231 919 läst · 2 711 svar
232k läst
2,7k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Vi ska kanske inte raljera för mycket då det finns de som utvecklat sjukdomar och även dött av det man använt i sitt arbete, även om merparten klarat sig.
Jag har inte läst rapporten som kommit fram till dessa 900 som avlidit i förtid pga vedeldning. Men är intresserad av statistik, så jag ställer mig frågan vilka andra faktorer man tagit hänsyn till, t.ex. att de som påverkats har varit rökare, passiva rökare, bott i miljö med högre halt av andra ämnen i luften, haft lungrelaterad sjukdom, etc.
Så jag gissar att man inte ska utgå från att de här "900" är någon sanning utan uppskattats utifrån vissa förutsättningar, som kanske inte stämmer men också kunna vara riktiga. Det statistiken då påvisar är att det kan finnas samband, men att ny forskning med andra ingående faktorer visar att det inte finns någon påverkan.
Jag har inte läst rapporten som kommit fram till dessa 900 som avlidit i förtid pga vedeldning. Men är intresserad av statistik, så jag ställer mig frågan vilka andra faktorer man tagit hänsyn till, t.ex. att de som påverkats har varit rökare, passiva rökare, bott i miljö med högre halt av andra ämnen i luften, haft lungrelaterad sjukdom, etc.
Så jag gissar att man inte ska utgå från att de här "900" är någon sanning utan uppskattats utifrån vissa förutsättningar, som kanske inte stämmer men också kunna vara riktiga. Det statistiken då påvisar är att det kan finnas samband, men att ny forskning med andra ingående faktorer visar att det inte finns någon påverkan.
Vi vet att enbart högt blodtryck och rökning tar fler år från livet än luftföroreningar. Intressant är inte bara hur många år vi förlorar intressant är också hur sjuka vi blir. Luftföroreningar ökar risken för arterioskleros (förkalkning i blodkärl) t ex kranskärlssjuka som leder till hjärtinfarkt och förkalkningar i hjärnans kärl som leder till demens. Vanligen tänker vi på luftföroreningars skada på lungorna t ex cancer och KOL. Tyvärr drabbar detta redan små barn som sen i vuxen ålder har större risk för sjukdom.N Niq skrev:
Kompisens morfar fyller 102 nästa år och det är nog bara de senaste 30 åren han bott i hus som inte värms med ved.
Undrar om åren med vedeldning har satt sina spår och han går en alltför tidig död till mötes eller om de senaste åren med elradiatorer kan uppväga det och gör att han får leva många år till?
Själv tror jag att de som värmer sina hus genom att elda med olja släpper ut mer farliga ämnen än de som eldar med ved.
Undrar om åren med vedeldning har satt sina spår och han går en alltför tidig död till mötes eller om de senaste åren med elradiatorer kan uppväga det och gör att han får leva många år till?
Själv tror jag att de som värmer sina hus genom att elda med olja släpper ut mer farliga ämnen än de som eldar med ved.
Det finns knappast någon i Sverige som registrerats som avliden med dödsorsak ”vedeldning”, det är helt säkert. Här har väl IVL försökt göra en statistisk modell som relaterar antal dödsfall med en massa bakgrundsfaktorer där utsläpp från vedeldning är en? Alla andra faktorers inverkan gissar jag att de då i modellen beräknat var för sig, och då fått en modell som signifikant pekar på att ca 900 i medeltal dör i förtid per år. Men modellen förklarar knappast någon kausalitet. Tex hur många levnadsdagar kostar vedeldandet (det är oerhört färre än 900 mansåldrar, såklart) och är det vedeldningen som på toppen av en hög smutsbelastning inne i stadens kärna tar död på 900 pers en timme innan lungcancern orsakad av helt andra faktorer tar ut sin rätt? Vedeldare på landsbygden lever knappast farligt, men folk på Södermalm kanske gör det. Men på Söder är det väl bättre att ta bort alla bilar först eftersom de inte behövs inne i stan där det finns kollektivtrafik.A AndersS skrev:Vi ska kanske inte raljera för mycket då det finns de som utvecklat sjukdomar och även dött av det man använt i sitt arbete, även om merparten klarat sig.
Så jag gissar att man inte ska utgå från att de här "900" är någon sanning utan uppskattats utifrån vissa förutsättningar, som kanske inte stämmer men också kunna vara riktiga. Det statistiken då påvisar är att det kan finnas samband, men att ny forskning med andra ingående faktorer visar att det inte finns någon påverkan.![]()
Men OBS - jag har inte heller läst rapporten.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 413 inlägg
Det står väl inte i IVL:s rapport (det var ett tag sen jag läste den), men hur många av de där 1400-1500 personerna som tas in på sjukhus eldar med ved eller har en/flera vedeldande grannar, och hur många bor vid en toktrafikerad stadsgata?D Dr Jumping Jack skrev:
När man studerar riskfaktorer så jämför man grupper av individer som är helt lika utom just den riskfaktor man vill studera. T ex cigarettrökning. Två helt identiska grupper, men ena gruppen röker och andra gruppen röker inte. Så studerar man följderna av rökning, t ex död eller sjukdom. Det här är inte lätt, det tar många omfattande studier att bevisa en riskfaktors skador. När det gäller vedeldning blir det ännu svårare. Det tog ca 25 år att övertygande bevisa att cigarettrökning var farlig. Nu vet vi att upp mot 12 000 människor/år i Sverige dör i förtid av cigarettrökning. Dessutom finns det krafter som motarbetar spridningen av resultaten, när det gäller cigarettrökning så har tobaksbolagen jobbat hårt på att mörka fakta. Ibland är det också enskilda personer som motarbetar spridning av vetande, t ex i den här tråden när vissa personer förnekar vedeldningens risker för hälsan och inte vill ta till sig vetenskapliga fakta.P PatrikJo skrev:Jag såg inte den här diskussionen förrän nu, så jag är lite sen på bollen. Men de här 900 som dör av vedeldning varje år, det är lite intressant. Vilka är de?
Ponera att en fanatisk vedeldare, typ Maskintok, dör vid 85 års ålder av lungrelaterade problem. Då hamnar han i statistiken som en av de 900.
Frågan man behöver ställa sig är vad som hade hänt utan vedeldningen. Inte nog med att vedeldarna spenderar en stor del av sin fritid (pension) utomhus, de är dessutom väldigt fysiskt aktiva under tiden. Vad hade vår vedeldare gjort efter pensioneringen om han inte haft skogen och veden att sköta om? Hade han istället blivit sittande framför bergvärmepumpen med ett sexpack, och dött vid 70 med skrumplever? Förr eller senare ska vi ju alla dö.
Det jag vill säga är att det är jättelätt att slänga fram en siffra, och siffran i sig är inte fel. Men som vi alla vet är statistik den tredje formen av lögn. Man måste tolka hela situationen, inte bara siffran 900.
Redigerat:
Bra idé! Hon har provat minigrävaren och hjullastaren, men griplastarvagnen har vi inte hunnit med ännuAlfredo skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här på västkusten har eldningssäsongen inte kommit igång riktigt än men jag eldar ändå en kamin om dagen med skräpved. I år är det rutten poppel och brädlappar. Någon gång i november får jag nog gå över på riktig ved.
Det är ju precis det jag säger. Hur vet du vilken jämförande grupp du ska använda? Vad hade vår vedeldare dött av om han inte hade eldat med ved? Hur hade hans liv sett ut då?D Dr Jumping Jack skrev:När man studerar riskfaktorer så jämför man grupper av individer som är helt lika utom just den riskfaktor man vill studera. T ex cigarettrökning. Två helt identiska grupper, men ena gruppen röker och andra gruppen röker inte. Så studerar man följderna av rökning, t ex död eller sjukdom. Det här är inte lätt, det tar många omfattande studier att bevisa en riskfaktors skador. När det gäller vedeldning blir det ännu svårare. Det tog ca 25 år att övertygande bevisa att cigarettrökning var farlig. Nu vet vi att upp mot 12 000 människor/år i Sverige dör i förtid av cigarettrökning. Dessutom finns det krafter som motarbetar spridningen av resultaten, när det gäller cigarettrökning så har tobaksbolagen jobbat hårt på att mörka fakta. Ibland är det också enskilda personer som motarbetar spridning av vetande, t ex i den här tråden när vissa personer förnekar vedeldningens risker för hälsan och inte vill ta till sig vetenskapliga fakta.
Globalt är det här en helt annan fråga. Många dödsfall kan då bero på eldning med olämpliga bränslen (sur ved, kobajs, förorenat virke...) helt utan varken eldstad eller ventilation. Men så ser det inte ut här.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 413 inlägg
Rapporten från IVL innehåller så vitt jag minns ingen jämförande studie på folk som exponeras för vedrök kontra folk som inte exponeras för luftföroreningar öht (vilka det nu skulle vara). Vedeldningens eventuella bidrag till förtida död är teoretiskt beräknad.D Dr Jumping Jack skrev:När man studerar riskfaktorer så jämför man grupper av individer som är helt lika utom just den riskfaktor man vill studera. T ex cigarettrökning. Två helt identiska grupper, men ena gruppen röker och andra gruppen röker inte. Så studerar man följderna av rökning, t ex död eller sjukdom. Det här är inte lätt, det tar många omfattande studier att bevisa en riskfaktors skador. När det gäller vedeldning blir det ännu svårare. Det tog ca 25 år att övertygande bevisa att cigarettrökning var farlig. Nu vet vi att upp mot 12 000 människor/år i Sverige dör i förtid av cigarettrökning. Dessutom finns det krafter som motarbetar spridningen av resultaten, när det gäller cigarettrökning så har tobaksbolagen jobbat hårt på att mörka fakta. Ibland är det också enskilda personer som motarbetar spridning av vetande, t ex i den här tråden när vissa personer förnekar vedeldningens risker för hälsan och inte vill ta till sig vetenskapliga fakta.
Jag kan dock inte låta bli att undra om du är inne i den här tråden och härjar också:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-foer-bilar.166424/
Om du inte gör det än har du några förslag: 'Tänker ni inte på att det dör 2-300 personer i trafiken årligen?'
'Fossildrivna fordon ger upphov till stora koldioxidutsläpp!'
'Avgaser och partiklar från däck och asfalt gör luften hälsofarlig i våra städer, det är många som dör i förtid eller drabbas av astma och andra sjukdomar för att ni vill åka bil!'
visa äkta vetenskapliga fakta om att det är vedeldning som ligger bakom dödsfall..D Dr Jumping Jack skrev:När man studerar riskfaktorer så jämför man grupper av individer som är helt lika utom just den riskfaktor man vill studera. T ex cigarettrökning. Två helt identiska grupper, men ena gruppen röker och andra gruppen röker inte. Så studerar man följderna av rökning, t ex död eller sjukdom. Det här är inte lätt, det tar många omfattande studier att bevisa en riskfaktors skador. När det gäller vedeldning blir det ännu svårare. Det tog ca 25 år att övertygande bevisa att cigarettrökning var farlig. Nu vet vi att upp mot 12 000 människor/år i Sverige dör i förtid av cigarettrökning. Dessutom finns det krafter som motarbetar spridningen av resultaten, när det gäller cigarettrökning så har tobaksbolagen jobbat hårt på att mörka fakta. Ibland är det också enskilda personer som motarbetar spridning av vetande, t ex i den här tråden när vissa personer förnekar vedeldningens risker för hälsan och inte vill ta till sig vetenskapliga fakta.
Och då räcker inte statistik.. Då med den kan man bevisa även det som är direkt felaktigt..
Och denna rapport är inte något att bry sig om.