233 686 läst · 2 729 svar
234k läst
2,7k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Man kan se det positivt också på våren, efter påsk, när jag börjar. Orken brukar vara två tankar i sågen i början och sedan om vädret tillåter smyga ned till bryggan med en öl som belöning och en klapp på axeln "det gjorde du bra".
Allt rent trä duger till ved.
Att folk mest köper björk beror nog på att det inte är så många som har egen skog att ta ved ifrån och prisskillnaden mellan björkved och annan ved är ganska liten. Har varit iaf. Nu har jag inte följt vedpriser så noga.
Att folk mest köper björk beror nog på att det inte är så många som har egen skog att ta ved ifrån och prisskillnaden mellan björkved och annan ved är ganska liten. Har varit iaf. Nu har jag inte följt vedpriser så noga.
Min fundering var mest utifrån trådrubrikens "tillverkar" där man gör så gott man kan utifrån vad man kan ta hand om.
Sedan är det väl nästan en egen tråd om att köpa och vad man får, framför allt pris och vilken volym, många sådana trådar finns det men de spårar ofta ur efter ett tag. Skulle vara skönt att alippa den delen i den här tråden.
Kanske se den här tråden som att man både "tillverkar" och eldar sin ved.
Sedan är det väl nästan en egen tråd om att köpa och vad man får, framför allt pris och vilken volym, många sådana trådar finns det men de spårar ofta ur efter ett tag. Skulle vara skönt att alippa den delen i den här tråden.
Kanske se den här tråden som att man både "tillverkar" och eldar sin ved.
Får väl återgå till vedtillverkandet.
Har sågat sådant här
Till ved
Det som syns på första bilden är det jag har kvar att såga. Hoppas jag hinner få det gjort under helgen.
Har sågat sådant här

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till ved

Logga in
Skapa konto
Det som syns på första bilden är det jag har kvar att såga. Hoppas jag hinner få det gjort under helgen.
Blev en hel del grenar och annat efter försäljningen av virke denna vintern så
det får man greja lite med nu.
Stihl 194,an funkar fint till klenare dimensioner , gött med lättare såg
också 👍👍😀
Men på em kom solen så det blev en
mc tur istället 🙏🙏
det får man greja lite med nu.
Stihl 194,an funkar fint till klenare dimensioner , gött med lättare såg
också 👍👍😀
Men på em kom solen så det blev en
mc tur istället 🙏🙏

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Fan, nu kliar det i fingrar att komma igång när man ser bilderna, tyvärr ligger skogsfastigheten till så att det får börja när huset öppnas upp. Och med ålder är de här arbetspassen både i skog och vid vedhantering nyttiga.
Nu blir man ju lite andfådd bara att titta på bilderna, i slutet av säsongen går man lätt ned till sjön efter lite arbete med lätta steg och en öl i handen.
Nää, tänkte tlll igen det kan inte ha med ålder att göra.😉
Nu blir man ju lite andfådd bara att titta på bilderna, i slutet av säsongen går man lätt ned till sjön efter lite arbete med lätta steg och en öl i handen.
Nää, tänkte tlll igen det kan inte ha med ålder att göra.😉
Helt rätt. Min farbror fyller 88 nu i dagarna och han eldar med ved och hugger i skogen med motorsåg. Han säger alltid att hemligheten är många korta pass och en liten traktor med griplastare.galento skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Grannarna vägrar låta oss rulla fram soptunnorna för tömning
Juridik -
Vad kan/skall vi begära och kan förvänta oss i kompensation
Juridik -
Täta för möss under köksskåp
Byggmaterial & Byggteknik -
Behöver tips för mossa / alg på innergård
Altan & Uteplats -
Varför går chucken inte att lossa?