8 972 läst · 512 svar
9k läst
512 svar
Veganism - allmän diskussion
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 424 inlägg
Men frågan är väl om veganismen var orsaken till anorexian eller bara ett symptom. Ja gissar att det i de flesta fall är ett symptom, man svälter sig på det sätt man upplever som metoden att svälta sig på.P paralun skrev:
Jag känner en tjej i tjugofemårsåldern som just nu håller på att svälta sig själv till döds. Hon överlever med näringslösningar genom dropp och med slang och tratt. Inte fan var hon vegan. En väldigt vacker tonåring som käkade allt möjligt, när hon plötsligt en dag insåg att hon var äckligt fet. Sedan började helvetet!P paralun skrev:
Jag tror inte det finns ett direkt samband, jag själv är lite lönnfet men också vegan. Däremot kanske det kan vara svårt om man är nybliven vegan.Claes Sörmland skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 424 inlägg
Jag tänker att det kan finnas en bakomliggande känsla av äckel som lätt retas. Och det där är ju delvis en del av ens arv och biologi, vissa individer känner lättare äckel inför viss mat än andra. Man kan ju också på samma sätt känna äckel inför sin "tjocka" kropp eller djurkadaver. Nu har vi en bakomliggande egenskap som troligen ökar incidensen för både veganism och anorexi. De är således länkade men den ena ger inte det andra.S Svante Svenson skrev:
Det var också en sagolikt fantasirik hypotes.Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att det kan finnas en bakomliggande känsla av äckel som lätt retas. Och det där är ju delvis en del av ens arv och biologi, vissa individer känner lättare äckel inför viss mat än andra. Man kan ju också på samma sätt känna äckel inför sin "tjocka" kropp eller djurkadaver. Nu har vi en bakomliggande egenskap som troligen ökar incidensen för både veganism och anorexi. De är således länkade men den ena ger inte det andra.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 424 inlägg
I filmer där avancerade livsformer ”aliens ” kommer till vår planet och vill förslava och eller äta oss, är det ok om de har ett mycket större medvetande, intelligens osv. Eller är det ett absolut värde på nivån av medvetande för att man inte ska äta en art. Om det är så, är det ok att äta spädbarn och förståndshandikappade? Om det är en relativ skillnad, är det då ok att super intelligenta Alien äter oss?
Jag vill påstå att det är vi som medvetna varelser som bör agera så att vi minskar lidande för alla levande varelser, även de med mindre intellekt. Så skulle jag hoppas en alien också resonerade.
Jag skulle helst se att vi kunde leva utan att skada eller plåga djur. Men i rådande samhälle får vi nog acceptera att iallafall minimera plågeri och dödande.
Att hålla djur på ett humant sätt och dra nytta av mjölk, ägg osv tycker jag personligen är ok. Men med respekt för deras liv och välmående.
Eftersom jag själv äter kött så har jag ju accepterat det också, men jag tycker det är tveksamt och försöker när det finns ”lika bra ” alternativ näringsmässigt att välja dem.
Det viktigaste är respekt för allt levande och försöka minska lidande, både mänskligt men även hos djur.
Även människor gör riskfyllda jobb och skadas, plågas eller där ibland på jobbet. I vissa länder är det vanligare.
Har vi rätt att utnyttja andra för att vi kan?
Jag vill påstå att det är vi som medvetna varelser som bör agera så att vi minskar lidande för alla levande varelser, även de med mindre intellekt. Så skulle jag hoppas en alien också resonerade.
Jag skulle helst se att vi kunde leva utan att skada eller plåga djur. Men i rådande samhälle får vi nog acceptera att iallafall minimera plågeri och dödande.
Att hålla djur på ett humant sätt och dra nytta av mjölk, ägg osv tycker jag personligen är ok. Men med respekt för deras liv och välmående.
Eftersom jag själv äter kött så har jag ju accepterat det också, men jag tycker det är tveksamt och försöker när det finns ”lika bra ” alternativ näringsmässigt att välja dem.
Det viktigaste är respekt för allt levande och försöka minska lidande, både mänskligt men även hos djur.
Även människor gör riskfyllda jobb och skadas, plågas eller där ibland på jobbet. I vissa länder är det vanligare.
Har vi rätt att utnyttja andra för att vi kan?
Det går ju åt två håll. Veganer bör även kunna acceptera att andra gjort andra val gällande vad man äter och behandla detta val med respekt och utan att bemöta det med massa anklagelser . Alltså Utan att hålla på som ts gör härBirgitS skrev:
Nej dom är inte länkade anorexi är en helt egen sak. Däremot är det säkert väldigt lätt för en anorektiker att använda veganism som en anledning att tacka nej till mat.Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att det kan finnas en bakomliggande känsla av äckel som lätt retas. Och det där är ju delvis en del av ens arv och biologi, vissa individer känner lättare äckel inför viss mat än andra. Man kan ju också på samma sätt känna äckel inför sin "tjocka" kropp eller djurkadaver. Nu har vi en bakomliggande egenskap som troligen ökar incidensen för både veganism och anorexi. De är således länkade men den ena ger inte det andra.
Min uppfattning är att dom flesta veganer gör det. Framförallt håller man tyst om att man är vegan för man orkar inte diskutera med alla som påpekar hur viktigt det är att äta kött och andra animaliska produkter. Men jag håller med din uppfattning om tsK Krux skrev:
Ni har säkert skaffat hjälp redan. Men för dom som inte vet så anorexi handlar väldigt sällan om vikten eller om ätandet i sig. Anorexi är nästan alltid ett symptom på att något annat är fel.Intet skrev:
Jag känner en tjej i tjugofemårsåldern som just nu håller på att svälta sig själv till döds. Hon överlever med näringslösningar genom dropp och med slang och tratt. Inte fan var hon vegan. En väldigt vacker tonåring som käkade allt möjligt, när hon plötsligt en dag insåg att hon var äckligt fet. Sedan började helvetet!
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 424 inlägg
De flesta vegetarianer brukar acceptera andras valK Krux skrev:
Men jag kan förstå de som ser bilderna från kyckling fabriker med eländigt skötta djur. Om man har stor empati så kan det nog vara enormt jobbigt. Man ska inte jämföra med tex dödande i krig, men om det är en stark övertygelse så tror jag det för veganer eller snarare de som brinner för djurskydd, att säga att om tex majoriteten i Tyskland under kriget tyckte det var ok med koncentrationsläger så ska man bara acceptera det.
Jag tycker det är modigt att stå för en åsikt. Att debattera och protestera. Så länge man håller sig inom de regler våra demokrati satt upp, kör på.
Jag är rätt övertygad att vi om 100 år kommer tycka vi hade barbariska sätt att föda upp och äta djur som vi gör nu. Däremot tror jag vi fortfarande på något sätt kommer äta animaliska produkter, men framställda på ett mycket bättre sätt. Jag hoppas iallafall det.
En annan framtid är att klyftorna ökar, rasism, krig och skövlande ökar pga olika problem som gör att jordens resurser inte räcker åt oss alla.
Tjänster
Populärt i forumet
-
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
12 tips för att spara tid i trädgården
Artikelkommentarer -
Byggnadsvårdar tjugotalshus i skånska Grönalund – Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Badrumsrenovering slutade med prisavdrag på 411 300 kronor – vattenskada hos grannen
Artikelkommentarer -
Bästa toaletten för fritidshuset? Här är alternativen om du saknar avlopp
Artikelkommentarer