236 447 läst · 2 756 svar
236k läst
2,8k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
2m blir höjden alla gånger, men inte mycket mer. Bygger allt av spillvirke som står lite här och där. Rev en gammal utedusch som hade otroligt mycket virke i sig. Förstår inte hur våldsamt dom fd ägarna duschade. Det finns en salig blandning av spillvirke, så denna vedbod/förråd kommer inte bli vacker men funktionellt hoppas jag på
Är ett sånt bygge något som bör anmälas till nån? Eller går det under radarn, kanske får parkera det lite smartare än jag tänkt.
Dvs finns det regler för hur mycket sånna här skapelser jag får bygga, eller hur stora?
Dvs finns det regler för hur mycket sånna här skapelser jag får bygga, eller hur stora?
Fråga din partner, har du gubbens/fruns godkännande är det väl gott så?Norrtull skrev:
Om det är på landet utom detaljplan brukar inte det vara några problem att uppföra vad man behöver sålänge det inte dominerar över huvudbyggnaden

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 538 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 538 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 503 inlägg

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ett redigt lass.

Logga in
Skapa konto
andra lasset med grövre ved.
Blev ett till med bara klumpar..

Logga in
Skapa konto
25L dunk..
Bör vara ca 20L?
halv vedsäck 40L brukar jag räkna..
12 såna dunkar om dygnet..
Men detta räcker över helgen iallafall..
fyller på, på söndag igen....
Kul att se att du har en medhjälpare med i bakgrunden på dina bilder! Inget arbete ingen värmeMaskintok skrev:[bild] första skottkärran med ved.
ett redigt lass.
[bild]
andra lasset med grövre ved.
Blev ett till med bara klumpar..
[bild] så här bär jag in veden.
25L dunk..
Bör vara ca 20L?
halv vedsäck 40L brukar jag räkna..
12 såna dunkar om dygnet..
Men detta räcker över helgen iallafall..
fyller på, på söndag igen....
Jajemän 3 st var med och bar fram och jag staplade i kärran.. lass 2 och 3 fick jag göra själv...V Vindens skrev:
Ca 300 m att gå enkel resa..
Så det blev en liten promenad.. plus alla andra ställen att elda...
Torkar ved i minusgrader egentligen? Har en hög granved (barkborre...) som egentligen inte är tänkt att eldas förrän nästa vinter. Den har legat klyven sedan juni nånting, dock inte skyddad mot regn. Grovt klyvt pannved, så den skulle egentligen behöva lång torktid trots gran.
Tror ni den torkar något I vinter om den kommer in under tak, och får ligga fram till mars? Värmepumpen är avstängd och vedförbrukningen har således dragit iväg rejält, är inte längre riktigt säker på att min planerade ved räcker till om vintern blir lång och kall.
Tror ni den torkar något I vinter om den kommer in under tak, och får ligga fram till mars? Värmepumpen är avstängd och vedförbrukningen har således dragit iväg rejält, är inte längre riktigt säker på att min planerade ved räcker till om vintern blir lång och kall.
Det torkar, se bara till att ha riktig hetta i brasan när du lägger på denna veden.. Så brinner den fint.. jag har eldat frusen Björk ved ibland, brinner kanonB BSOD skrev:Torkar ved i minusgrader egentligen? Har en hög granved (barkborre...) som egentligen inte är tänkt att eldas förrän nästa vinter. Den har legat klyven sedan juni nånting, dock inte skyddad mot regn. Grovt klyvt pannved, så den skulle egentligen behöva lång torktid trots gran.
Den torkar, troligtvis bättre ute om du kan lägga nått gammalt plåttak på den.B BSOD skrev:Torkar ved i minusgrader egentligen? Har en hög granved (barkborre...) som egentligen inte är tänkt att eldas förrän nästa vinter. Den har legat klyven sedan juni nånting, dock inte skyddad mot regn. Grovt klyvt pannved, så den skulle egentligen behöva lång torktid trots gran.
Om veden inte räcker är det ju en gammal god tradition att ge sej till skogs efter trettondagen och ta hem ett lass barkfallen torrgran och elda direkt, kanske även okluven, tillsammans med den heltorra veden från vedboden.
Då jag bara har enstaka minusgrader ute och 23 grader inne nu räcker det gott att elda okluven ungtall o från en sen röjning/vedgallring 2019, de har torkat väl ute under plåttak med endast en randning med motorsågen.
Kan bidra med en helvetesvinter typ 1996, plus minus ngt år.
Hade köpt huset ngt år innan med en Albin 444 från 89 som krävde ca 40 kbm för en säsong.
Beställde ett större lass som hela tiden sköts upp till en kväll när det var snöblandat regn och riktigt skitföre på vägarna.
Killen kommer med en oregistrerad lastbil med sommardäck.
Intygar att det är torr och fin ved, lastar av och drar som en avlöning. Omöjlig att kolla i mörkret, regnet och min naivitet.
Ngn dag senare -26 under 14 dagars julhelg.
Veden helt jävla sur.
Fick trava ved inne i alla skrymslen så den tinade, tände med köpebricketter å sen var det pyreldning och eldvakt i 14 dagar.
Slet som djur med endast hemkört som bränsle
Hade köpt huset ngt år innan med en Albin 444 från 89 som krävde ca 40 kbm för en säsong.
Beställde ett större lass som hela tiden sköts upp till en kväll när det var snöblandat regn och riktigt skitföre på vägarna.
Killen kommer med en oregistrerad lastbil med sommardäck.
Intygar att det är torr och fin ved, lastar av och drar som en avlöning. Omöjlig att kolla i mörkret, regnet och min naivitet.
Ngn dag senare -26 under 14 dagars julhelg.
Veden helt jävla sur.
Fick trava ved inne i alla skrymslen så den tinade, tände med köpebricketter å sen var det pyreldning och eldvakt i 14 dagar.
Slet som djur med endast hemkört som bränsle