10 483 läst · 533 svar
10k läst
533 svar
Veganism - allmän diskussion
Vad majoriteten anser ha rätt att göra eller vad som är lagligt behöver inte vara rätt. Förr var tex barnaga lagligt och majoriteten tyckte det var rätt. När samhället insåg att det inte var så trevligt för offret så ändrade man lagen och nu är det inte många som anser att det är ok. Det finns många liknande exempel där man tidigare inte sett det från offrets perspektiv.Gimp skrev:
Inte för att spä på det jag skrev i ett annat inlägg att det skrivna språket är svårt, men du citerade faktiskt mig...😉
Majoriteten köper mat som innebär att djur dödas, och ibland på sätt som är onödigt grymt.
Jag kan exempelvis tycka att halalslakt är onödigt grymt, men det är en stor del av jordens befolkning som tycker det är okej.
En ensamstående som köper billigt utländskt kött, ska denne skuldbeläggas för att inte ha råd att köpa svenskt kött?
Eller någon som köper sallad, det finns personer som anser att det är grymt mot den stackars salladen.
Det jag undrar är vem som har rätt, jag som äter kött, du som vegan eller luftitarianen.
Vi kan inte ha rätt allihop, två har fel.
Jag anser mig ha rätt, du anser säkert att du har rätt, och ja, luftitarianen likaså.
Att ha onödigt mycket hårspray är fel, men vad är onödigt mycket, och vem avgör det.
Minoriteten som anser att hårspray ska förbjudas, majoriteten, eller minoriteten som anser att en flaska om dagen är nödvändigt.
Ex debatten om Avodacados i USA, bin som flygs in för att polinera och sen dör, osäker på om det stämmer men många veganer vägrar ens svara på om dom äter avokados, så jag misstänker att det kanske stämmer.
Eller, har läst någonstans att typ 2% av jordens energi går åt till internet, och rätt stor del av jordens el kommer från fossila bränslen som dödar rätt många djur och människor, vill man dra det till sin spets så skulle alla som värnar om djur och människor sluta skriva på internet.
Ber om ursäkt för ytterlighetsretoriken, men det är det jag ser från många veganer och miljöpartisters argumentation, det finns ingen gräns förutom där deras engagemang tar slut och då är det plötsligt okej att lite djur och människor får sätta livet till.
Om någon agar sina barn ska dom sitta i fängelse, där finns det lagar som majoriteten har skapat och samhället i stort har accepterat. Att säga till mot någon som gör något som majoriteten anser är helt normalt går inte att jämföra med lagbrott.
Köttet blir för dyrt och efterfrågan kan inte tillgodoses om de går på bete. Sen slaktas även de frigående djuren.N Niq skrev:Det skulle säkert vara bra att öka mängden djur som går ute på bete. Jag har inga siffror på hur det ser ut i Sverige eller Finland. Men det är väldigt sällan man ser kossor som går ute och betar nuförtiden. Nackdelen är väl att dom behöver ändå stå inne på vintern och att det ska odlas/produceras mat som dom kan äta på vintern. Men det kan hända att det inte påverkar så mycket. Men jag gissar att den totala mängden djur i matproduktion borde minskas.
Det är väl frivilligt? i Indien lär de få självdö.K Katthatt skrev:
Om jag vill äta honung, ägg och ost som omväxling till ärtsoppan förstår jag inte hur det kan göra dig upprörd.K Katthatt skrev:
Om köttet blir för dyrt kommer folk att köpa annat istället. Sen tror jag att om det var enda sättet att hålla djur så skulle det hittas sätt att få ner priset för annars skulle dom inte sälja tillräckligt.K Katthatt skrev:
Alla E nummer är inte dåliga. Ägg ersätts ofta med kikärtsspad.Intet skrev:
Det är det som är veganmatens dilemma. Den försöker likna något den inte kan likna/vara. Har testat allehanda vegetariska alternativ till korv, hamburgare och wienerschizel. Det äckligaste var vegansk mozzarella. 🤮 De övriga är klart ätbara då kryddningen gör smaken. Däremot har de flesta nu blivit vegankost så ost och ägg som tidigare gav god konsistens och smak är ersatta med ytterligare E-nummer vika inte främjar aptiten. Så varför försöka få en böna att bli biff, när bönan som böna är god som den är.
Jag har provat vegansk "ost" och tycker det finns god sådan. Alla vegansk ost är säkert inte god all vanlig ost är inte heller god.
Jag tycker det är utmärkt att man försöker få växtbaserad mat att smaka kött. Jag tycker om mycket kött och vill gärna ha den smaken. Men om det finns möjlighet så äter jag hellre något växtbaserat. Tex så tycker jag kebab är väldigt gott. Nuförtiden brukar jag köpa vönerkebab som smakar nästan precis likadant. Den har lite annan konsistens.
Prova lite havremjölk eller havregrädde istället för den vanliga mjölken o grädden. Havremjölk varierar en del i smak mellan tillverkare så man kan behöva prova några sorter innan man hittar sin favorit.L L Jan skrev:
Frivilligt? De kor som inte är effektiva, var huserar man dem?F fribygg skrev:
I ditt val finns det ett uppenbart offer bakom, det gör det inte för en bönbiff.
Industrin vill inte att man köper annat, därför måste djuren stallas och produktionen effektiviseras.N Niq skrev:
Här i Sverige tar nog vargen åtminstånde kalvar och sjuka djur om de släpps på skogsbete, hur de gör i Indien vet jag inte.K Katthatt skrev:
Menar du att bönplantans liv är mindre värt än insekternas och djurens? Jag anser inte att fågeln är ett offer eller på nått sätt far illa då jag knäcker ett ägg.
Han är läkare och ser inte som du och jag, det är årliga hälsokontroller och annat.N Niq skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 554 inlägg
Återigen, källa på det?K Katthatt skrev:
Vad gäller mjölkkor är det lite si och så med betesgången, eftersom nästan alla besättningar är så stora att det blir svårt att ordna bete dygnet om. De nötkreatur som föds upp som köttdjur, alltså enbart för att slaktas när de blivit tillräckligt stora, går i regel ute hela dygnet under betessäsongen.
Havremjölk 22 kr?? Vadå mjölk? Havredryck är det. Ingen mjölk.N Niq skrev:
De som tillverkar detta skrattar hela vägen till banken. Inkl. min laktosintoreranta kompis som sågar dem.
89% vatten 10% havregryn, droppe rapsolja och lite salt. Stavmixer, värm i micro, kyl.
Kostar 2 kr litern.
Ineffektiva mjölkkor släpper man inte på skogsbete, de slaktas och köttet säljs.F fribygg skrev:
Ja växter har inget moraliskt värde eftersom de inte kan känna smärta.
Hankycklingar är värdelösa för industrin så de slaktas omgående. När hänor inte är effektiva slaktas de. Fågelindustrin är värst av alla.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Tingsrätten: Köparna visste om parkslide
Artikelkommentarer -
Växande problem med byggbolag som kursas för att starta på nytt
Artikelkommentarer -
Vindkraft gick om kärnkraft i vinter
Artikelkommentarer -
Förslag: Bort med tvingande elavtal
Artikelkommentarer -
Var fjärde bostad säljs utanför Hemnet