231 116 läst · 2 711 svar
231k läst
2,7k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Det är ju bara det att det är en väldigt stor skillnad på keramiska pannor med omvänd förbränning och kokspannor i gjutjärn. Att kläms ihop dem i en grupp blir inte så bra.D Dr Jumping Jack skrev:
Igen, det hjälper inte de 900 som dör av vedeldning. Man skall förstås jobba på att minska dödligheten i båda grupperna. Sannolikt är det lättare att minska dödligheten i vedeldargruppen än i alkoholgruppen. Alkoholförbud har historiskt sett inte varit framgångsrikt.skoge skrev:
Fast tänk hur mycket välmående en brasa skapar, kanske det räddar fler liv i längden är som förloras på så vis?
Att göra upp en brasa en kall vinterdag och sätta sig framför med en irländsk kaffe (för att få in alkoholen också) är balsam för själen.
Att göra upp en brasa en kall vinterdag och sätta sig framför med en irländsk kaffe (för att få in alkoholen också) är balsam för själen.
Inte vedeldnings förbud heller..D Dr Jumping Jack skrev:
hör ni.. kan vi inte ta detta i en ved tråd istället?
Ta min ved tråd.. den har högt i tak
https://www.byggahus.se/forum/threads/vedtraden-foer-oss-alla-som-tillverkar-och-eldar.431404/
Ta min ved tråd.. den har högt i tak
https://www.byggahus.se/forum/threads/vedtraden-foer-oss-alla-som-tillverkar-och-eldar.431404/
För att inte tala om den nyttiga motion man får när man hanterar en viss bit trä kanske tio/femton gånger innan den slutligen omvandlas till mys och värme genom förbränning. Undrar hur avsaknaden av denna motion skulle påverka folkhälsan.engs skrev:
Säger som Emil besjöngs i visan - Hujedamig!
Tror inte mycket på detta alls..F fribygg skrev:
Och som det verkar från myndigheters håll.. Så kan det lika gärna vara Naturvårdsverket som har avsiktligt felaktiga uppgifter för att få till ett eldningsförbud.
Jo, tjänstemän/kvinnor på våra svenska myndigheterverkar kunna driva sina egna politiska agendor även på arbetstid.Maskintok skrev:
Japp och det är därför jag ifrågasätter även detta.. Och att det skulle vara just vedeldning som dödar.F fribygg skrev:
Jag hävdar bestämt att det är sjukdomar som kan uppstå av detta...
Jag kan inte bedöma uppdragen Risinger på Naturvårdsverket ger sina tjänstemän, är de politiska, är de beordrade av Bolund eller är det aktivister som nästlat sig in i myndigheten och driver på att vi inte ska elda med ved?
För egen del kan jag inte säga att det är fel, men det finns ju många andra utsläpp än ved och man får hoppas att verket tagit med det i sina beräkningar.
Även om det nu skulle bli 1000 pers som dör i förtid årligen pga fastbränsle eldning i Sverige, är det så farligt?
Ska vi inte alla dö? Varför inte pyssla med något roligt och nyttigt som vedhuggning och eldning i stället för att sitta och frysa och vänta på att livet ska ta slut.
Är vi inte drygt 10 miljoner invånare och 300 000 skogsägare som borde ha gemensamt intresse av att inte frysa och hålla miljön röjd och vårdad?
För egen del kan jag inte säga att det är fel, men det finns ju många andra utsläpp än ved och man får hoppas att verket tagit med det i sina beräkningar.
Även om det nu skulle bli 1000 pers som dör i förtid årligen pga fastbränsle eldning i Sverige, är det så farligt?
Ska vi inte alla dö? Varför inte pyssla med något roligt och nyttigt som vedhuggning och eldning i stället för att sitta och frysa och vänta på att livet ska ta slut.
Är vi inte drygt 10 miljoner invånare och 300 000 skogsägare som borde ha gemensamt intresse av att inte frysa och hålla miljön röjd och vårdad?
Redigerat: