231 526 läst · 2 711 svar
232k läst
2,7k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
När jag brukar kapa ved för hand brukar jag sjunga för mig själv. Tillräckligt lågt för att grannarna inte ska höra.Maskintok skrev:jag själv tycker det är en trevlig terapi att kvista av björkar för hand med yxa.. varje kafferast och samla på hög inför hemkörning eller kapning till kojan..
Då vinner jag ju konstant..
värme medans detta sker.., värme när jag kapar upp dem hemma och värme hemma i pannan eller plåt kaminen i kojan..
Skulle detta vara dödande... Så är det en skön död..![]()
”Yxan blev min vän, min ursäkt att gömma mig igen...”
känslan när Yxan slår igenom en rejäl klabb och ljudet när man spräcker den innan man tar nästa hugg är ljuvlig...V Vindens skrev:
Du kan nog bli en duglig vedhuggare även om du är från storstaden och började sent i livet.V Vindens skrev:
Finns bara viljan går det att hugga, kapa, klyva, trava och elda i princip hela livet.
Så ovanligt insiktslöst inlägg. Rent trams. Meningslöst att bemöta.Maskintok skrev:
anser fortfarande att det är löjligt att förbjuda vedeldning för att 900 påstås dö varje år...D Dr Jumping Jack skrev:
hur många dör inte till följd av rökning?
nåjo det var ju du som påstod att vedeldning dödar eller?D Dr Jumping Jack skrev:
Inte jag.. Så jag undrar ja vem som gjorde ett inlägg som var och är trams..
Så trams Niklas du kan ju förklara dig istället för att kalla det rätta för trams..
För enligt dig så skulle de flesta av oss dö när vi tänder i spisen.. Inte av det som röken innehåller...
Redigerat:
hellre bevis på det tack..D Dr Jumping Jack skrev:
För det trams du höll på med och håller på med här är inget att ta som detta..
vore vedeldning så farligt som det påstås så skulle vi alla vara döda...
Mycket av det som staten tjänar på verkar oxå förbjudas eller försvåras, vi ska tydligen bli ett u land utan baskraft, basindustri och varmt och gott åtminstånde i hus med eldstad och förutseende husägare som förstår att se om sitt hus och fylla vedföråden i god tid.Maskintok skrev:
staten ska inte tjäna på industri eller bolag..F fribygg skrev:
Den ska tydligen tjäna på att skatta ihjäl sin befolkning... Och förbjuda allt den inte kan skatta ihjäl..