240 917 läst · 2 786 svar
241k läst
2,8k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Hur är det med den biologiska sågkedeoljan fryser den också? Jag har inte provat den. Men man kan ju ha flera oljor. Om tex använder den biologiska oljan så kan man ju köra igenom en tank med mineralolja innan man ställer sågen. Eller använda rapsolja när temperaturen tillåter. För mig blir det ändå för kallt att såga när det är mer än -10H heimlaga skrev:
Det är svårt att veta vad det blir för temperaturer på vintern. Jag har vanligen motorsågen i bilen och använder den på byggen. Blir det något förhinder på bygget tar jag en ledig dag och hugger i skogen. Allt enligt väder och möjlighet. Det går inte att planera.N Niq skrev:Hur är det med den biologiska sågkedeoljan fryser den också? Jag har inte provat den. Men man kan ju ha flera oljor. Om tex använder den biologiska oljan så kan man ju köra igenom en tank med mineralolja innan man ställer sågen. Eller använda rapsolja när temperaturen tillåter. För mig blir det ändå för kallt att såga när det är mer än -10
Jag brukar hugga i skogen ned till -25. Sedan blir det för tungt för kroppen.
8 timmar, en dunk Aspen, en halv dunk sågkedjeolja, en massa svett och lite allmänt ynk senare är mina två lass björkved förvandlade till en stor hög med sågade kabbar.
Nu återstår klyvning som jag alltid gör för hand med min Chopper 1, en suveränt bra klyvyxa som gjort bra tjänst i mer än 40 år.
Eftersom det är klenved klyver jag inget under 10 cm diameter och det allra mesta behöver inte klyvas, sedan ska det upp på lastpallarna för torkning.
Och med detta och det jag har sedan tidigare finns det ved för 4-5 år med nuvarande förbrukning då jag eldar bara när det riktigt eller långvarigt kallt, bergvärmen är grunden.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu återstår klyvning som jag alltid gör för hand med min Chopper 1, en suveränt bra klyvyxa som gjort bra tjänst i mer än 40 år.
Eftersom det är klenved klyver jag inget under 10 cm diameter och det allra mesta behöver inte klyvas, sedan ska det upp på lastpallarna för torkning.
Och med detta och det jag har sedan tidigare finns det ved för 4-5 år med nuvarande förbrukning då jag eldar bara när det riktigt eller långvarigt kallt, bergvärmen är grunden.
Jag håller också på att samla ihop ved.
6-7 travar (dryga 2m3/trave) måste fixas innan det blir fullt under taket (som rymmer ved för ca 2 säsonger)
6-7 travar (dryga 2m3/trave) måste fixas innan det blir fullt under taket (som rymmer ved för ca 2 säsonger)

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Då var det klart för denna gången, alltsammans på lastpallar för luftig torkning.
Inte jättemycket som behövde klyvas, kanske 20%, resten fin rundved där jag travat majoriteten av den runtom och den klena rundveden och det klyvda i mitten.
Och som vanligt var det några rotbitar som motstod alla försök till klyvning och där kilar fick tas fram.
Helt makalöst vad sega dessa rotbitar kan vara, gjorde banne mig av med mer energi på att kila isär dem än det är energi i dem😆
Men jag gav mig fanken på att de skulle isär och så blev det. Med detta och det andra som finns lagrat har jag ved för att hålla huset varmt i 3 vintrar utan tillförsel av annan energi om det skulle skita sig.
Man vet aldrig vad framtiden har i sitt sköte, och ved är ett bra komplement till bergvärmen vid sträng eller långvarig kyla för att kapa elräkningen lite, den behöver dock ej klyvas...
Inte jättemycket som behövde klyvas, kanske 20%, resten fin rundved där jag travat majoriteten av den runtom och den klena rundveden och det klyvda i mitten.

Logga in
Skapa konto
Och som vanligt var det några rotbitar som motstod alla försök till klyvning och där kilar fick tas fram.
Helt makalöst vad sega dessa rotbitar kan vara, gjorde banne mig av med mer energi på att kila isär dem än det är energi i dem😆
Men jag gav mig fanken på att de skulle isär och så blev det. Med detta och det andra som finns lagrat har jag ved för att hålla huset varmt i 3 vintrar utan tillförsel av annan energi om det skulle skita sig.
Man vet aldrig vad framtiden har i sitt sköte, och ved är ett bra komplement till bergvärmen vid sträng eller långvarig kyla för att kapa elräkningen lite, den behöver dock ej klyvas...