8 901 läst · 512 svar
9k läst
512 svar
Veganism - allmän diskussion
Tror du på fullt allvar att alla djurbönder slår sina djur?K Katthatt skrev:Om jag ser en människa slå en hund så är min instinkt att försvara djuret. Många människor skulle troligtvis hänga på och hjälpa mig att stoppa middhandeln. Om det däremot är en gris och bakom stängda dörrar och murar med vakter, så blir folk skogstokiga om man ens föreslår att det som händer där kanske inte är helt okej. Utifrån djurets perspektiv, vad är det för skillnad mellan hunden och grisen?
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 390 inlägg
Du behöver naturligtvis inte diskutera något du inte vill men påminner om trådstart:K Katthatt skrev:

Varför blir man vegan och varför slutar man är alltså trådstarts frågor. Då är det väl helt centralt hur man ser att spridandet av veganismens idéer ska gå till och hur man ska hantera att omvärlden inte lyssnar?
Ska man ge upp kampen eller hoppas att slanten trillar ned hos massorna med rätt information? Ska man gå längre med aktivism, kanske försöka jobba in meningsfränder i myndigheter och ändra på lag, förordning och föreskrifter inifrån institutionerna? Lex Jordbruksverket och SLU om föreskrifterna om sällskapsdjurhållning. Eller gå via utbildningsväsendet, t ex att via förskola/skola ändra på barns och ungas attityd? Eller ta i med hårdhandskarna? Böter, fängelse eller omskolning för de som inte inordnar sig?
Jag skulle gissa att mest framgångsrikt är vägen via förskola/skola. Det är lättare att påverka unga jämfört med vuxna. Och via kvinnorna. Nästan alla missionerande ideologier har gått den vägen. I min generation där på 90-talet så föll vegetarianismen (veganism var ju inte en grej då) oftast på grund av hamburgarna, de unga männen klarade inte av att hålla sig borta från dem - de smakade för bra. Det var bättre pli på kvinnorna men de föll ifrån senare när familjelivet kom in och det sociala trycket att anpassa sin kost till den allmänna normen blev starkare.
Redigerat:
Det är dina åsikter, och du får självklart ha dem. Vi andra får ha andra åsikter. Respektera det.K Katthatt skrev:
Det var du som började yra om fallacy, du verkar inte förstå vad det är.K Katthatt skrev:
Tablettform ja, men var kommer substansen från?
Du tror väl ändå inte att den kommer från växtriket?
Varför skall man ersätta en naturlig kost med tabletter om man vill leva i symbios med naturen?
Hela naturen är ett stort kretslopp där föda ingår. T ex om man tar bort en predator från ett kretslopp så förstörs hela systemet, om t ex en fisk får för stort utrymme, äter upp all växtlighet och förstör hela sjön för att alla rovfiskar dött ur.
Du ser en art, en individ, jag ser hela naturen som en enhet.
Vi är oense här, det är helt ok men döm inte de som lever naturligt i stället för att ta tabletter.
Vad gör du när tabletterna tar slut? Troligen går du vilse på en rak väg och inte vet vad som är upp eller ner p g a b12-brist.
Men visst, vi behöver inte kött, bara produkter från läkemedels- och köttindustrin. Hur nu de skall klara sig utan djur...
@Katthatt I diskussionen skriver du mycket om djuruppfödning där syftet är att producera produkter (kött, mjölk, ägg, ost mm mm). Att djurens miljö och hur djuren behandlas i vissa delar av värden är under all kritik är överens om, och det är en fråga som behöver belysas. Jag undrar hur du ser på jakt (som den utövas i Sverige)? Ta älgen som exempel, den går där i skogen och har ett förhoppningsvis fridsamt tillvaro tills den blir ”mördad” av en kula? Är det värre än att den blir gammal, sjuk, inte kan få i sig föda och näring och till slut dör pga ålder? Min fråga är inte menat som någon kritik, jag är intresserad hur du resonerar där?
Min uppfattning är att det är ganska många i tråden som ifrågasätter och ganska få som förespråkar så även om det är trevligt att du deltar så är det i sammanhanget inte lika nödvändigt för att tråden skall fortleva.P paralun skrev:
Jo men nu är vegasnismen vidrig och jag hoppas du inte har en son eller dotter som drabbas av tänket,M marka skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 390 inlägg