240 910 läst · 2 786 svar
241k läst
2,8k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Den ser bra ut!Skogspromenix skrev:
Min är av samma typ men antagligen litet större. Mycket användbar trots att konstruktionen är gammal.
Om stakarna lossnar helt när du fäller dem skall du svetsa dit en ögla i övre ändan så du kan sätta dit en kätting som säkring när du kör på allmän väg. Sedan när du har kommit hem och skall lossa så kanske du behöver slaka kättingarna litet men låt dem sitta kvar så hamnat stakarna ovanpå virkeshögen när du öppnar låsen och en del av lasset rasar av.
Jag har gallrat ett alkärr i vinter.
Idag städar jag efter flistuggen.
Dottern serverade mig kycklinggryta med potatis, salt och öl.
Det blev en hög ved också. Med tanke på priset på flis högg jag bara ut bitar som är enkla att hantera i processorn. Resten blev flis.
Idag städar jag efter flistuggen.
Dottern serverade mig kycklinggryta med potatis, salt och öl.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Det blev en hög ved också. Med tanke på priset på flis högg jag bara ut bitar som är enkla att hantera i processorn. Resten blev flis.

Logga in
Skapa konto
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 050 inlägg
Efter några år med en tjurig, svårstartad men ny motorsågsjävel har jag förstått att det är gubbjäveln och och inte sågjäveln det är fel på. Tydligen står C för comfort, inte crap.
Drog av startsnöret och när jag skulle byta det lärde jag mig att jag har nån easy2start-funktion där man tydligen laddar en fjäder med startsnöret snarare än drar igång sågen direkt.
Funkar perfekt nu när jag vet hur man gör, men har både varit inne hos återförsäljaren som också drog sig blå i ansiktet och haft en kompis som är bilmek som tittat på den. Alla har vi gjort fel. 😂
Men nu kan jag starta med Stihl!
Shout out till Anders i Anders förråd, vem du nu är!
Drog av startsnöret och när jag skulle byta det lärde jag mig att jag har nån easy2start-funktion där man tydligen laddar en fjäder med startsnöret snarare än drar igång sågen direkt.
Funkar perfekt nu när jag vet hur man gör, men har både varit inne hos återförsäljaren som också drog sig blå i ansiktet och haft en kompis som är bilmek som tittat på den. Alla har vi gjort fel. 😂
Men det är ju sommarbilder 😊G-83 skrev:
Det brukar ju komma med en handbok🙄.Nötegårdsgubben skrev:
Efter några år med en tjurig, svårstartad men ny motorsågsjävel har jag förstått att det är gubbjäveln och och inte sågjäveln det är fel på. Tydligen står C för comfort, inte crap.
[media]Shout out till Anders i Anders förråd, vem du nu är!
Är ju intressant att försäljaren inte visste när Stihl skryter så mycket om sina kunniga säljare.
Känner du dig säker att använda motorsågen då du har haft sådana problem att starta den?Nötegårdsgubben skrev:
[media]Shout out till Anders i Anders förråd, vem du nu är!
Skogsägare
· 20 050 inlägg
Många saker gör tydligen det. Undra varför när ingen läser dem. Måste bero på något EU-direktiv.N Niq skrev:
Ja, så kanske det är. Det var inte när jag köpte sågen (då kanske någon faktiskt berättade för mig; minns inte), utan mest i förbigående en lördag när skulle hämta ut gräsklipparroboten som varit på service.N Niq skrev:
Så det var inget serviceärende i sig, utan jag fick bara ett generellt tips om att starta med halv choke och full gas.
Men visst, han borde kanske känt igen easystart-grejen, vad vet jag.
Skogsägare
· 20 050 inlägg
Ja, såga kan både jag och sågen.R Rejäl skrev:
Sen kan man forcera easystarten så att den nästan startar som en vanlig såg. Så jag, och uppenbarligen flera med mig, har försökt som vanligt, vilket går hjälpligt men är lite knepigt när sågen är kall.