9 080 läst · 512 svar
9k läst
512 svar
Veganism - allmän diskussion
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 492 inlägg
Absolut skulle det behövas fler betesdjur både i Sverige och Finland! Även om det finländska jordbruket ligger bättre till vad gäller att föda befolkningen, har för mig det är en självförsörjningsgrad på cirka 80%, jämfört med 50% i Sverige.N Niq skrev:Det skulle säkert vara bra att öka mängden djur som går ute på bete. Jag har inga siffror på hur det ser ut i Sverige eller Finland. Men det är väldigt sällan man ser kossor som går ute och betar nuförtiden. Nackdelen är väl att dom behöver ändå stå inne på vintern och att det ska odlas/produceras mat som dom kan äta på vintern. Men det kan hända att det inte påverkar så mycket. Men jag gissar att den totala mängden djur i matproduktion borde minskas.
Det är en stor minskning på foderbehovet hos betesdjur jämfört med djur som står installade året om, men vinterfoder behöver även betesdjuren förstås.
Ett hållbart jordbruk kräver återcirkulerade näringsämnen i form av gödsel, antingen från djur eller människor. Att använda konstgödsel överallt är inte hållbart.
Basic ekonomi, det är billigare med stallade djur. Grundproblemet är att djuren föds upp för att slaktas.SågspånPappspikEternit skrev:
Återigen, källa på det?
Vad gäller mjölkkor är det lite si och så med betesgången, eftersom nästan alla besättningar är så stora att det blir svårt att ordna bete dygnet om. De nötkreatur som föds upp som köttdjur, alltså enbart för att slaktas när de blivit tillräckligt stora, går i regel ute hela dygnet under betessäsongen.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 492 inlägg
Ursäkta att jag drygar mig lite här, men havremjölk är faktiskt en traditionell nordisk maträtt. Fast för 150 år sedan sa folk "vattvälling"...N Niq skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 492 inlägg
I det citerade inlägget skrev du "Köttet blir för dyrt och efterfrågan kan inte tillgodoses om de går på bete." Jag bad dig ge en källa till det påståendet? Du får gärna förklara hur efterfrågan av kött från betesgående djur inte kan tillgodoses?K Katthatt skrev:
OK, du vill inte att djur ska slaktas, vilket innebär att i din perfekta värld finns inga lantbruksdjur i Sverige. Hur ska vi då producera mat för att föda befolkningen? Dagens självförsörjningsgrad är cirka 50%, skulle det bli bättre om det var en helt växtbaserad livsmedelsproduktion i Sverige?
De har ingen användning av att känna smärta eftersom de inte kan fly från en angripare. Ingen cns eller hjärna. Men om vi säger att de kan känna smärta så är ändå veganism det alternativ som orsakar minst smärta.Intet skrev:
Det kräver enorma resurser att föda upp djur. En växtbaserad produktion kostar mindre.SågspånPappspikEternit skrev:
I det citerade inlägget skrev du "Köttet blir för dyrt och efterfrågan kan inte tillgodoses om de går på bete." Jag bad dig ge en källa till det påståendet? Du får gärna förklara hur efterfrågan av kött från betesgående djur inte kan tillgodoses?
OK, du vill inte att djur ska slaktas, vilket innebär att i din perfekta värld finns inga lantbruksdjur i Sverige. Hur ska vi då producera mat för att föda befolkningen? Dagens självförsörjningsgrad är cirka 50%, skulle det bli bättre om det var en helt växtbaserad livsmedelsproduktion i Sverige?
Håller med om att det inte är mjölk men det är det ord som används av många i vardagen.L L Jan skrev:
Ja det låter ju utmärkt om du vill göra den själv. Om det blir så mycket billigare sparar du ju pengar samtidigt.
Mycket möjligt, men det är väl inget du eller jag har att göra med?K Katthatt skrev:
Jag kan och får äta gräsbetad lokalproducerad ost, viltkött från egen mark om jag anser mig ha råd. Du får odla eller importera dina bönor även om det sker med fossildrivna maskiner och konstgödsel trots att du då bryter kretsloppet och tar ändliga resurser i anspråk. Du får ju till och med låta flyga in färska grönsaker och frukt från andra världsdelar trots att det går att odla, fånga och föda upp i princip allt du behöver för din överlevnad i din egen socken så länge du bor söder om odlingsgränsen
Ännu mer basic är det ju om kostsamma stallar inte behövs utan djuren kan söka naturligt skydd i tex skogK Katthatt skrev:
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Vindkraft gick om kärnkraft i vinter
Artikelkommentarer -
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
Varför göra det lätt? – Magnus elinstallation i kopparrör imponerar i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
12 tips för att spara tid i trädgården
Artikelkommentarer -
Badrumsrenovering slutade med prisavdrag på 411 300 kronor – vattenskada hos grannen
Artikelkommentarer