231 919 läst · 2 711 svar
232k läst
2,7k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Men om du köper din ved får ju Maggan iaf moms, Sotning och brandskyddskontroll drar väl in både arbetsgivaravgifter och moms till staten.V Vindens skrev:
När du köper ny eller renoverar din gamla eldstad kommer staten få sin del i moms.
Du förstår inte alls. Cigarettrökning dödar men alla som röker dör inte. Vedeldning dödar men hela befolkningen dör inte.Maskintok skrev:
3 000–5 000 dör totalt i Sverige av olika luftföroreningar t ex från trafik, men även utsläpp från andra länder. Av dessa beror 900 på vedeldning.
IVL (2018). Quantification of Population exposure to NO2, PM2,5 and PM10 and estimated health impacts.
WHO konstaterar att vedeldning på planeten dödar 3-5 miljoner människor varje år.
Cirka 1 400–1 500 sjukhusinläggningar för andnings- och hjärtbesvär orsakade av partiklar och luftföroreningar. Den totala kostnaden i samhället uppskattas till 26 miljarder kronor per år.
Det tycker du är trams.
Nä att du inte klarade av tidigare att skriva rätt och hävda att det var detta du skrev..D Dr Jumping Jack skrev:Du förstår inte alls. Cigarettrökning dödar men alla som röker dör inte. Vedeldning dödar men hela befolkningen dör inte.
3 000–5 000 dör totalt i Sverige av olika luftföroreningar t ex från trafik, men även utsläpp från andra länder. Av dessa beror 900 på vedeldning.
IVL (2018). Quantification of Population exposure to NO2, PM2,5 and PM10 and estimated health impacts.
WHO konstaterar att vedeldning på planeten dödar 3-5 miljoner människor varje år.
Cirka 1 400–1 500 sjukhusinläggningar för andnings- och hjärtbesvär orsakade av partiklar och luftföroreningar. Den totala kostnaden i samhället uppskattas till 26 miljarder kronor per år.
Det tycker du är trams.
du skrev att vedeldning dödar.
Inte att det som vedeldning släpper ut dödar.
Där i ligger det som jag ansett hela dagen vara trams.. att inte kunna skilja emellan elden och det som är en restprodukt av elden.
För övrigt så kan WHO sätta sig på en pinne och rotera åt valfritt håll.. Då dessa är lika seriösa som en gummianka...
Redigerat:
D Dr Jumping Jack skrev:Du förstår inte alls. Cigarettrökning dödar men alla som röker dör inte. [\QUOTE]
Jo alla som röker dör, precis som alla vedeldare och män dör. Faktiskt är det så att alla människor kommer att dö.
Men att orsaken till döden är just vedeldning och inte sjukdomarna man kan få av partikelutsläppen från vedeldning är okunnigt att påstå.
Det är ju möjligt att någon dör av just vedeldningen, men då är det förmodligen en pannexplosion eller en skorstensbrand det handlar om och jag tvivlar stort på att det skulle vara 900 sådana fall om året i landet.
ville påverka Rapport och Aktuellt
https://www.expressen.se/nyheter/mp-politiker-ville-paverka-svts-nyhetssandningar-/
grattis det visste vi redan..
https://www.expressen.se/nyheter/mp-politiker-ville-paverka-svts-nyhetssandningar-/
grattis det visste vi redan..
Letade reda på rapporten. Det är en vedpanna utan keramik.D Daniel 109 skrev:
Pannorna med keramik släpper totalt ut ca 90% mindre pm2.5 än de "konventionella" pannorna, trots att det eldas något mer ved i pannorna som är utrustade med keramik. Övriga utsläpp är de keramiska pannorna ungefär lika överlägsna.
Slutsatsen man möjligtvis kan göra är väl att en pannorna utan keramik är rätt värdelösa. Men de är väl redan förbjudna att installera, så de utsläppen kommer successivt att minska i takt med att de fasas ut.
Överlag så kan jag väl tycka att utsläppen från pannor med keramik är låga, och inte rimligtvis borde förbjudas.
lobbyism med andra ordB BSOD skrev:Letade reda på rapporten. Det är en vedpanna utan keramik.
Pannorna med keramik släpper totalt ut ca 90% mindre pm2.5 än de "konventionella" pannorna, trots att det eldas något mer ved i pannorna som är utrustade med keramik. Övriga utsläpp är de keramiska pannorna ungefär lika överlägsna.
Slutsatsen man möjligtvis kan göra är väl att en pannorna utan keramik är rätt värdelösa. Men de är väl redan förbjudna att installera, så de utsläppen kommer successivt att minska i takt med att de fasas ut.
Överlag så kan jag väl tycka att utsläppen från pannor med keramik är låga, och inte rimligtvis borde förbjudas.
Slängde ut den gamla vedpannan med överförbränning för drygt tre år sedan, till förmån för bergvärme. Men sedan några veckor finns det återigen en fungerande eldstad i huset Lite myseldning men inte minst en backup vid strömavbrott.
Fick hjälp av dottern (4 år) att ta hand om veden i våras. Innan någon blir uppretad - jag hade givetvis järnkoll på henne vid vedklyven
Fick hjälp av dottern (4 år) att ta hand om veden i våras. Innan någon blir uppretad - jag hade givetvis järnkoll på henne vid vedklyven

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag såg inte den här diskussionen förrän nu, så jag är lite sen på bollen. Men de här 900 som dör av vedeldning varje år, det är lite intressant. Vilka är de?
Ponera att en fanatisk vedeldare, typ Maskintok, dör vid 85 års ålder av lungrelaterade problem. Då hamnar han i statistiken som en av de 900.
Frågan man behöver ställa sig är vad som hade hänt utan vedeldningen. Inte nog med att vedeldarna spenderar en stor del av sin fritid (pension) utomhus, de är dessutom väldigt fysiskt aktiva under tiden. Vad hade vår vedeldare gjort efter pensioneringen om han inte haft skogen och veden att sköta om? Hade han istället blivit sittande framför bergvärmepumpen med ett sexpack, och dött vid 70 med skrumplever? Förr eller senare ska vi ju alla dö.
Det jag vill säga är att det är jättelätt att slänga fram en siffra, och siffran i sig är inte fel. Men som vi alla vet är statistik den tredje formen av lögn. Man måste tolka hela situationen, inte bara siffran 900.
Ponera att en fanatisk vedeldare, typ Maskintok, dör vid 85 års ålder av lungrelaterade problem. Då hamnar han i statistiken som en av de 900.
Frågan man behöver ställa sig är vad som hade hänt utan vedeldningen. Inte nog med att vedeldarna spenderar en stor del av sin fritid (pension) utomhus, de är dessutom väldigt fysiskt aktiva under tiden. Vad hade vår vedeldare gjort efter pensioneringen om han inte haft skogen och veden att sköta om? Hade han istället blivit sittande framför bergvärmepumpen med ett sexpack, och dött vid 70 med skrumplever? Förr eller senare ska vi ju alla dö.
Det jag vill säga är att det är jättelätt att slänga fram en siffra, och siffran i sig är inte fel. Men som vi alla vet är statistik den tredje formen av lögn. Man måste tolka hela situationen, inte bara siffran 900.
troligen dör jag av annan åkomma än från eldning...P PatrikJo skrev:Jag såg inte den här diskussionen förrän nu, så jag är lite sen på bollen. Men de här 900 som dör av vedeldning varje år, det är lite intressant. Vilka är de?