8 972 läst · 512 svar
9k läst
512 svar
Veganism - allmän diskussion
Jo jag ser visst skillnad på djur och människor, det har jag sagt flera gånger. Men bara för att det finns skillnader så ger det oss inte rätt att göra vad vi vill. Det som förenar oss är tillräckligt för att vi inte ska föda upp och döda djur för njutning.Claes Sörmland skrev:
Det blir så eftersom veganism i grunden bygger på ett eget och för de flesta märkligt värdesystem. Idén med veganism är ju inte att välja att inte äta kött på det personliga planet, det är inte en personlig dietpreferens s a s, utan det är en missionerande ideologi med ett helt eget värdesystem där utövaren inte ser skillnad på människan och de djur människan nyttjar och äter.
Och vi reagerar här som folk reagerar mest: Vill du inte äta kött och andra djurprodukter så är vi med på att du har denna rätt. Du kan t o m få lite poäng av klimatskäl eller för att vissa delar av slaktindustrin känns lite äckligt industriell.
Om du istället vill stöpa om hela samhället till veganism och moralisera över människans naturliga djurhållning och födopreferenser så skakar vi på huvudet.
Att det är bra att äta mer vegetariskt för de flesta känt. För att kunna producera högvärdiga livsmedel på ängsmark dvs av gräs är kor och får väl lämpade, har man åkermark kan man ju odla ärtor, bönor och andra livsmedel lämpade för humankonsumtion.N Niq skrev:
Husdjur( boskap) håller vi ju främst för kött och mjölk, få svenskar äter däremot upp sina sällskapsdjur.K Katthatt skrev:
Du har ett märkligt sätt att argumentera på. Jag har inte sagt att det som majoriteten gör är rätt, hur du kan komma fram till sånt strunt kan jag inte förstå.G gaidin skrev:Din tolkning av det är väldigt trångsynt.
Om alla väljer att döda judar i ett land gör det inte till rätt. Det är det exemplet det handlar om, inte att välja bort den naturliga ordningen.
Jag väljer inte att äta kött för att andra gör det, jag gör det för att det är gott, det är i min natur och jag mår bra av det.
Nu är du åter igen ute och cyklar med dina galna jämförelser. Om alla gör fel gör det inte det till rätt. T ex bytte vi ut "negerbollar" mot "chokladbollar" för vi insåg att vi gjort fel under lång tid.
Skillnaden i våra argument är att jag inte anser att det är fel att äta kött. Precis som lejon, tigrar, grisar, höns, apor och getingar. Det ligger i våra gener, vår konstruktion och den ordningen vi lever i, vi är gjorda för att äta kött, vi kan hitta substitut såklart men vi kan inte leva utan att vara i symbios med vårt kretslopp.
Vi lever alla efter naturens skapelse.
Varifrån får du dina B12? Kemiska tillskott eller produkter från djur, vi klarar oss inte utan att äta djur på annat än artificiellt sätt.
Jag anser inte att du gör fel som väljer bort kött. Du däremot jämför det med pedofili, kannibalism, mord och majoritetsdiktatur. Ingen försöker hindra dig från att vara vegetarian. Du däremot dömer alla andra som lever i, och följer våra naturliga instinkter för överlevnad.
Jag har inte klagat på din övertygelse över huvud taget, däremot är din argumentationsteknik under all kritik och du är ett bra exempel på varför veganer har ett dåligt rykte. Dömande, förnedrande, självupptagna... Det är så sterotypen ser ut och i början av denna tråd var du ett bra exempel på varför dessa fördomar inte alltid är korrekta men ju mer du skriver, desto mindre respekt får jag för dig.
Du har alla chanser här i tråden att förklara fördelarna med veganism men det enda du gör är att anklaga alla oss andra för våldtäkt, tortyr och mord.
Vi KAN äta kött, men MÅSTE inte.
B12 kan fås i tablettform. Äter du medicin? Det är ju inte heller naturligt.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 424 inlägg
Så i sammanfattning ser du inte den skillnad vi andra ser och du är här för att missionera och sprida din ideologi för att stöpa om mänskligheten. Hur långt är du beredd att gå med oss som inte lyssnar på dig? (Frågan är uppriktig.)K Katthatt skrev:
Vilket skydd för husdjur avser du?K Katthatt skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 424 inlägg
Du har fått argumentet du efterfrågar. Att du inte tycker om det är ditt problem.K Katthatt skrev:
Tjänster
Populärt i forumet
-
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
12 tips för att spara tid i trädgården
Artikelkommentarer -
Byggnadsvårdar tjugotalshus i skånska Grönalund – Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Badrumsrenovering slutade med prisavdrag på 411 300 kronor – vattenskada hos grannen
Artikelkommentarer -
Bästa toaletten för fritidshuset? Här är alternativen om du saknar avlopp
Artikelkommentarer