231 542 läst · 2 711 svar
232k läst
2,7k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Nä jag tycker inte det är så farligt.F fribygg skrev:Jag kan inte bedöma uppdragen Risinger på Naturvårdsverket ger sina tjänstemän, är de politiska, är de beordrade av Bolund eller är det aktivister som nästlat sig in i myndigheten och driver på att vi inte ska elda med ved?
För egen del kan jag inte säga att det är fel, men det finns ju många andra utsläpp än ved och man får hoppas att verket tagit med det i sina beräkningar.
Även om det nu skulle bli 1000 Pers som dör i förtid årligen pga fastbränsle eldning i Sverige, är det så farligt?
Ska vi inte alla dö? Varför inte pyssla med något roligt och nyttigt som vedhuggning och eldning i stället för att sitta och frysa och vänta på att livet ska ta slut.
Är vi inte drygt 10 miljoner invånare och 300 000 skogsägare som borde ha gemensamt intresse av att inte frysa och hålla miljön röjd och vårdad?
Och jag är ganska övertygad om att det sker saker i det dolda...
Där ligger även att ett regeringsparti aktivt vill med alla medel att dels ska Sverige men även EU förbjuda vedeldning..
jag ser detta som med bränslet.. man höjer skatten så högt att de som har det sämst i samhället inte kan åka bil till jobbet.
Och i sin verklighetsfråvaro fattar man inte att alla inte har möjlighet till kollektivtrafik..
Samma sak här.. de som försöker spara pengar på att värma sin bostad med ved blir straffad.
att personer dör, det sker oavsett.. Och inget som inte säger att det sker av andra länders utsläpp... hela EU är ingen förebild... Och inte mp heller..
Och i sin verklighetsfråvaro fattar man inte att alla inte har möjlighet till kollektivtrafik..
Samma sak här.. de som försöker spara pengar på att värma sin bostad med ved blir straffad.
att personer dör, det sker oavsett.. Och inget som inte säger att det sker av andra länders utsläpp... hela EU är ingen förebild... Och inte mp heller..
vedeldning dödar, då ska alltså själva handlingen när du stoppar in i pannan eller kaminen döda.Alfredo skrev:
eller under tillverkningen, när man bär in veden..
Medans om det är sjukdomar orsakade av vedeldning så kan man räkna in hjärtinfarkt, cancer mm. även då sjukdomar orsakade alltså av luftföroreningar..

Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 552 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 552 inlägg
Nåja, det är klart att "vedeldning dödar" går att missförstå om man gärna vill men jag är helt övertygad om att du är klipsk nog att förstå vad som avses.Maskintok skrev:
Huruvida vedeldning faktiskt har livet av 900 personer om året är en annan fråga.
Sedan när blev det fel att vara tydlig?..Düsseldorff skrev:
Men jodå jag förstår från början vad någon menade i en annan tråd..
Men det kanske inte alla gör.. Då är tydlighet a och o.. För att säkerställa en icke förvirrad diskussion..
Vad det gäller antalet döda och om detta stämmer är jag ytterst tveksam..
Men även om det är sant och riktigt att 900 personer dör av vedeldning, är det inte ett pris man får betala för att bo i denna del av värden där uppvärmning fodras?Düsseldorff skrev:
Den som inte vill elda slipper, den som vill flytta till ett varmare land där uppvärming inte krävs är väl fri att göra det.
Tvinga bara inte mig eller min familj att frysa av politiska skäl.

Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 552 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 552 inlägg
Det är det säkert, jag har ingen uppfattning om varken antalet döda eller behovet av vedeldning.F fribygg skrev:Men även om det är sant och riktigt att 900 personer dör av vedeldning, är det inte ett pris man får betala för att bo i denna del av värden där uppvärmning fodras?
Den som inte vill elda slipper, den som vill flytta till ett varmare land där uppvärming inte krävs är väl fri att göra det.
Tvinga bara inte mig eller min familj att frysa av politiska skäl.
Jag reagerade bara på inlägget där Maskintok fejkar att han har undermålig läsförståelse.
Den statistiken bygger på grova antaganden och kan enbart ge en fingervisning.
Det finns så många andra faktorer som påverkar och samverkar, dessutom minskar vedeldningen varje år vilket gjort att efterfrågan försvunnit.
Här nere i söder går det inte att sälja ved i tremeterslängd, inte ens att skänka bort, bara kluvet för lite kamineldning.
Det finns så många andra faktorer som påverkar och samverkar, dessutom minskar vedeldningen varje år vilket gjort att efterfrågan försvunnit.
Här nere i söder går det inte att sälja ved i tremeterslängd, inte ens att skänka bort, bara kluvet för lite kamineldning.
har jag inte nej.Düsseldorff skrev:
Jag ville mer ha fram att det inte stämde..
Att vedeldning dödar.. Utan orsakar isåfall utsläpp som dödar....
Jäkla skillnad när man diskuterar..
Eller är det helt plötsligt så att 900 gubbar dör när de tänder i pannan?
fattar eld?
får hjärtinfarkt?
Gör längder industrin efterfrågar om du vill sälja till industrin, exportera om du inte får tillräckligt betalt i Sverige. Avstå avverkning eller såga och förädla själv om du inte kan sälja rundvirke till acceptabelt pris.A AndersS skrev:Den statistiken bygger på grova antaganden och kan enbart ge en fingervisning.

Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 552 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 552 inlägg
Haha, vafan, kom igen. Nu argumenterar du ju mot ingen på en 5-årings nivå. Du kan ju inte rimligen mena att någon skulle uppfatta det hela som att 900 gubbar fattar eld.Maskintok skrev:
Düsseldorff skrev:
Vad är det då som dödar 900 personer vid vedeldning?
eller det var kanske just detta jag har menat i flertalet inlägg?
att vedeldning orsakar utsläpp som kan vara en starkt bidragande orsak till 900 personers död varje år genom sjukdom..
Om detta stämmer kanske man ska elda ännu mer och blir snart utan grannar?Maskintok skrev:
jag själv tycker det är en trevlig terapi att kvista av björkar för hand med yxa.. varje kafferast och samla på hög inför hemkörning eller kapning till kojan..
Då vinner jag ju konstant..
värme medans detta sker.., värme när jag kapar upp dem hemma och värme hemma i pannan eller plåt kaminen i kojan..
Skulle detta vara dödande... Så är det en skön död..
Då vinner jag ju konstant..
värme medans detta sker.., värme när jag kapar upp dem hemma och värme hemma i pannan eller plåt kaminen i kojan..
Skulle detta vara dödande... Så är det en skön död..