233 034 läst · 2 726 svar
233k läst
2,7k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Jag tänder med heltorr ved.. Sedan så blandar jag in lite halvtorr gran eller tall.F fribygg skrev:
sen en omgång med heltorr ved igen och så där håller jag på..
sen på vintern så eldar jag enbart heltorr ved när jag kan bränna på för fullt för vatten och värme...
Varför halvtorr? Varför inte elda torr grov ved i begränsad mängd om värmebehovet är lågt och accumulator saknas?Maskintok skrev:
För att jag är snål och vill inte ta av lagren..F fribygg skrev:
Så jag blandar med det nyklyvda..
Har allt under pressening.. Och den torra veden i lador.. sen kör jag med elpatron ca 6 månader om året...
ingen fara så länge man har öppna spjäll och hög förbränning..Alfredo skrev:
Jag har aldrig haft ett enda gnäll på eldningen eller skorstenen.. tvärtom.. alltid beröm..
det är nog för att jag bränner ur med torrved varannan omgång..tänk också på att lite högre fukt halt kan öka på förbränningen..
Jaså..Alfredo skrev:
Jag gör av med ca 25 m3 per år... Jag har ca 75 m3 kvar sedan tidigare.. Men jag vill spara den veden till vintern.
Finns ingen anledning att att elda bort helt torr ved som brinner bäst på vintern när det finns ved som duger gott på den varmare årstiden.. framförallt en massa bråte som blir över från vedtillverkning åt kunder..
Ja då är din bedömning uppenbarligen att det inte finns tillräckligt med torr ved eftersom du vill spara den torra till vintern. Hade du haft obegränsad tillgång till torr ved hade du väl ändå inte eldat halvtorr ved för jag har väldigt svårt att se någon fördel med halvtorr ved jämfört med helt torr ved.Maskintok skrev:
Nej men jag sparar alltid den veden.Alfredo skrev:
Ja då är din bedömning uppenbarligen att det inte finns tillräckligt med torr ved eftersom du vill spara den torra till vintern. Hade du haft obegränsad tillgång till torr ved hade du väl ändå inte eldat halvtorr ved för jag har väldigt svårt att se någon fördel med halvtorr ved jämfört med helt torr ved.
Har ved som är 5 år gammal sparad..
Varför ska jag elda bort den, när jag kan blanda och ha kakan kvar?
Effektivitet med halvtorr ved, jag säger inte om din eldstad brinner bättre eller sämre med halvtorr ved?Maskintok skrev:
Har man för finhugget och en eldstad som inte kan ta tillvara all energi som frigörs med 5 år gammal finhuggen innomhusförvarad ved kan det nog vara bra att elda nått som har ca 20% fukthalt istället.
Själv tog jag in grovklyvd rötgran från en hög märkt 19/2-19, har förenklat hanteringen och har det mesta ute på pall under plåttak.
Att stapla nogrannt i vedbod tycker jag sällan är värt besväret, på ett par år torkar även okluven barrved med min metod.
Jag klyver inte denna veden som jag har lagrad.. det är klumpar..F fribygg skrev:Effektivitet med halvtorr ved, jag säger inte om din eldstad brinner bättre eller sämre med halvtorr ved?
Har man för finhugget och en eldstad som inte kan ta tillvara all energi som frigörs med 5 år gammal finhuggen innomhusförvarad ved kan det nog vara bra att elda nått som har ca 20% fukthalt istället.
Själv tog jag in grovklyvd rötgran från en hög märkt 19/2-19, har förenklat hanteringen och har det mesta ute på pall under plåttak.
Att stapla nogrannt i vedbod tycker jag sällan är värt besväret, på ett par år torkar även okluven barrved med min metod.
Och sedan klyver jag varje år av den på vintern.. dels för motionen men också för att jag har ved ordrar som skall levereras och då är det mindre jobb med att bara klyva min mängd när jag behöver klyva säg 5 m3.. gjort på en timme ca eller så klyver jag allt på en dag... effektivetet på hög nivå..

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
fällde lite bävergnagda aspar idag..
Och en hel del grova granar.. åt en rottne H21 skördare..
partner R22 med 24" svärd fick jobba..
Lite trimmad såg..
går fint.. Och väger som ett as
många hör av sig över ved..
Lite konstigt.. Men roligt..
Vad jag förstått så har inte många haft vedeldning på bra länge men nu... idag 7.5 minus.. Så har ca 25 m3 stälpt lämnat gården... tidigare ca 54 m3..
fått order på ytterligare 12 m3 till nästa helg..
Och har även börjat hugga ny ved..
Men det är inte mycket jag hunnit med.. Bara ca 7-8 m3..
Är folk så rädda för elpriset eller är det annat som drar..?
tydligen så vill man riskera livet.. iallafall om man ska tro vissa här med att elda..
Vad jag förstått så har inte många haft vedeldning på bra länge men nu... idag 7.5 minus.. Så har ca 25 m3 stälpt lämnat gården... tidigare ca 54 m3..
tydligen så vill man riskera livet.. iallafall om man ska tro vissa här med att elda..
Det är säkert en stark vilja bland lokalbefolkningen att bidra till minskad fosilförbränning i Europa som kommer till uttryck i den goda farten i brännveds försäljningenMaskintok skrev:många hör av sig över ved..
tydligen så vill man riskera livet.. iallafall om man ska tro vissa här med att elda..![]()
Att elpriset i SE3 har varit uppe och vänt över 4kr i dag kan väl aldrig påverka din vedförsäljning???
Här frågar folk efter 'torr' torrgran