240 917 läst · 2 786 svar
241k läst
2,8k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Tänk den som haft det så, trots användarnamn! Lite för mycket annat som oxå ska göras för att man ska lyckas bygga upp såna lager..Zixten skrev:
Har funkat ganska så okej att köra fram det jag huggit nu i vinter, en liten bild på ett av lassen....
Nu har jag bara ett bekymmer, har lite för mycket ved just nu. Har ungefär två årsvedar kapat och kluvet redan, och kanske lika mycket som ligger som långved....
Men kanske bättre att ha för möe än för lite. 🤔🤔🤔
[bild]
Hehe,V Vedhuggarrn skrev:
Du får vänta tills det finns mera "fri tid". Bekanta undrar varför jag håller på, men nu är det att hålla sig igång.
Min "husläkare" ger mig beröm, ger både fysisk och psykisk nytta.
Ja, det är ju inte varje år man ligger så här bra till, men nu har det varit ett par år som det funkat bra....V Vedhuggarrn skrev:
Får väl erkänna att jag fuskat lite, då jag haft maskiner här som gallrat lite, och då har jag behållit allt löv själv....
Det blir aldrig för mycket ved, åtminstone inte om man kan förvara den på ett bra sätt.Zixten skrev:
Själv brukar jag ligga på mellan 2-4 årsförbrukningar i lager,
Numera eldar jag bara när det är riktigt kallt så att bergvärmen får vila och ladda hålet samt att kapa topparna på elanvändningen.
Idag blev det 3 tankar i motorsågen med rast mellan varje tankning, och högen med kapat växer medan långveden krymper.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu får jag lägga mera tid på att kapa och inte så mycket klyva då det är nästan bara väldigt fin klenved.
Det är ju attans att man ska bli svettig bara av att titta på motorsågen, måste var något speciellt med motorsågar.
Ja just nu får man hålla sig flytande för värmen bara! Veden är andningshålet jag har, heltidsanställning eget företag och tre barn tar sin tid🙈A AndersS skrev:
Ja det hade ju vart guld om hade det! Men det kommer snart här oxå! Problemet är att då blir det att jag gör ved och säljer oxå😂🤷♂️Zixten skrev:
Ja är motion för mej som pensionär också , hugger lövtimmer nu och jäklar vad ved detA AndersS skrev:
blir av grenar och mindre dimensioner. En del har sagt "man ska inte hålla på med detta
i din ålder" men det är skönt att göra lite annat 😎😎
Men traktorn med griplastare har varit en underbar hjälp på många sätt alla år vi haft
den. Bara att kunna stå rak och kapa veden hängande i gripen istället för stå och kapa
i vedhögen är ju ett plus för ryggen när man är gubbe 😉😉
Rapsolja funkar alldeles utmärkt som ersättare för sågkedjeolja. Betydligt trevligare att slabba med dessutom, ingen fara om man spiller eller lyckas med att överfylla tanken.
Kör faktiskt bara med rapsolja, gjort i många år!
Kör ni mycket fungerar vegetabilisk olja, men för sällananvändare kan de orsaka att det klibbar ihop i smörjdelen.
Så ställer man sågen under ett halvår så kan det vara bra att köra sista vändan med mineralolja.
Så ställer man sågen under ett halvår så kan det vara bra att köra sista vändan med mineralolja.
Ren rapsolja för matbruk brukar inte klibba ihop. Däremot fryser den vid -10 eller såA AndersS skrev: