10 034 läst · 533 svar
10k läst
533 svar
Veganism - allmän diskussion
Många äter för mycket kött. Att hålla sin köttkonsumtion på en låg nivå har ofta hälsofördelar. Dessutom behöver vi minska på djuruppfödning för matproduktion av miljöskäl.
Många produkter som traditionellt kommer från djur kan man lätt byta ut till växtbaserade alternativ. Av någon anledning vägrar väldigt många att ens prova växtbaserade alternativ. Vi har börjat äta mycket vegansk mat och har upptäckt att det finns väldigt mycket god växtbaserad mat.
Många produkter som traditionellt kommer från djur kan man lätt byta ut till växtbaserade alternativ. Av någon anledning vägrar väldigt många att ens prova växtbaserade alternativ. Vi har börjat äta mycket vegansk mat och har upptäckt att det finns väldigt mycket god växtbaserad mat.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 499 inlägg
Man har ett eget ansvar för att se till så man får i sig en komplett och allsidig kost, det gäller alla människor. Konsensus är att man kan leva minst lika bra på en växtbaserad kost.L L Jan skrev:Min läkarbekant är distriktsläkare. Kom på tal när skolan här skulle köra vegandagar. Det blev ett himla liv efter, eftersom barnen inte höll sig mätta på em. Men nu är det stoppat. Vegetariska dagar har de ibland.
Han får in veganer ibland på sjukhuset. De flesta ser sjuka ut, gråaktigt ansikte, är sjuka av brister och många får inte i sig tillräckligt med protein och essentiella aminosyror. Han har anmält föräldrar till soc några gånger för att barnen inte mår bra och växer utvecklas dåligt. Rena tillskott hjälper dåligt för de är inte i kombination med rätt mat som ämnena naturligt finns i.
Men Vegetarianer är helt ok och riktigt bra kanske, enligt honom. Mjölk, ägg, ost går lika bra som kött.
Säkert kommer nog många med motargument. Men om.en distriktsläkare säger så? Alltså, det hade inte ens funnits människor i Sverige om de vore veganer förr.
Undrar vad "för mycket kött" är?N Niq skrev:Många äter för mycket kött. Att hålla sin köttkonsumtion på en låg nivå har ofta hälsofördelar. Dessutom behöver vi minska på djuruppfödning för matproduktion av miljöskäl.
Inuiterna åt typ nästan bara kött i flera tusen år och det verkar ha funkat. För de finns kvar idag. Människan är anpassningsbar.
Nej, jag skrev "så även du som befinner dig en bit från snittet kan bli attackerad av någon som tycker något ännu längre från snittet." Jag har väl inte skrivit att du har attackerat någon.K Katthatt skrev:
Vi kan alltid diskutera semantik, personangrepp, säga till, attackera.
Precis som skillnaden mellan köttätare och i andra spektrat luftitarian är det olika nivåer av uttryck/övertygelser.
Det skrivna ordet är både svårt att läsa och skriva, och om fokus läggs på hur man uttrycker sig istället för andemeningen blir dialogen ganska svår och tar fokus från det som faktiskt är viktigt.
Tycker du det är okej att gå fram till en familj på en restaurang och "säga ifrån" för att dom ger sitt barn vegitariansk mat istället för vegansk?
Eller om någon kommer fram till dig på en restaurang och säger ifrån för att du äter annat än luft.
Eller en köttitarian som säger ifrån mot en vegitarian.
Jag skulle inte kalla det civilkurage, jag skulle kalla det attack eller trakasseri, vilket faktiskt är olagligt.
Max 350 gram i veckan är dom nya kostråden.L L Jan skrev:
Men det är inte bara av hälsoskäl som vi bör hålla en låg köttkonsumtion. Det behövs av miljöskäl också.
Nej jag skulle själv inte göra det. Framförallt för att jag inte tror det är effektivt. Jag tar aldrig upp ämnet själv, utan det är ofta köttätare som vill berätta att veganer har fel utan att fråga mina anledningar till det. På internet tycker jag däremot man kan få diskutera fritt.Gimp skrev:
Nej, jag skrev "så även du som befinner dig en bit från snittet kan bli attackerad av någon som tycker något ännu längre från snittet." Jag har väl inte skrivit att du har attackerat någon.
Vi kan alltid diskutera semantik, personangrepp, säga till, attackera.
Precis som skillnaden mellan köttätare och i andra spektrat luftitarian är det olika nivåer av uttryck/övertygelser.
Det skrivna ordet är både svårt att läsa och skriva, och om fokus läggs på hur man uttrycker sig istället för andemeningen blir dialogen ganska svår och tar fokus från det som faktiskt är viktigt.
Tycker du det är okej att gå fram till en familj på en restaurang och "säga ifrån" för att dom ger sitt barn vegitariansk mat istället för vegansk?
Eller om någon kommer fram till dig på en restaurang och säger ifrån för att du äter annat än luft.
Eller en köttitarian som säger ifrån mot en vegitarian.
Jag skulle inte kalla det civilkurage, jag skulle kalla det attack eller trakasseri, vilket faktiskt är olagligt.
Om du levt som slav för 200 år sen, hade du inte tyckt det var bra om någon ifrågasatte slavkonceptet?
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 499 inlägg
Jag håller absolut med! Historiskt sett äter vi väldigt mycket kött i Sverige år 2025. Jag tror det har att göra med att de flesta idag bara är konsumenter av livsmedel, vi kan välja mellan en massa olika produkter i plasttråg. I bondesamhället fick vi utgå från det som fanns på gården, och slakt var något man gjorde någon gång ibland. Kött (eller fisk) var inget som åts varje dag, så vi har en lång tradition av att äta mycket vegetariskt.N Niq skrev:
De djur vi bör minska på är de som går inne på heltid och fodras med odlat foder som tar upp värdefull åkermark, typ innegrisar, innevärphöns och innekycklingar. Dessutom har inte de här djuren några vidare bra liv. Däremot betesdjur som kor, får och getter borde vi kunna öka upp antalet på, samt utegående grisar och fjäderfän. Betesdjuren kan nyttja mark som inte duger till åker och hjälpa till att hålla landskapet öppet och bevara den biologiska mångfalden. Djur som får gå ute och röra sig mår också bättre, precis som människor.
Så hur många veganer som inte är undernärda träffar han? Hur många överviktiga icke veganer träffar han? Det finns folk som inte klarar av att utfodra sig själva eller sina barn som är veganer, vegetarianer,allätare,köttätare. Det är var och ens eget ansvar att se till att man själv och ens barn får tillräckligt att äta och tillräckligt bra mat. Oavsett vilken sorts mat man väljer att äta.L L Jan skrev:Min läkarbekant är distriktsläkare. Kom på tal när skolan här skulle köra vegandagar. Det blev ett himla liv efter, eftersom barnen inte höll sig mätta på em. Men nu är det stoppat. Vegetariska dagar har de ibland.
Han får in veganer ibland på sjukhuset. De flesta ser sjuka ut, gråaktigt ansikte, är sjuka av brister och många får inte i sig tillräckligt med protein och essentiella aminosyror. Han har anmält föräldrar till soc några gånger för att barnen inte mår bra och växer utvecklas dåligt. Rena tillskott hjälper dåligt för de är inte i kombination med rätt mat som ämnena naturligt finns i.
Men Vegetarianer är helt ok och riktigt bra kanske, enligt honom. Mjölk, ägg, ost går lika bra som kött.
Säkert kommer nog många med motargument. Men om.en distriktsläkare säger så? Alltså, det hade inte ens funnits människor i Sverige om de vore veganer förr.
Där jag bor är det jordbruk och gårdar. Känner till hur en gård fungerar i Sverige. Det är ett kretslopp. Gödseln behövs för att få bördighet och kväve. Kreatur är en nödvändighet för att kunna odla utan att jorden utarmas. Och då räcker inte maten till.
Ett alternativ är förstås konstgödsel, men hur miljövänligt är det? Vet veganer hur en gård i Sverige fungerar?
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 499 inlägg
Det skulle säkert vara bra att öka mängden djur som går ute på bete. Jag har inga siffror på hur det ser ut i Sverige eller Finland. Men det är väldigt sällan man ser kossor som går ute och betar nuförtiden. Nackdelen är väl att dom behöver ändå stå inne på vintern och att det ska odlas/produceras mat som dom kan äta på vintern. Men det kan hända att det inte påverkar så mycket. Men jag gissar att den totala mängden djur i matproduktion borde minskas.SågspånPappspikEternit skrev:
Jag håller absolut med! Historiskt sett äter vi väldigt mycket kött i Sverige år 2025. Jag tror det har att göra med att de flesta idag bara är konsumenter av livsmedel, vi kan välja mellan en massa olika produkter i plasttråg. I bondesamhället fick vi utgå från det som fanns på gården, och slakt var något man gjorde någon gång ibland. Kött (eller fisk) var inget som åts varje dag, så vi har en lång tradition av att äta mycket vegetariskt.
De djur vi bör minska på är de som går inne på heltid och fodras med odlat foder som tar upp värdefull åkermark, typ innegrisar, innevärphöns och innekycklingar. Dessutom har inte de här djuren några vidare bra liv. Däremot betesdjur som kor, får och getter borde vi kunna öka upp antalet på, samt utegående grisar och fjäderfän. Betesdjuren kan nyttja mark som inte duger till åker och hjälpa till att hålla landskapet öppet och bevara den biologiska mångfalden. Djur som får gå ute och röra sig mår också bättre, precis som människor.
Inte för att spä på det jag skrev i ett annat inlägg att det skrivna språket är svårt, men du citerade faktiskt mig...😉K Katthatt skrev:Mitt inlägg var också generellt och egentligen inte riktat mot dig.
Sanningen är väl ändå att köper man animalier så stödjer man dödande av djur och i viss mån djurplågeri. Vi kan liksom inte komma ifrån det. Jag fattar att man kan bli provocerad av det, precis som någon som agar sitt barn skulle bli provocerad om man kallade den för barnmisshandlare.
Bland det billigaste i affären är veganskt. Potatis, lök, ris, bönor linser, havregryn. Det går att göra enkel, god, billig och nyttig mat med bara det och man behöver ju inte stanna där.
Majoriteten köper mat som innebär att djur dödas, och ibland på sätt som är onödigt grymt.
Jag kan exempelvis tycka att halalslakt är onödigt grymt, men det är en stor del av jordens befolkning som tycker det är okej.
En ensamstående som köper billigt utländskt kött, ska denne skuldbeläggas för att inte ha råd att köpa svenskt kött?
Eller någon som köper sallad, det finns personer som anser att det är grymt mot den stackars salladen.
Det jag undrar är vem som har rätt, jag som äter kött, du som vegan eller luftitarianen.
Vi kan inte ha rätt allihop, två har fel.
Jag anser mig ha rätt, du anser säkert att du har rätt, och ja, luftitarianen likaså.
Att ha onödigt mycket hårspray är fel, men vad är onödigt mycket, och vem avgör det.
Minoriteten som anser att hårspray ska förbjudas, majoriteten, eller minoriteten som anser att en flaska om dagen är nödvändigt.
Ex debatten om Avodacados i USA, bin som flygs in för att polinera och sen dör, osäker på om det stämmer men många veganer vägrar ens svara på om dom äter avokados, så jag misstänker att det kanske stämmer.
Eller, har läst någonstans att typ 2% av jordens energi går åt till internet, och rätt stor del av jordens el kommer från fossila bränslen som dödar rätt många djur och människor, vill man dra det till sin spets så skulle alla som värnar om djur och människor sluta skriva på internet.
Ber om ursäkt för ytterlighetsretoriken, men det är det jag ser från många veganer och miljöpartisters argumentation, det finns ingen gräns förutom där deras engagemang tar slut och då är det plötsligt okej att lite djur och människor får sätta livet till.
Om någon agar sina barn ska dom sitta i fängelse, där finns det lagar som majoriteten har skapat och samhället i stort har accepterat. Att säga till mot någon som gör något som majoriteten anser är helt normalt går inte att jämföra med lagbrott.
Men civilkurage, vad hände med det?K Katthatt skrev:Nej jag skulle själv inte göra det. Framförallt för att jag inte tror det är effektivt. Jag tar aldrig upp ämnet själv, utan det är ofta köttätare som vill berätta att veganer har fel utan att fråga mina anledningar till det. På internet tycker jag däremot man kan få diskutera fritt.
Om du levt som slav för 200 år sen, hade du inte tyckt det var bra om någon ifrågasatte slavkonceptet?
Min upplevelse och många andras skiljer sig från din tror jag.
Jag har fått kommentarer från veganer på att jag äter kött, ingen av mina köttätande kompisar klankar ner på veganer, inte jag heller.
Den enda gången jag ger mig in i en disussion är när någon kritiserar mina livsval som faktiskt linjerar med vad majoriteten och lagen tycker är okej.
Förra bilen var en med stor motor, där fick jag ofta höra att det var onödiga utsläpp, som jag också gladeligen betalade mycket extra för i skatt och massor med bensin.
Nu kör jag Tesla och får höra att barn har grävt upp cobolt i gruvor till batteriet, och att den är onödigt snabb, och på senare tid för att Elon Musk elda judar i Teslafabriken.
Jag klankar inte ner på någon som åker en svenssonbil, varken el eller fossildriven.
Ang slav, jag jobbar hårt och är driven, så jag tror nog att jag hade varit slavägare...
Att gnälla på slavhandeln som då var accepterad av majoriteten ich lsglig men nu är olaglig blir lite konstig.
Sonen var utan körkort 4 månader pga att ett ex pappa ljög för polisen, efter 4 månader blec han friad i rättegång, det är lika orelaterat men lika frustrerande, tyvärr har lagen luckor ibland som man som medborgare får acceptera.
Jag kan väl ifrågasätta lagen, men det kändes rätt fruktlöst så varför lägga energi på det.
Edit:
Hur många restauranger som serverar kött har blivit blockade av veganaktivister.
Hur många veganrestauranger har blivit blockerade av köttaktivister.
Tror du att den senare har hänt någonsin?