236 447 läst · 2 756 svar
236k läst
2,8k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Är väl ett bra tips för tråden, man får hantera sin ved utifrån verkliga förutsättningar. Avlångt land på norra halvklotet och olika förutsättningar. Så man hanterar ved när det passar bra 👍
Vi lär inte få någon tjäle i år hos oss.
Vi lär inte få någon tjäle i år hos oss.
Att det inte blir nån tjäle denna vintern är en sak, men blir det tjäle nästa vinter eller kommer det normalt vara mjukt från okt till april framöver?A AndersS skrev:
Inte en aning, men de senaste vintrarna har det varit dåligt med tjäle här nere och blött ute i markerna.F fribygg skrev:
Så jag har tagit för vana att ta ut det som behövs när det torkat framåt vårkanten, det fungerar bra det också och all ved ligger travat minst en vinter.
Beror ju även på markförutsättningar i området.
Redigerat:
Nu kom vintern i söndags enligt SMHI, men inte hinner någon tjäle gå i marken och om deras tiodygnsprognos stämmer kommer våren att inträffa här på fredag.F fribygg skrev:
"Våren anländer om det råder vårtemperatur sju dygn i följd. Vårtemperatur är det då dygnsmedeltemperaturen är över 0,0°C, men ännu inte sju dygn i följd."
Var ute i markerna och det var bara lite på ytan kylan tagit, stora sjön har fortfarande delvis öppet vatten då lite är strömt och dagsmejan tar när solen står högre på himlen Här nere börjar det bli definition på en vanlig vinter,
Men det blir mindre vedhantering i år, fanns bara två nedblåsta tallar och 2-3 björk/ekar som får plockas ned uppifrån då de står illa till, men är hyfsat grova. Men alla vedförråd är redan fyllda, finns väl plats för någon kbm, och det har även använts mindre i vinter. Men det får bli efter påsk och med kaffepaus i vårsolen.👍
Idag har jag åtminstone börjat att ta hand om de två lass björkved jag fick hem för en månad sedan, skulle ha börjat med detta när det kom hem men en influensa kom emellan.
Det är sällan jag är riktigt sjuk men denna gången tog det ordentligt med feber ett antal dagar och ett envist efterhängande slemmigt huvud (i luftvägarna...).
Detta är vad jag mäktade med idag då det är bäst att ta det lugnt i början så att kroppen får vakna igen.
Inte mycket av detta jag behöver klyva, upp till 12 cm diameter behöver jag bara slänga för tork på lastpallarna, och rundved av björk är jäkligt bra ved!
Det är sällan jag är riktigt sjuk men denna gången tog det ordentligt med feber ett antal dagar och ett envist efterhängande slemmigt huvud (i luftvägarna...).
Detta är vad jag mäktade med idag då det är bäst att ta det lugnt i början så att kroppen får vakna igen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte mycket av detta jag behöver klyva, upp till 12 cm diameter behöver jag bara slänga för tork på lastpallarna, och rundved av björk är jäkligt bra ved!
Får du så stora bitar att torka ordentligt okluvna?mikethebik skrev:
Idag har jag åtminstone börjat att ta hand om de två lass björkved jag fick hem för en månad sedan, skulle ha börjat med detta när det kom hem men en influensa kom emellan.
[bild]
Jodå, det brukar funka bra.N Niq skrev:
Jag torkar alltid på lastpallar och slänger i en luftig hög samt täcker alltid inför regn eller snö för att slippa att få nytt vatten på, har väl inte så stor betydelse vid en mindre regnskur men jag har alltid gjort så för att direkt täcka av efter regnet eller snön.
Det här är nedtaget med maskin och då maskinkvistat vilket innebär att alla stammar är perforerade av matningshjulen, så nävern är inte tät.
Samt att jag aldrig eldar ved som inte torkat åtminstone 2 år, ofta längre än så.
Det jag eldar någongång emellanåt i vedspisen är klyvet för minst 10 år sedan men förvaras luftigt inomhus i vedbod där direkt solsken inte kommer åt.
Den veden är i "nyskick" om man kan uttrycka det så.
Har funkat ganska så okej att köra fram det jag huggit nu i vinter, en liten bild på ett av lassen....
Nu har jag bara ett bekymmer, har lite för mycket ved just nu. Har ungefär två årsvedar kapat och kluvet redan, och kanske lika mycket som ligger som långved....
Men kanske bättre att ha för möe än för lite. 🤔🤔🤔
Nu har jag bara ett bekymmer, har lite för mycket ved just nu. Har ungefär två årsvedar kapat och kluvet redan, och kanske lika mycket som ligger som långved....
Men kanske bättre att ha för möe än för lite. 🤔🤔🤔

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder