8 143 läst · 512 svar
8k läst
512 svar
Veganism - allmän diskussion
Nähä, men är du okej med att människor används som föda till grisar? Då äter ju inte dem och det är inte kannibalism.P Pin skrev:Jag äter inte människor och tycker inte kannibalism är sunt, inte heller bland (andra) djur.
Många människor behandlar sina barn och sina husdjur på samma sätt så i någon mening är det väl ok. Men jag antar du menar andra människor än dina egna barn. Kanske din partner då? Vissa tycks ersätta eller komplettera sin partner med ett antal keldjur.
Men nu hamnar vi ännu längre ifrån ämnet. OT på OT. Vi får diskutera detta på annat ställe.
Om du inte vill fortsätta OT så är det bara att sluta svara.
Du fattar uppenbarligen inte ens vad jag skriver, hur många gånger ska jag behöva upprepa att det totala värdsliga värdet på en art är lika oavsett gris, människa, träd, myra eller annat.K Katthatt skrev:
Du är fast i ett sekteristiskt beteende och tänk samt saknar förmågan att tänka utanför den boxen.
OT OT OT
Starta en tråd så kan vi fortsätta om jag orkar bemöta sekterismen där.
Men förklara bättre då? Jag har lämnat kött-sekten utan personlig vinning och jag känner inga andra veganer. Det är väl snarare du som saknar förmåga att se utanför det du vuxit upp med och blivit itutad under hela ditt liv. Det om något är väl sekterism.mikethebik skrev:
Du fattar uppenbarligen inte ens vad jag skriver, hur många gånger ska jag behöva upprepa att det totala värdsliga värdet på en art är lika oavsett gris, människa, träd, myra eller annat.
Du är fast i ett sekteristiskt beteende och tänk samt saknar förmågan att tänka utanför den boxen.
OT OT OT
Starta en tråd så kan vi fortsätta om jag orkar bemöta sekterismen där.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 445 inlägg
Tungmetaller finns även i den konstgödsel man använder i odling utan djurgödsel. Sånt vet jag, för jag är en hippie...K Katthatt skrev:
Det kanske kommer någon hit och befriar mina stackars förslavade höns, vem vet? (Nä, tror inte risken är så stor, jag bor för långt från stan.) Jag skulle iofs kunna åka till stan och befria någon stackars innekatt som aldrig fått komma ut i friska luften och njuta av solskenet. Det får mina förslavade höns. Hela dagen, varje dag.
Är det säkert att använda så har jag inget problem med det.SågspånPappspikEternit skrev:
Tungmetaller finns även i den konstgödsel man använder i odling utan djurgödsel. Sånt vet jag, för jag är en hippie...
Det kanske kommer någon hit och befriar mina stackars förslavade höns, vem vet? (Nä, tror inte risken är så stor, jag bor för långt från stan.) Jag skulle iofs kunna åka till stan och befria någon stackars innekatt som aldrig fått komma ut i friska luften och njuta av solskenet. Det får mina förslavade höns. Hela dagen, varje dag.
Du är envis med dina höns. De har det säkert jättebra. Vad händer när de blir för många eller om ett ägg blir befruktat? Hur får du tag på nya höns när de är för gamla? Äter du dem när der fär gamla? Äter du inget annat kött eller mjölkprodukter?
Hur ska jag kunna förklara för någon som saknar förmåga att förstå?K Katthatt skrev:
Citerar Ingemar Stenmark "Hä löns int förklara för den som int begrip”
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 445 inlägg
Visst är jag envis med mina höns. Vill jag äta ägg vill jag också att hönsen som värpt äggen ska ha det bra!K Katthatt skrev:
Kul att du frågar! Blir flocken för stor säljer jag en kull kycklingar, det är ju i den änden flocken växer. Äggen är nog befruktade de flesta, eftersom det finns tuppar i hönsflocken, det är bäst för hönsens välmående och gruppdynamiken. Men ett befruktat ägg kan inte utvecklas till kyckling om ägget inte hålls i exakt rätt värme och luftfuktighet i 21 dygn. Vill jag ha en kull kycklingar finns en eller annan höna som brukar vilja ruva, så då får hon ett antal ägg att ligga på, så sköter hon temperatur- och fuktregleringen själv och tar hand om kycklingarna när de är kläckta. Det är så jag får tag på nya höns! Ibland köper jag en ny tupp för att få in nya gener, eller kläckägg som någon av hönorna kan ruva på, också för nya gener. Gamla höns får gå kvar i flocken, de är bra att ha i gruppen även om de inte värper något nämnvärt. En gammal sjuk höna avlivar jag.
Vi äter inte köpe-kyckling i vår familj, vi äter upp övertaliga ungtuppar ibland. Vi äter annat köpt kött, gärna av någon bonde vi känner, annars från affären. Vi dricker köpe-komjölk, tyvärr endast från affären. Vi har tyvärr inte mark nog att ha fler djur än våra fjäderfän för närvarande.
Äter upp övertaliga ungtuppar, då innebär dina ägg ändå död ju.SågspånPappspikEternit skrev:
Visst är jag envis med mina höns. Vill jag äta ägg vill jag också att hönsen som värpt äggen ska ha det bra!
Kul att du frågar! Blir flocken för stor säljer jag en kull kycklingar, det är ju i den änden flocken växer. Äggen är nog befruktade de flesta, eftersom det finns tuppar i hönsflocken, det är bäst för hönsens välmående och gruppdynamiken. Men ett befruktat ägg kan inte utvecklas till kyckling om ägget inte hålls i exakt rätt värme och luftfuktighet i 21 dygn. Vill jag ha en kull kycklingar finns en eller annan höna som brukar vilja ruva, så då får hon ett antal ägg att ligga på, så sköter hon temperatur- och fuktregleringen själv och tar hand om kycklingarna när de är kläckta. Det är så jag får tag på nya höns! Ibland köper jag en ny tupp för att få in nya gener, eller kläckägg som någon av hönorna kan ruva på, också för nya gener. Gamla höns får gå kvar i flocken, de är bra att ha i gruppen även om de inte värper något nämnvärt. En gammal sjuk höna avlivar jag.
Vi äter inte köpe-kyckling i vår familj, vi äter upp övertaliga ungtuppar ibland. Vi äter annat köpt kött, gärna av någon bonde vi känner, annars från affären. Vi dricker köpe-komjölk, tyvärr endast från affären. Vi har tyvärr inte mark nog att ha fler djur än våra fjäderfän för närvarande.
Jag förstår inte varför du är så envis att prata om dina höns, när du äter annat som helt uppenbart innebär att djur dör för din njutning.
Dom som tvångsmatar sina barn med gräs borde få sina barn omhändertagna.A AG A skrev:
Men när det gäller veganer så är dom veganer och vegetarianer jag träffat väldigt aktiva och medvetna om vad dom äter och vad deras barn äter. Vad dom behöver äta och hur mycket.
Jag ser desto fler ej veganska föräldrar som har barn som är överviktiga och mest äter ren skräpmat och godis. Dricker läsk till maten varje dag samt några energidrickor däremellan. Med alla sjukdomar som det leder till.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 445 inlägg
Ja, min djurhållning innebär död. För vissa av djuren en för tidig död. Jag vill ge dem ett gott liv medan de lever, och en snabb och smärtfri död när det är dags. Jag tycker inte det är problematiskt. Hönsen och tupparna är själva mördare, för övrigt. Precis som hönsen och tupparna riskerar att dödas av vilda rovdjur, vilket varken är snabbt eller smärtfritt. Naturen är inte alltid så trevlig. Jag vill ge mina djur möjlighet till ett så naturligt liv som möjligt, men helst utan naturens baksidor.K Katthatt skrev:
Hur förhåller du dig till de djur som dör för din livsstil då?
Dagens sidospårs-sidospår om ett mönster jag ser men inte förstår hur det blev så:
Precis som andra världsåskådningar kan vi tänka oss veganism som ett spektra: man kan vara lite och öppen för andra idéer samtidigt eller man kan vara fullt ut extremist. Alla människor befinner sig på spektrat.
Diskussion är ok och vi får förhålla oss till god ton. Vi har även lagar som reglerar djurhållning och kannibalism oavsett världsåskådning.
Men jag ser ett mönster när någon anser sig älska djur mer än de som har djur som dom jobbar med varje dag att tar hand om (livsmedelsproducenter bl.a). De kanske till och med anser att de inte bara älskar djuren på ett bättre sätt än de som faktiskt har djur, de kan även tycka att sabotage och påhopp är rättfärdigat. Djurrättsaktivister kallar dom sig ofta.
Handlar det om religion är de terrorister som anser sig älska gud på rätt sätt. Handlar det om veganer är dom stöpta i samma form, bara olika åskådning.
Oavsett, låt inte din egen världsbild tillåta dig se ner på andra för att de inte älskar på rätt sätt❤ Fråga exempelvis ett litet barn som vet att man äter upp hönsen när dom dör, och de kommer oskyldigt tro att man även äter upp sin katt. Även fast man älskar och tar hand om bägge.
Precis som andra världsåskådningar kan vi tänka oss veganism som ett spektra: man kan vara lite och öppen för andra idéer samtidigt eller man kan vara fullt ut extremist. Alla människor befinner sig på spektrat.
Diskussion är ok och vi får förhålla oss till god ton. Vi har även lagar som reglerar djurhållning och kannibalism oavsett världsåskådning.
Men jag ser ett mönster när någon anser sig älska djur mer än de som har djur som dom jobbar med varje dag att tar hand om (livsmedelsproducenter bl.a). De kanske till och med anser att de inte bara älskar djuren på ett bättre sätt än de som faktiskt har djur, de kan även tycka att sabotage och påhopp är rättfärdigat. Djurrättsaktivister kallar dom sig ofta.
Handlar det om religion är de terrorister som anser sig älska gud på rätt sätt. Handlar det om veganer är dom stöpta i samma form, bara olika åskådning.
Oavsett, låt inte din egen världsbild tillåta dig se ner på andra för att de inte älskar på rätt sätt❤ Fråga exempelvis ett litet barn som vet att man äter upp hönsen när dom dör, och de kommer oskyldigt tro att man även äter upp sin katt. Även fast man älskar och tar hand om bägge.
Nu är det en egen tråd så jag kan svara dig.K Katthatt skrev:
Varför skulle jag vara ok med att mata grisar med människor? Det strider mot min etik och framför allt mot brottsbalken 16 kap 10 paragrafen.
Skulle ju kunna vara ett miljövänligt sätt att återvinna människokroppen på när man är död.P Pin skrev:
Fast människor innehåller väl så mycket gifter nuförtiden att dom inte duger som föda.
Finns en hel del klipp från Ukraina där övergivna/förrymda grisar glatt smaskar i sig döda ryska soldater, så alla ryssar är inte "dåliga" uppenbarligen.😉P Pin skrev:
Och grisar är liksom människan allätare och köttet smakar likartat enligt uppgift från de som testat/tvingats testa.
Hur en militant extremistisk vegan smakar vet jag inte, kanske som ett höns?
De ryska soldaterna är ju marinerade i sprit så det påverkar kanske både smak och grisarna blir som Emils griseknoen.mikethebik skrev:
Finns en hel del klipp från Ukraina där övergivna/förrymda grisar glatt smaskar i sig döda ryska soldater, så alla ryssar är inte "dåliga" uppenbarligen.😉
Och grisar är liksom människan allätare och köttet smakar likartat enligt uppgift från de som testat/tvingats testa.
Hur en militant extremistisk vegan smakar vet jag inte, kanske som ett höns?
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Dubbelt så dyr Husdröm i Södra Kverrestad
Artikelkommentarer -
Veganism - allmän diskussion
Artikelkommentarer -
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
Förvandlar tvåan i Vasastan till femma - “tiny house i lägenhetsformat”
Artikelkommentarer -
Måste bygga mur för att skydda huset