10 489 läst · 533 svar
10k läst
533 svar
Veganism - allmän diskussion
Mycket djurindustri är rätt hemsk, så även om man kan tänka sig äta djur så tycker jag det är sunt att inte vilja äta vanskötta och plågade djur.
Co2 och miljö är ytterligare ett skäl att minska sin konsumtion av animaliska produkter.
Därav tycker jag det är mycket positivt med veganska alternativ. Även om jag själv inte är vegan, dock försöker välja vegetariska alternativ när det finns sådana som är ok.
Co2 och miljö är ytterligare ett skäl att minska sin konsumtion av animaliska produkter.
Därav tycker jag det är mycket positivt med veganska alternativ. Även om jag själv inte är vegan, dock försöker välja vegetariska alternativ när det finns sådana som är ok.
Välskötta djur som mår bra smakar dessutom enormt mycket bättre.J JohanLun skrev:
Ett djur som är stressat under lång tid inför slakt får en sämre, lite besk smak och blir även hårdare i konsistens.
Jag brukar köpa kött av en småskalig bonde som yar väl hand om djuren, låter dem alltid leva i samma flock och skickar hela flocken till slakt samtidigt så de känner sig trygga med varandra i stället för onödig stress. Det köttet smakar väldigt gott, inte så marmorerat men väldigt god smak ändå. Mitt favoritkött.
Dyrare, ja men jag köper hellre bra kött i mindre mängd än dåligt kött för en billigare peng.
Hans djur har ett bra liv och inte en allt för plågsam slakt.
Det är väl ingen i tråden som har föreslagit det.P paralun skrev:
Men det är respektlöst att få det att låta som att Katthatt har förespråkat något stolligt.
För min del får du vara respektlös men då får du vara konsekvent och inte säga att du visar respekt oavsett vilken åsikt de har om vad de vill äta. Antingen det ena eller det andra. Det går inte att både äta kakan och ha den kvar.
Nu får du ge dig. Du kan inte påstå att folk tycker pedofiler har rätt att göra vad de gör för att man väljer att äta kött, för att sedan bli bli kränkt för att jag kallar dig egocentrerad.K Katthatt skrev:
Vi vet båda att du slutade svara mig för att du insåg att du inte hade en snöbolls chans i helvetet att vinna en argumentation.
Du har fått fullvärdiga argument från mig och andra för hur vi rättfärdigar vårt köttätande. Du har fått fullvärdiga argument från mig och andra för hur det på inget sätt betyder att vi tycker pedofili och mord är rätt.
Du tycker att "egocentrerad" är kränkande? Sug på den här då: Jag är rädd att din kosthållning har givit dig bristsjukdomar som har påverkat din hjärna och decimerat din förmåga att processa andras argument och förstå enkla samband.
Jag respekterar ditt livsval, respektera mitt. Det är meningslöst att föra en diskussion med någon som rapar upp samma anklagelser och medvetna feltolkningar för att försöka framstå som mer moralisk. Har du inget nytt att komma med fortsätter du bara att framstå som en usel provokatör.
Här bygger du din halmgubbe om "den starkes rätt" och jämför med pedofiler när argumentet om det naturliga i näringskedjan kommer upp.K Katthatt skrev:
Inser du inte själv hur långt utanför rim och reson du argumenterar?
Jag tycker att folk som mördar och torterar människor skall straffas hårt, även de som torterar djur, om jag skall bygga en halmgubbe av ditt resonemang så skulle du ta dig rätten att behandla köttätare på samma sätt som jag skulle vilja behandla Ceausecu som torterade och svälte barn efter att ha stulit som från sina föräldrar. Han blev avrättad av folket, med all rätt.
Du vill alltså göra samma sak med köttätare.
Tycker du mitt resonemang är rimligt i en diskussion och i så fall, varför vill du avrätta mina barn på torget framför en folksamling som jublar?
Eller kanske du kan tona ner din retorik en smula och sluta bete dig som en sekteristisk "*Djurvän"?
Inte många djur torteras men visst pågår det mycket skit i köttproduktionen runt om i världen.
Man kan ju då, som jag gör, välja bättre kött och undvika massproducerat skräp som ändå inte smakar något vidare. Prisskillnaden är dessutom inte jättestor men man behöver köpa en större volym vid varje tillfälle och även lära sig att tillaga framdelskkött och annat lite tuffare kött. Inte bara entrecote...
Det finns mellanting mellan att bli fördömande vegan och att förespråka tortyr på djur, så som de gör i Kina med hundar, köttet anses smaka bättre med höga halter av adrenalin.
Även en viss svinuppfödning har samma filosofi, djuret skall lida för att smaka bättre.
Det finns bra produktion, man kan gynna dem och äta kött utan att för den skull förespråka pedofili som någon här i tråden verkar tro är synonymt.
Man kan ju då, som jag gör, välja bättre kött och undvika massproducerat skräp som ändå inte smakar något vidare. Prisskillnaden är dessutom inte jättestor men man behöver köpa en större volym vid varje tillfälle och även lära sig att tillaga framdelskkött och annat lite tuffare kött. Inte bara entrecote...
Det finns mellanting mellan att bli fördömande vegan och att förespråka tortyr på djur, så som de gör i Kina med hundar, köttet anses smaka bättre med höga halter av adrenalin.
Även en viss svinuppfödning har samma filosofi, djuret skall lida för att smaka bättre.
Det finns bra produktion, man kan gynna dem och äta kött utan att för den skull förespråka pedofili som någon här i tråden verkar tro är synonymt.
Jo nu har jag väl visat stor respekt och allas rätt till sin åsikt,BirgitS skrev:
Det är väl ingen i tråden som har föreslagit det.
Men det är respektlöst att få det att låta som att Katthatt har förespråkat något stolligt.
För min del får du vara respektlös men då får du vara konsekvent och inte säga att du visar respekt oavsett vilken åsikt de har om vad de vill äta. Antingen det ena eller det andra. Det går inte att både äta kakan och ha den kvar.
Vad jag ifrågastätter är rätten att ifrågasätta andras åsikter med "militanta hot" och att äta kött.
Du får förklara vad en äkta vegan är. Dom jag träffat vägrar äta något som kommer från djur.P paralun skrev:
Dom köper sådan mat och har koll på vad dom behöver äta för att må bra. Går dom ut för att äta lunch väljer dom ett ställe som har vegansk mat i sin meny. Dom brukar inte lägga sig i vad andra äter. Enda gången dom talar om att dom är veganer är när det ska väljas något att äta.
Sen finns det förstås extremister men det finns det av många olika sorter och alltid lika dåligt.
Om man försvarar veganism blir man nästan alltid påhoppad av folk som äter djurprodukter som ska tala om för en hur dåligt det är att bara äta gräs.
Det är väl jättebra att äta gräs om man är skapad sån att man kan smälta och tillgodogöra sig det. Får och kor anser iallafall jag ha matsmältningssystem lämpade för att tillgodogöra sig vad som växer på ängen.N Niq skrev:
Det är det.F fribygg skrev:
Jag förstår inte vad du vill säga med din kommentar.
Människor är inte gjorda för att äta gräs men många verkar tro att det är vad veganer äter.
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Tingsrätten: Köparna visste om parkslide
Artikelkommentarer -
Växande problem med byggbolag som kursas för att starta på nytt
Artikelkommentarer -
Vindkraft gick om kärnkraft i vinter
Artikelkommentarer -
Förslag: Bort med tvingande elavtal
Artikelkommentarer -
Var fjärde bostad säljs utanför Hemnet