slaktande och förslavande använde våra förfäder samma retorik när de koloniserade andra länder och kontinenter. -En död indian, är en bra indian. Även i nutid används samma retorik när herrerasen skall fördriva de lägre stående. -Gud har givit oss detta land. Etc.
Så om träd och myror kan känna dödsskräck, vet vi inte, men träden förstår och försvarar sig när de blir angipna av till exempel larver som äter deras blad, och då är inte steget långt till att tro att de kan känna både glädje och sorg.
Så som livsformer är de naturligtvis lika värdefulla som människor.
Intressant jag har själv ingen aning om hur många veganer jag träffar. Jag har inte hittils träffat någon som jag kan säga är vegan pga hur dom ser ut. Det borde ju vara lätt om dom alla ser ut som du säger. Eller är det så att dom veganer han träffar på sjukhuset är dom som är sjuka?L L Jan skrev:
Som sagt, jag tror inte det är ett effektivt sätt att få någon att bli vegan.Gimp skrev:
Men civilkurage, vad hände med det?
Min upplevelse och många andras skiljer sig från din tror jag.
Jag har fått kommentarer från veganer på att jag äter kött, ingen av mina köttätande kompisar klankar ner på veganer, inte jag heller.
Den enda gången jag ger mig in i en disussion är när någon kritiserar mina livsval som faktiskt linjerar med vad majoriteten och lagen tycker är okej.
Förra bilen var en med stor motor, där fick jag ofta höra att det var onödiga utsläpp, som jag också gladeligen betalade mycket extra för i skatt och massor med bensin.
Nu kör jag Tesla och får höra att barn har grävt upp cobolt i gruvor till batteriet, och att den är onödigt snabb, och på senare tid för att Elon Musk elda judar i Teslafabriken.
Jag klankar inte ner på någon som åker en svenssonbil, varken el eller fossildriven.
Ang slav, jag jobbar hårt och är driven, så jag tror nog att jag hade varit slavägare...
Att gnälla på slavhandeln som då var accepterad av majoriteten ich lsglig men nu är olaglig blir lite konstig.
Sonen var utan körkort 4 månader pga att ett ex pappa ljög för polisen, efter 4 månader blec han friad i rättegång, det är lika orelaterat men lika frustrerande, tyvärr har lagen luckor ibland som man som medborgare får acceptera.
Jag kan väl ifrågasätta lagen, men det kändes rätt fruktlöst så varför lägga energi på det.
Edit:
Hur många restauranger som serverar kött har blivit blockade av veganaktivister.
Hur många veganrestauranger har blivit blockerade av köttaktivister.
Tror du att den senare har hänt någonsin?
Man blev inte slavägare för att man var driven eller jobbade hårt. Men du missade min poäng. Om du levde i en annan tid som ett offer för någon annans utnyttjande, då hade du väl varit tacksam om någon stod upp för dig? Djuren kan inte göra det själva.