240 910 läst · 2 786 svar
241k läst
2,8k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Det står säkert också att om man inte använder Stihls egen olja i bensinen så ska man blanda i 4% eller något sådant. Lär ju ryka en del.Nötegårdsgubben skrev:
Många saker gör tydligen det. Undra varför när ingen läser dem. Måste bero på något EU-direktiv.
Ja, så kanske det är. Det var inte när jag köpte sågen (då kanske någon faktiskt berättade för mig; minns inte), utan mest i förbigående en lördag när skulle hämta ut gräsklipparroboten som varit på service.
Så det var inget serviceärende i sig, utan jag fick bara ett generellt tips om att starta med halv choke och full gas.
Men visst, han borde kanske känt igen easystart-grejen, vad vet jag.
Stihl har ju länge gjort reklam för att dom har så kunniga försäljare som går igenom och visar dig hur sågen fungerar.
Har du justerbar choke på din såg?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 050 inlägg
Precis. Man måste släppa det där med att tro att man ska/kan starta med kraft när man drar.
Det pavlovskt jobbiga är att easystart-starten sammanfaller med vad som upplevs som start med ”vanligt” ryckande. Så det är som sagt lätt att tro att man bara har en svårstartad såg som man till slut besegrar när det istället är slumpen som får ens felaktiga beteende att samtidigt trigga den verkliga startfunktionen som man tror att man våldat igång den.
Det pavlovskt jobbiga är att easystart-starten sammanfaller med vad som upplevs som start med ”vanligt” ryckande. Så det är som sagt lätt att tro att man bara har en svårstartad såg som man till slut besegrar när det istället är slumpen som får ens felaktiga beteende att samtidigt trigga den verkliga startfunktionen som man tror att man våldat igång den.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 050 inlägg
Det var nog slarvigt uttryckt av mig; jag har likt de flesta ett startläge och ett ckokeläge. Men som konstaterats ovan lurar man sig själv om man sig själv om man tror att det är en bra idé att försöka dra allt man kan för att få extra snurr på motorn. Startapparaten på de här easystart-sågarna funkar inte så.N Niq skrev:
Köpte medvetet en stihl med easystart i höstas... bästa investeringen jag gjort på många år. När man förstår systemet så är det underbart... händer att jag startar sågen bara för att stänga av den och förundras över hur bra systemet är.Nötegårdsgubben skrev:
Tänk på att det vanligaste felet på dessa sågar är trasig start, på grund av att sångaren ryckt igång sågen med knyck. Det är ett big nono.
Och ja för er som undrar så släppstartar jag min stora 55kubikare och 42kubikshusqvarnan... dom måste knyckas igång.
Ja låter mer som dom Stihlsågar jag använt. Fast jag har ingen easystart så jag får rycka ordentligt.Nötegårdsgubben skrev:
Det var nog slarvigt uttryckt av mig; jag har likt de flesta ett startläge och ett ckokeläge. Men som konstaterats ovan lurar man sig själv om man sig själv om man tror att det är en bra idé att försöka dra allt man kan för att få extra snurr på motorn. Startapparaten på de här easystart-sågarna funkar inte så.
Hade länge problem med att min ena såg var väldigt svåstartad men det löste sig när jag rengjorde och renoverade förgasaren. Då upptäckte jag att pumpmembranet var monterat åt fel håll från fabriken.
Är väl lite dubbla känslor, blir ju blött och kladdigt i skogen utan kyla och snö, så vi har olika förutsättningar i vårt avlånga land.
Så vedhantering får vänta tills våren kommer och det torkar upp, brukar vara lagom till efter påsk. Men det gör inget, bara man tar det innan mygg och det blir för varmt.
Så vedhantering får vänta tills våren kommer och det torkar upp, brukar vara lagom till efter påsk. Men det gör inget, bara man tar det innan mygg och det blir för varmt.