8 143 läst · 512 svar
8k läst
512 svar
Veganism - allmän diskussion
Med tanke på att de vill ha en "vegans farm" kan man misstänka att de är veganer. Det gör mig alltid illa till mods, när jag hör om eller ser sådana med små barn. Det är inte bara en gång man hört talas om barn med svåra bristsjukdomar efter att föräldrar tror man kan mata bebisar/barn med gräs.
Det gäller även barn som äter animalier, det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen får i sig vad de behöver. Veganer äter inte gräs, kan vara bra att veta.A AG A skrev:
Varför måste man ta hand om sina keldjur för deras bästa, medans man har rätt att ta andra djurs liv för sin egen njutning? Vad är skillnaden på katt/hund och gris/ko? Jag menar att utifrån vad djuren själva upplever så är där ingen moralisk skillnad och därför bör de ha samma rättigheter.P Pin skrev:Till viss del ja. Du har din etik och jag min. Jag äter kött men inte du. Du gör säkert något som jag inte gör. Kanske har du katt eller hund. Hur rättfärdigar du ditt sätt att leva om inte genom din privata etik?
Barn är ju väldigt egoistiskt att ha men naturligtvis ska man ta hand om dem på bästa sätt. Det måste man även med keldjur.
Vad gäller andra länder och Sverige och hur man gör så regleras detta i första hand genom lagstiftning som ofta baseras på kollektiva ideal och etik. Därför tycker jag inte alla kulturer är lika mycket värda. De kulturer som diskriminerar kvinnor är tex inte mycket värda i min bok och i Sverige bryter det som sagt även mot lagen.
Att välja och främst välja bort föda är ju en lyx förunnat den rikare delen av jordens befolkning.
Men du anser väl inte på allvar att Putin har samma värde som en läkare som arbetar med cancerpatienter?mikethebik skrev:
Självklart har alla livsformer samma värde. Ska du bestämma vilka som på totalen har mindre värde?
En av en art som endast ställer till elände för alla andra arter ska definitivt inte avgöra andra arters värde.
Egoism i dess prydno höll jag på att skriva och skrev, snarare egoism i dess sämsta form.
Människan är en art som är så utbredd och med en population så groteskt stor att om vi varit en annan art hade vi haft skyddsjakt på dem för att nedbringa det destruktiva antalet till ett minimum.
Ot igen.
Du bestämmer ju själv vilka som har mindre värde. Indirekt så dödar du de som du anser har mindre värde, (boskapsdjur etc) medans de som du tycker har större värde (människor, husdjur) ska ha rättigheter som ser till individens bästa. Återigen så pratar jag alltså inte om något objektivt värde.
Jag pratar inte om enskilda individer oavsett art, det måste du väl ändå fatta.K Katthatt skrev:Men du anser väl inte på allvar att Putin har samma värde som en läkare som arbetar med cancerpatienter?
Du bestämmer ju själv vilka som har mindre värde. Indirekt så dödar du de som du anser har mindre värde, (boskapsdjur etc) medans de som du tycker har större värde (människor, husdjur) ska ha rättigheter som ser till individens bästa. Återigen så pratar jag alltså inte om något objektivt värde.
Försök få in att det är på totalen som en art är lika mycket värd som någon annan, sen att du tycker att du själv är mer värd än din granne är naturligt och gäller för alla oavsett floskler att "alla människor är lika mycket värda".
Som art betrakat är värdet lika, även om just människan mer platsar in i kategorin mindre värd med tanke på vad vi ställer till med, dels mot oss själva men mest skadan vi åstadkommer på allt annat levande, djur såväl som växter.
Så fortsätter vi OT...
Nu har det här spårat ur fullständigt, OT-mässigt alltså.K Katthatt skrev:Men du anser väl inte på allvar att Putin har samma värde som en läkare som arbetar med cancerpatienter?
Bara en sista kommentar. Finns ju rätt många människor globalt sett som anser att alla människoliv har ungefär lika värde och därmed motsäger sig dödsstraff och aborter oavsett orsak.
Vad veganer överlag anser om detta har jag ingen aning om men skulle jag gissa så är nog de flesta pro-life... 😀
Objektiva sanningar verkar inte existera längre i dagens des-informationssamhälle.
Suck! Försök få in att du själv anser att den art som du är del av samt arter som ingår i kategorin husdjur, är mer värd än arten gris.mikethebik skrev:
Jag pratar inte om enskilda individer oavsett art, det måste du väl ändå fatta.
Försök få in att det är på totalen som en art är lika mycket värd som någon annan, sen att du tycker att du själv är mer värd än din granne är naturligt och gäller för alla oavsett floskler att "alla människor är lika mycket värda".
Som art betrakat är värdet lika, även om just människan mer platsar in i kategorin mindre värd med tanke på vad vi ställer till med, dels mot oss själva men mest skadan vi åstadkommer på allt annat levande, djur såväl som växter.
Så fortsätter vi OT...
Om du inte vill fortsätta med OT så kan du väl bara sluta svara. Herregud...
Suck, du har ju verkligen gått totalt OT nu.S Sweetme skrev:Nu har det här spårat ur fullständigt, OT-mässigt alltså.
Bara en sista kommentar. Finns ju rätt många människor globalt sett som anser att alla människoliv har ungefär lika värde och därmed motsäger sig dödsstraff och aborter oavsett orsak.
Vad veganer överlag anser om detta har jag ingen aning om men skulle jag gissa så är nog de flesta pro-life... 😀
Objektiva sanningar verkar inte existera längre i dagens des-informationssamhälle.
En sista kommentar från mig. Jag anser inte att alla människor har samma värde, och inte heller att andra livsformer har det. Ett influensavirus utrotar jag gärna, medans jag anser att grisar, som har en högre kognitiv förmåga än husdjur, åtminstone ska ha rätt till att inte torteras och slaktas.
Hörrö Kattahatten, kan inte du starta en egen tråd där du kan få breda ut dig precis hur mycket du vill om hur fantastisk din fina etik är, så kan vi andra lågstående köttätare/djurplågare få fortsätta att kommentera on topic här?K Katthatt skrev:Suck, du har ju verkligen gått totalt OT nu.
En sista kommentar från mig. Jag anser inte att alla människor har samma värde, och inte heller att andra livsformer har det. Ett influensavirus utrotar jag gärna, medans jag anser att grisar, som har en högre kognitiv förmåga än husdjur, åtminstone ska ha rätt till att inte torteras och slaktas.
Du avlivar även dina kjeldjur när de blir gamla och sjuka.K Katthatt skrev:
Det är ingen skillnad på gris och hund. Ta hand om båda två på bästa sätt. Det går att ha gris som kjeldjur och äta hund. Som ovan diskuterats beror det på din och din omgivnings etik och traditioner.
Enklast att äta vilt så slipper man att föda upp och ta hand om djuret.
Man avlivar husdjur när det är för djurets bästa.P Pin skrev:Du avlivar även dina kjeldjur när de blir gamla och sjuka.
Det är ingen skillnad på gris och hund. Ta hand om båda två på bästa sätt. Det går att ha gris som kjeldjur och äta hund. Som ovan diskuterats beror det på din och din omgivnings etik och traditioner.
Enklast att äta vilt så slipper man att föda upp och ta hand om djuret.
Går du så långt att det är ok att ha människor som husdjur eller äta? Varför inte?
Enklast för dig, men du behöver se det från djurets perspektiv.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 445 inlägg
Veganismen fokuserar på människan som konsument, och visar på två val: konsumtion av veganska livsmedel, eller konsumtion av icke-veganska livsmedel. Det förstnämnda är bra konsumtion, det sistnämnda är dålig konsumtion enligt den veganska världsbilden. Man går till affären och tar det korrekta plasttråget eller det felaktiga plasttråget.K Katthatt skrev:
För mig, som tillhör en familj som odlar en hel del mat, är perspektivet ett annat, och ger upphov till frågor som veganer sällan kan eller vill svara på, som exempelvis vad jag ska använda att gödsla odlingarna med om jag inte haft höns. Många människor har svårt att tänka sig att använda humanure till att gödsla den mat de själva ska äta.
Och vad gäller döds-aspekten. Mina höns värper inga ägg och ger ingen gödsel om de är döda. Alltså ser jag till att försöka ge dem ett så gott liv som möjligt. Alternativet för deras del hade varit att inte finnas alls.
Jag äter inte människor och tycker inte kannibalism är sunt, inte heller bland (andra) djur.K Katthatt skrev:
Många människor behandlar sina barn och sina husdjur på samma sätt så i någon mening är det väl ok. Men jag antar du menar andra människor än dina egna barn. Kanske din partner då? Vissa tycks ersätta eller komplettera sin partner med ett antal keldjur.
Men nu hamnar vi ännu längre ifrån ämnet. OT på OT. Vi får diskutera detta på annat ställe.
Ja som sagt de flesta människor köper maten de äter. Veganism handlar om att utöva så lite skada som möjligt på individer som kan känna smärta på samma sätt som vi. Eftersom de val man gör i affären påverkar dessa individer så handlar det absolut om vad vi konsumerar. Alla kan inte leva hippie-liv och odla sin egen mat, majoriteten måste köpa maten. Jag odlar själv väldigt mycket så du behöver inte gråta för min del. Jag har använt mycket gröngödsling, bland annat nässelvatten. Hur man skulle göra i stor skala är jag inte säker på, men det går ju åt enorma resurser för att föda upp stallade djur. Humanire är nog inget alternativ bla pga tungmetaller.SågspånPappspikEternit skrev:
Veganismen fokuserar på människan som konsument, och visar på två val: konsumtion av veganska livsmedel, eller konsumtion av icke-veganska livsmedel. Det förstnämnda är bra konsumtion, det sistnämnda är dålig konsumtion enligt den veganska världsbilden. Man går till affären och tar det korrekta plasttråget eller det felaktiga plasttråget.
För mig, som tillhör en familj som odlar en hel del mat, är perspektivet ett annat, och ger upphov till frågor som veganer sällan kan eller vill svara på, som exempelvis vad jag ska använda att gödsla odlingarna med om jag inte haft höns. Många människor har svårt att tänka sig att använda humanure till att gödsla den mat de själva ska äta.
Och vad gäller döds-aspekten. Mina höns värper inga ägg och ger ingen gödsel om de är döda. Alltså ser jag till att försöka ge dem ett så gott liv som möjligt. Alternativet för deras del hade varit att inte finnas alls.
Det är ett så roligt argument "annars hade de inte funnits". Du hade aldrig accepterat att människor fötts för att bli slavar. Det är ju bättre än att "annats hade inte funnits".
Populärt i forumet
-
Dubbelt så dyr Husdröm i Södra Kverrestad
Artikelkommentarer -
Veganism - allmän diskussion
Artikelkommentarer -
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
Förvandlar tvåan i Vasastan till femma - “tiny house i lägenhetsformat”
Artikelkommentarer -
Måste bygga mur för att skydda huset
Artikelkommentarer