240 910 läst · 2 786 svar
241k läst
2,8k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Den tar jag med elklyven.Alfredo skrev:
Men man får göra tvärtom mot det vanliga, man orkar ju inte lyfta vedklampen.
Så då får man lägga klyven upp och ned ovanpå istället.😂
Så fort jag hittat ett lika grovt och kan fälla kommer den.😉F fribygg skrev:
Sedan blir det lite OT nu och lite historia om kolhantering till bl.a. järnbruk och från norra länet, gränsen mot Östergötland.
"Bakom dessa mängder av träkol låg en betydande arbetsinsats med huggning, kolning och transporter. Vid 1800-talets mitt räknade man med minst tre dagsverken bakom varje lass kol framkört till järnbruken. Totala årsbehovet 1864 på 6 524 m3, motsvarande ca 3 290 läster kol krävde ca 10 000 dagsverken och bör ha givit arbete åt 35 helårsarbetare. I verkligheten var antalet sysselsatta med kolning och transporter betydligt högre eftersom kolningen var ett säsongsarbete. För de bönder som låg inom brukets anvisade koldistrikt var kolandet en välkommen extra förtjänst. Som motivering för Fängebo stångjärnssmedja anförde därför Kronans uppbördsman Petter Kinnmarck att verksamheten skulle ge arbete åt allmogen med kolning och transporter och underlätta förmågan att betala skatt."
Kommer från denna boken och sidorna inklippta, lägg märke till författarnamn och masugnens plats/namn.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västra götaland
· 209 inlägg
Håller på och försöker rensa upp lite i ”skämshörnet” där det blivit en massa vindfällor. Blir en hel massa ved att klyva + en del jag ska prova såga av både tall och gran. Det är lite knöligt till, delvis uppe på ett litet berg så jag får spela fram stockarna så jag når dem med traktorn.
Man vill ju det ska se fint ut närmst gården!
Mvh
Man vill ju det ska se fint ut närmst gården!
Mvh
Enligt en kund är dessa klabbarna alldeles för grovt kluven. Han påstår att han var tvungen att klyva om varenda klabb klabb. Klabbarna är 29 cm lång och under 10 cm breda på den klyvna sidor. Någon enstaka kan vara 15 cm.
Vad tycker ni om det?
Vad tycker ni om det?
Då skulle han ha beställt (riktigt) finkluven ved. Vill han bara ha hälften så stora bitar, ja då får han väl klyva och lära sig att vara tydlig i sin beställning nästa gång. Men köper han "torr" ved är det ju svårare att få specialbeställningar.