10 489 läst · 533 svar
10k läst
533 svar
Veganism - allmän diskussion
Personligen har jag inga problem vad folk väljer att äta så länge man själv är nöjd och mår bra av det.
Det jag har väldigt stora problem med , och snabbt blir väldigt förbannad över är när folk lägger sig i vad jag äter och ska tjata en massa om vad dem äter.
Vill jag veta så frågar jag , och vill jag ha dina åsikter om min mat så frågar jag.
Helt enkelt sköt dig själv och skit i andra.
Med detta sagt så är jag varken vegan eller vegetarian och det jag äter funkar bra för mig och jag mår bra av det.
Det jag har väldigt stora problem med , och snabbt blir väldigt förbannad över är när folk lägger sig i vad jag äter och ska tjata en massa om vad dem äter.
Vill jag veta så frågar jag , och vill jag ha dina åsikter om min mat så frågar jag.
Med detta sagt så är jag varken vegan eller vegetarian och det jag äter funkar bra för mig och jag mår bra av det.
Fribygg fattade nog inte vad du skrev. När jag var yngre och veganer var ett okänt begrepp, kallades vegetarianer för salladsätare av en helt oförstående allmänhet. Ofta med ett överlägset leende som klart signalerade att de själva minsann visste vad som var rätt och fel. Precis som det görs i alla andra känslomässigt styrda trådar, här på Byggahus.N Niq skrev:
Jo mycket bra inlägg men vad driver då den militanta veganrörelsen att ta sig sina friheter och hota svenska köttproducenter?K Krux skrev:Personligen har jag inga problem vad folk väljer att äta så länge man själv är nöjd och mår bra av det.
Jag har inget emot olika människors val här i livet,
Ja du bra fråga. En personlig gissning är väl att det är samma saker som tex driver vissa religoner . Man tror sig ha rätt och att alla andra ska rätta sig efter deras sätt och idéer.P paralun skrev:
När människor börjar veta vad som är bäst för alla andra slutar det sällan bra.
Men notera gärna att det är personlig gissning ingen fakta
Jo vi lever ju i ett maximalt polariserat samhälle.K Krux skrev:Ja du bra fråga. En personlig gissning är väl att det är samma saker som tex driver vissa religoner . Man tror sig ha rätt och att alla andra ska rätta sig efter deras sätt och idéer.
När människor börjar veta vad som är bäst för alla andra slutar det sällan bra.
Men notera gärna att det är personlig gissning ingen fakta
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 760 inlägg
Nåja, vi har väl aldrig i historien haft ett samhälle med så många olika åsikter som fredligt samexisterat? Att det kan kännas ovant för äldre som har vuxit upp i ett mer åsiktshomogent klimat betyder inte att samhället är polariserat.
T ex har livet som vegan aldrig varit så lätt som idag, bara att fråga om det så anpassar sig omgivningen och försöker lösa dina matpreferenser.
T ex har livet som vegan aldrig varit så lätt som idag, bara att fråga om det så anpassar sig omgivningen och försöker lösa dina matpreferenser.
Jo men vi har ju aldrig haft ett samhälle som polariserar så mycket via sociala medier.Claes Sörmland skrev:
Nåja, vi har väl aldrig i historien haft ett samhälle med så många olika åsikter som fredligt samexisterat? Att det kan kännas ovant för äldre som har vuxit upp i ett mer åsiktshomogent klimat betyder inte att samhället är polariserat.
"Militanta veganer" måste lägga ner sin strid, imho.
Folk får ha vilka politiska åsikter och religiösa övertygelser de vill, men brott mot mänskliga rättigheter, djurplågeri, förstöra naturen mer än nödvändigt, jaga utrotningshotade arter kommer jag alltid tycka är fel. Att tex grymt fånga hajar kapa fenan och släppa dem levande tillbaka, flå sälar, hundar osv levande, döda elefanter osv kommer jag alltid att kunna acceptera.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 760 inlägg
Äh, det där är sånt där snickesnack som typ DNs och SVTs medarbetare driver för att de håller på att förlora informationsmonopolet p g a teknisk utveckling. Klart de är oroliga för sitt skrås sociala ställning och försörjning. Men vi som samhälle klarar oss utmärkt utan deras moraliska översyn.P paralun skrev:
Men jag förstår, om man har sympatiserat med detta skrås moral och tyckt att deras översyn var bra för samhället då kan det naturligtvis kännas skrämmande med den nyvunna åsiktspluralismen och som att makten för ens politiska lag glider en ut händerna. Andra aktörer kan ju då vinna politisk makt, de aktörer man har gjort sitt bästa för att trycka ut i kylan och hålla borta från köttgrytorna.
Tortyr och plågeri absolut, men är inte det grymmaste man kan göra mot någon att ta dess liv?J JohanLun skrev:Folk får ha vilka politiska åsikter och religiösa övertygelser de vill, men brott mot mänskliga rättigheter, djurplågeri, förstöra naturen mer än nödvändigt, jaga utrotningshotade arter kommer jag alltid tycka är fel. Att tex grymt fånga hajar kapa fenan och släppa dem levande tillbaka, flå sälar, hundar osv levande, döda elefanter osv kommer jag alltid att kunna acceptera.
Som sagt när man utför handlingar som påverkar andra negativt så behöver man faktiskt ha goda argument för det. Det är inte som att välja mellan två bilmärken. Det finns någon som behöver sätta livet till för det valet du gör.K Krux skrev:Personligen har jag inga problem vad folk väljer att äta så länge man själv är nöjd och mår bra av det.
Gör ditt val så gör jag mitt.K Katthatt skrev:
Fan det var ju väldigt enkelt!
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Tingsrätten: Köparna visste om parkslide
Artikelkommentarer -
Växande problem med byggbolag som kursas för att starta på nytt
Artikelkommentarer -
Vindkraft gick om kärnkraft i vinter
Artikelkommentarer -
Förslag: Bort med tvingande elavtal