8 665 läst · 512 svar
9k läst
512 svar
Veganism - allmän diskussion
Köttätare har sin etik och övertygelse.
Vegetarianer har sin etik och övertygelse.
Veganer har sin etik och övertygelse.
Fruktiarianer har sin etik och övertygelse.
Luftitarianer har sin etik och övertygelse ( japp, det verkar faktiskt så illa...)
https://www.expressen.se/gt/mamman-ville-leva-pa-luft-dottern-nara-do/
Veganer är som gladast när dom får argumentera att alla är idioter som äter djur eller mat som kommer från djur.
Men dom mest ädla dårarna (förutom mamman i länken som kanske är den enda levande, eller ja, ganska kortlivad) är fruktitarianer som säkert anser att veganer är riktiga praktsvin och borde förbjudas eftersom dom mördar div blad och växter som inte har gått med på att bli mat.
Vart tar det slut kan man undra?
Vem har rätt?
Lite som religion, bara en kan ha rätt och kämpar med näbbar och klor (och vapen rätt ofta) för att omvända alla andra, och går inte det så, ja, då ska dom utrotas.
När ska alla dårar inse att var och en har sin egen övertygelse och så länge den ligger inom ramen för lagar och regler så är det bara att acceptera och knipa igen lufthålet så hårt att övriga slipper störas av det dravel som undlipper allt för ofta.
Syrran är vegetarian, eller egentligen peskiterian, pga att magen inte klarar kött.
Hon tycker det är skitkul när någon tror att dom har hittat en bundsförvant och hon säger att hon längtar efter en blodig biff.
Luftitarianer har sin etik och övertygelse ( japp, det verkar faktiskt så illa...)
https://www.expressen.se/gt/mamman-ville-leva-pa-luft-dottern-nara-do/
Veganer är som gladast när dom får argumentera att alla är idioter som äter djur eller mat som kommer från djur.
Men dom mest ädla dårarna (förutom mamman i länken som kanske är den enda levande, eller ja, ganska kortlivad) är fruktitarianer som säkert anser att veganer är riktiga praktsvin och borde förbjudas eftersom dom mördar div blad och växter som inte har gått med på att bli mat.
Vem har rätt?
Lite som religion, bara en kan ha rätt och kämpar med näbbar och klor (och vapen rätt ofta) för att omvända alla andra, och går inte det så, ja, då ska dom utrotas.
När ska alla dårar inse att var och en har sin egen övertygelse och så länge den ligger inom ramen för lagar och regler så är det bara att acceptera och knipa igen lufthålet så hårt att övriga slipper störas av det dravel som undlipper allt för ofta.
Syrran är vegetarian, eller egentligen peskiterian, pga att magen inte klarar kött.
Hon tycker det är skitkul när någon tror att dom har hittat en bundsförvant och hon säger att hon längtar efter en blodig biff.
Just det, glömde lite.
Brorsans fru är vegan för att hon är extrem djurvän, men inte brorsan eller deras tre barn.
Ingen i släkten störs sig på det och ser alltid till att laga något till henne.
Men hon gnäller inte över alla andras livsval.
Halva min släkt är vegetarianer, och några veganer, och det roliga är att vegitarianerna tycker veganerna inte är kloka i huvudet.
Någon som ser det ironiska i det..
Brorsans fru är vegan för att hon är extrem djurvän, men inte brorsan eller deras tre barn.
Halva min släkt är vegetarianer, och några veganer, och det roliga är att vegitarianerna tycker veganerna inte är kloka i huvudet.
Jag tror att djuren tycker det är problematiskt, försök se det från deras perspektiv.SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, min djurhållning innebär död. För vissa av djuren en för tidig död. Jag vill ge dem ett gott liv medan de lever, och en snabb och smärtfri död när det är dags. Jag tycker inte det är problematiskt. Hönsen och tupparna är själva mördare, för övrigt. Precis som hönsen och tupparna riskerar att dödas av vilda rovdjur, vilket varken är snabbt eller smärtfritt. Naturen är inte alltid så trevlig. Jag vill ge mina djur möjlighet till ett så naturligt liv som möjligt, men helst utan naturens baksidor.
Hur förhåller du dig till de djur som dör för din livsstil då?
Jag undrar varför du tycker det är fel att mata grisar med människor, men inte tvärtom. Vi diskuterar inte lagen här.P Pin skrev:
Nä, för att använda honung behöver vi inte döda bina, för att använda ägg behöver vi inte döda hönsen, för att använda mjölk och ost behöver vi inte döda kon.K Katthatt skrev:
Skulle man dra det till sin spets skulle man ju kunna ha sin egen "Särimner" och tappa den på blod till sin blodpalt.
Om du ser något som är orätt, där någon far illa eller oskyldiga drabbas, säger du till då? Eller är du tyst för att slippa bli ansedd som gnällig?Gimp skrev:
Just det, glömde lite.
Suck. Googla "varför äter inte veganer mjölk/ägg/etc" om du är intresserad. Jag orkar inte upprepa det igen.F fribygg skrev:
En myra har en väldigt liten del av den kognitiva förmåga en människa har. Dess upplevelse av smärta och andra känslor och förmåga att känna ångest etc gör att större moralisk vikt bör läggas till fördel för en människa. Pm du hade fått välja att rädda en människas liv eller en myras liv, vems liv hade du valt? Det finns en hierarki mellan olika arter och hur mycket moralisk vikt de har. Jag baserar hierarkin på djurets förmåga uppfatta smärta, du kanske vill basera det på något annat. Men alla arter kan inte ha samma värde.mikethebik skrev:
Jag är inte glad när jag argumenterar mot er. Tvärtom känner jag stor frustration. Jag tycker heller inte ni är idioter. Jag har själv ätit kött i 30 år och älskar animalisk mat. Jag förstår verkligen att det är svårt och provocerande med mina frågor och argument, men man behöver inte vara elak för det.Gimp skrev:
Köttätare har sin etik och övertygelse.
[länk]
Vem har rätt?
Tjänster
Populärt i forumet
-
Badrumsrenovering slutade med prisavdrag på 411 300 kronor – vattenskada hos grannen
Artikelkommentarer -
Dubbelt så dyr Husdröm i Södra Kverrestad
Artikelkommentarer -
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
Veganism - allmän diskussion
Artikelkommentarer -
Byggnadsvårdar tjugotalshus i skånska Grönalund – Husdrömmar
Artikelkommentarer