233 838 läst · 2 729 svar
234k läst
2,7k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
satan i S3.. det var illa..F fribygg skrev:Det är säkert en stark vilja bland lokalbefolkningen att bidra till minskad fosilförbränning i Europa som kommer till uttryck i den goda farten i brännveds försäljningen
Att elpriset i SE3 har varit uppe och vänt över 4kr i dag kan väl aldrig påverka din vedförsäljning???
Här frågar folk efter 'torr' torrgran
väldigt lite småsäckar..
Mest släpvagn eller traktor skopa..
blandved.. ingen frågar efter ren Björk.. Vilket är roligt..
För annars brukar det bara vara björk.
Det är väl utmärkt att det redan 10månader innan riksdagsvalet blir uppenbart för befolkningen vilka effekter den förda politiken får för vanligt folk?Maskintok skrev:
Om veden tar slut får man ju ut och hugga torrgran, å det finns gott om "baggaträd" i SE3 efter de gångna 3 åren
Jajemän det är precis som på beställning..F fribygg skrev:
riktigt bra nyheter den vägen..
Jajemän det finns nog rejält med gran..
tråkigt för skogsägarna att hugga torrgran bara.. men bra om de får bra betalt
Tråkigt? Är väl utmärkt att få avsättning för ett sortiment som riskerar barkfall och därmed blir svår att få avverka om man tror på vad miljötalibanerna skriver.Maskintok skrev:
Tråkigt är det väl för de som inte har egen eldstad?
tråkigt som i... all bark och borrdamm som kryper in i sågen.. Och att torrgran har en förmåga att skämma kedjan efter en stund..F fribygg skrev:
inte i att få sälja.. det är bara roligt.
Beklagar att detta skulle få någon att bli ledsen, jag beklagar verkligen situationen för alla som inte har möjlighet att elda för värmen.F fribygg skrev:
Du vet väl att enligt någon så var vi ju dumma i huvudet för att vi eldade för värmen...F fribygg skrev:
Det bara gör man ju inte..
kan säga.. har man en gång upplevt värme från eld... Och sedan känt på elvärme.. Då lämnar man inte elden igen..
Idag blev det en mix av gammal gjutform, lastpallar, kapspill från bygget, asp och så smög jag in lite ek.
Känns skönt att man lagt upp två årsförbrukning av ved, ifall vintern blir lång, så riskerar man ingen dyr elräkning i alla fall.
Måste vara många som delvis jobbar hemifrån pga covid, de lär ju dra upp vedförbrukningen en del. Tycker priset på ved på blocket verkar ganska högt nu?
Tycker egentligen det är lite tragiskt att folk jagar ved såhärårs. Det är ju nästan omöjligt att få tag på torr ved till vettig peng nu. Köper man sin ved på våren så hinner den ju alltid torka. Har en bekant som varje år beklagar sig över hur svårt det är att få tag på torr ved på hösten.
Känns skönt att man lagt upp två årsförbrukning av ved, ifall vintern blir lång, så riskerar man ingen dyr elräkning i alla fall.
Måste vara många som delvis jobbar hemifrån pga covid, de lär ju dra upp vedförbrukningen en del. Tycker priset på ved på blocket verkar ganska högt nu?
Tycker egentligen det är lite tragiskt att folk jagar ved såhärårs. Det är ju nästan omöjligt att få tag på torr ved till vettig peng nu. Köper man sin ved på våren så hinner den ju alltid torka. Har en bekant som varje år beklagar sig över hur svårt det är att få tag på torr ved på hösten.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 837 inlägg
Jag kör för husbehov på landet. Utan vettiga maskiner är det tur att man inte värderar sin egen tid. För även om jag bara tar ner några björkar på vårvintern och kör ut dem med fyrhjulingen när snön är borta så blir det några timmars jobb totalt sett inklusive kap och klyv.
Jag förstår att de som säljer professionellt har en bättre hantering, men ändå. 500 kr/kbm kan jag inte tycka är dyrt egentligen. Men i år är väl problemet att få tag på något om man inte handlat i tid.
Jag förstår att de som säljer professionellt har en bättre hantering, men ändå. 500 kr/kbm kan jag inte tycka är dyrt egentligen. Men i år är väl problemet att få tag på något om man inte handlat i tid.
Så länge det finns el eller diesel går det att trycka igenom torrgran genom en vedprocessor och få ved som går att elda samma dag om det är så, själv föredrar jag småskaliga och inte så investeringstunga sätt att upparbeta min egen ved.Nötegårdsgubben skrev:
Jag kör för husbehov på landet. Utan vettiga maskiner är det tur att man inte värderar sin egen tid. För även om jag bara tar ner några björkar på vårvintern och kör ut dem med fyrhjulingen när snön är borta så blir det några timmars jobb totalt sett inklusive kap och klyv.
Äh, du har säkert tryckluft och vana och kunskap att få maskiner rena.Maskintok skrev:
Det går ju att fila, slipa eller till och med att byta kjedja innan det blir för slött.
Både du och jag vet ju att billiga kedjor oftast duger utmärkt till ved produktion.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 837 inlägg
Ja, det gör jag med. Men jag hade inte jobbat för andra till den timpenning jag nog skulle ha för att gå plus på att ta ut egen ved ur skogen. Men när det är ett nöje eller vad man nu ska kalla det så räknar man ju inte så.F fribygg skrev:
Jo de gör ju det.F fribygg skrev:
Jag brukar ta vattenslangen och spola av sågen..
biltema kedjor brukar gå både i huggning och kapning...
Maskintok skrev:
.Maskintok skrev:
Dom blir ju precis lika slöa som en X-cut när man hittar en gammal taggtråd, fågelholkspik, grindhake eller sten.
Men nu tar maskinklippet bara 129kr för en 13" X-cut så biltema kedjan är inte så 'billig' längre