10 489 läst · 533 svar
10k läst
533 svar
Veganism - allmän diskussion
Så du utövar inga handlingar som påverkar andra negativt då?K Katthatt skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 760 inlägg
Du anförde att när man utför handlingar som påverkar andra negativt så behöver man ha goda argument för det. Men är detta verkligen en korrekt utgångspunkt? D v s finns det stöd för att samhället faktiskt fungerar på det sättet? Var hittar du detta stöd?K Katthatt skrev:
Jag ser mer att folk ständigt utför handlingar som påverkar andra negativt utan att ha några goda argument för det.
Nej det är något som jag själv anser. Men om du ser på lagen så har man ju tex rätt till självförsvar om man blir attackerad, då anser jag att man har goda skäl för att själv utöva våld. Eller dödshjälp, det är också en form av våld skulle jag säga, men med goda skäl bakom. Dock utan lagligt stöd, som det ser ut nu iaf.Claes Sörmland skrev:
Du anförde att när man utför handlingar som påverkar andra negativt så behöver man ha goda argument för det. Men är detta verkligen en korrekt utgångspunkt? D v s finns det stöd för att samhället faktiskt fungerar på det sättet? Var hittar du detta stöd?
Jag ser mer att folk ständigt utför handlingar som påverkar andra negativt utan att ha några goda argument för det.
Känner att det inte är någon mening att diskutera vidare detta med dig.K Katthatt skrev:
Men däremot undrar jag om du lever som du lär? Har inget som du gör några negativa effekter för andra?
Om jag ser en människa slå en hund så är min instinkt att försvara djuret. Många människor skulle troligtvis hänga på och hjälpa mig att stoppa middhandeln. Om det däremot är en gris och bakom stängda dörrar och murar med vakter, så blir folk skogstokiga om man ens föreslår att det som händer där kanske inte är helt okej. Utifrån djurets perspektiv, vad är det för skillnad mellan hunden och grisen?
Jo klart anorektiska funderingar... och jag vet tyvärr..K Katthatt skrev:Om jag ser en människa slå en hund så är min instinkt att försvara djuret. Många människor skulle troligtvis hänga på och hjälpa mig att stoppa middhandeln. Om det däremot är en gris och bakom stängda dörrar och murar med vakter, så blir folk skogstokiga om man ens föreslår att det som händer där kanske inte är helt okej. Utifrån djurets perspektiv, vad är det för skillnad mellan hunden och grisen?
Det vet du inget om, de har inte den kognitiva förmågan.K Katthatt skrev:
Skulle vi sluta föda upp djur skulle antalet levda år för dju drastiskt minska. Det skulle finnas betydligt färre djur än idag.
Är inte det bra, att vi uppmuntrar till många liv? Ett femårigt bra liv som avslutas utan lidande är väl bättre än att inte bli född alls?
Jag förstår inte hur man kan vara så emot avlivning. Det är ju inte så att en kossa ser fram emot pensionen, börja syssla med sin hobby och ta hand om barnbarnen och njuta av livet.
Djur är inte människor, de tänker inte som du och jag. Det är så naturen är skapad, det är så livscykeln fungerar.
Hur jämför du slakt för föde med mord p g a t ex hämnd?K Katthatt skrev:
Dina jämförelser håller inte. Det finns inget naturligt i att mörda människor så som det finns att slakta djur för föda.
Mest lästa artiklarna
Tjänster
Populärt i forumet
-
Tingsrätten: Köparna visste om parkslide
Artikelkommentarer -
Växande problem med byggbolag som kursas för att starta på nytt
Artikelkommentarer -
Vindkraft gick om kärnkraft i vinter
Artikelkommentarer -
Förslag: Bort med tvingande elavtal
Artikelkommentarer -