Det finns olika sätt att se på saken:
-Hur kan göra det så billigt som möjligt? Biltema....
-Hur kan man göra det lagligt? Läs igenom https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/lbk/flikar/flik-5.pdf
-Hur kan man göra för att brandförsäkringen ska gälla? https://www.lansforsakringar.se/ska...a-garden/brander/elinstallationer-i-lantbruk/

Det gäller inte bara ljus, det ska vara brandsäkert(dammskyddade armaturer) och råttsäkert (kabeltyper och gnagarskydd)
Vi byggde om stallet för ett par år sedan, och det var inte helt enkelt att få det godkänt.
Vill man att försäkringen ska gälla ska man inte hitta på egna regeltolkningar
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så ni tycker inte motiveringen i #10 var tillräcklig, eller i de andra trådar där vi behandlat just denna skräparmatur (f'låt...)? Här är två av dem:
[länk]
[länk]

Det som skulle hjälpa vore om det fanns en funktion för att lättare hitta vad som redan skrivits i ett ämne. Taggarna funkar inte. Men jag är tveksam till att hitta något som funkar och om det verkligen hjälper. Det är alldeles för lätt att starta en ny tråd. Hade jag inte haft ett arbete, eller snarare, haft som arbete att besvara frågor på detta forum så hade jag ju kunnat upprepa allt som sagt i varje ny tråd inom exakt samma ämne... Men det är tröttsamt även det.
Om jag tolkar inlägg tio rätt så förkastar du dessa armaturer med argumentet att de saknar vidare koppling av skyddsjord, och/eller saknar parkeringsplats för skyddsjord. Om min tolkning stämmer så håller jag fortfarande inte med. Med motiveringen att skyddsjord eller ej så är det olämpligt att koppla vidare till något annat än samma typ av armatur, då de lätt överlastad, vilket redan har diskuterats samt inte följer bruksanvisningen. Man kan nästan (betoning på nästan) argumentera för att avsaknaden av skyddsjord kan få någon att tänka till och ifrågasätta sitt val av att koppla, t.ex. jordat uttag på armaturen.

Med detta sagt, först nu när jag läste annat svar som jag inser att TS vill installera dessa armaturer i ett stall, varpå det finns andra regler att förhålla sig till. Så får nog pudla och hålla med om att de nog inte är lämpliga i stall eller annan miljö med speciella krav (t.ex. om jag tolkade tidigare inlägg rätt så saknar de nödvändiga märkningar). Men i ett garage eller verkstad hemma ser jag inget problem med armaturerna. Ursäktar om jag har skapat onödigt brus i tråden.
 
  • Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Å andra är det intressant att dessa produkter avvisas utan något riktigt starkt argument, "kasta det där Kinaskräpet", "det kommer bara gå sönder", ger fel ljus", etc. Helt ogrundat i detta fallet (ja, jula, biltema med flera säljer mycket skit, men där finns guldkorn). Det enda riktiga argumentet är att det kommer gå åt skogen om någon bryter mot anvisningarna, sunt förnuft och fulkopplar ett uttag genom armaturen. I andra vågskålen har vi en produkt som löser problemet, ger bra ljus, tålig, och prisvärd. I ett garage eller verkstad är det mer än nog i min mening.
Jag skulle gärna om det nu vore motiverat lägga en stund på att med fullt allvar helt genomlysa essensen av vad jag uppfattar tex Bo är ute efter i denna typen trådar. Då menar jag både mer formella delar där tex denna armaturen kommer i annan dager om den bara kan anslutas i en gavel och andra mer typiskt fackmässiga överväganden kring om den fyller sin plats relativt vad som anges i datablad osv. Helt enkelt om den är "ekonomisk" både på den direkt mindre privata skalan och sedd i större perspektiv om det nu ens är möjligt, kräver enorm finstilthet och med öppet sinne, utan att utsättas för typisk vulgärargumentation.

Du verkar uppfatta just dessa som guldkorn det kan så vara men de drunknar helt i mängden skräp på samma tema som förs av tex Biltema, Jula osv. Jag väljer själv ibland något ur deras sortiment men inte för att jag ser guldkorn snarare att det går att bedömas som ok i sammanhanget och tid, plats ger att man får skaffa dem där. Mitt normala arbetssätt är annars mest präglat av deviser som en gång riktigt, få men mogna, förstå när var hur varför osv det lyfter snart och har man bara lite ork går allt sen snart i rätt och bättre riktning.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Finns det verkligen inte typ några moderna lysrörsarmaturer nu som dom som fanns förr som satt i stall o garage? Med moderna menar jag att man kan ha ledlysrör som går byta den dagen dom ger upp o armaturen får gärna vara i plåt, dom från 70-talet håller ju än idag!
 
A AG A skrev:
Men du säger ju mest att den är dålig, för att den kan användas på fel sätt. Men ingenting är ju säkert, om det inte används på rätt sätt, eller efter anvisningar.
Det står klart och tydligt på denna produkt att den inte får vidarekopplas till annat än just likadana lysarmaturer. Den har också en typ av klassning, vet ej om den är godkänd för stall. Men det har ju inte med saken att göra. Enligt ditt sätt att resonera borde kanske elprodukter anpassade för inomhusbruk kallas skräp, eftersom någon "kan" göra fel och använda det utomhus.
Du är väldigt bitter. Jag kommer inte ihåg var vi kom på kant, var det skyddsjordning i nån (annan) lamptråd? Vill du reda ut det eller fortsätta vara bitter i alla trådar där du ser en chans? Jag har påtalat både regelbrott, sånt som kan uppfattas som regelbrott och övriga risker som finns. Men jag förstår att du aldrig kommer att blir nöjd.
 
J JSten skrev:
Om jag tolkar inlägg tio rätt så förkastar du dessa armaturer med argumentet att de saknar vidare koppling av skyddsjord, och/eller saknar parkeringsplats för skyddsjord.
Man kan ju förkasta dessa armaturer av flera olika skäl som diskuterats fram och tillbaka men just i DENNA tråden så var ju faktiskt frågan "Var ska jordkabeln i?". Så det är ju faktiskt ett kort och motiverat svar på just TS fråga :)

Sen att vi efter 5-6 sidor tappat bort var TS frågade efter är ju en annan sak :)
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du är väldigt bitter. Jag kommer inte ihåg var vi kom på kant, var det skyddsjordning i nån (annan) lamptråd? Vill du reda ut det eller fortsätta vara bitter i alla trådar där du ser en chans? Jag har påtalat både regelbrott, sånt som kan uppfattas som regelbrott och övriga risker som finns. Men jag förstår att du aldrig kommer att blir nöjd.
Jag finner det en smula olustigt när du använder väldigt otrevligt sätt att "mästra". Det svåra är att du är så inkonsekvent. Ibland så tycks allting vara livsfarligt. I nästa stund idiotförklarar du folk som uppmanar till försiktighet. Eller börjar hävda att ojordade system är säkrare.
Men sen kan man inte koppla in en vanlig taklampa, eftersom det kan vara...."något lika otroligt som att ena kabeln KAN vara kopplad till en atombomb".
Likaså i denna tråd. Du har bestämt dig för något, och sen måste du bara ha rätt. Fastän saker är helt ovettigt, så måste du ändå alltid ha rätt. "Man kan koppla vägguttag efter lampor i långsmala baracker", är ett exempel.
Det skulle inte skada om du var en smula ödmjuk, så tror jag fler hade lyssnat på dig. Du sitter ju på en otrolig kunskap. Utnyttja det, så som du ofta gör. Men fundera över om dina argument verkligen stöder vad du själv tycker. Väldigt ofta känns det bara som om du måste ha sista ordet. Oavsett om det är rätt eller fel.
Med detta sagt är jag redo att "gräva ner stridsyxan", och be om ursäkt för de otevliga ord jag kan ha sagt.
 
  • Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag finner det en smula olustigt när du använder väldigt otrevligt sätt att "mästra". Det svåra är att du är så inkonsekvent. Ibland så tycks allting vara livsfarligt. I nästa stund idiotförklarar du folk som uppmanar till försiktighet. Eller börjar hävda att ojordade system är säkrare.
Men sen kan man inte koppla in en vanlig taklampa, eftersom det kan vara...."något lika otroligt som att ena kabeln KAN vara kopplad till en atombomb".
Likaså i denna tråd. Du har bestämt dig för något, och sen måste du bara ha rätt. Fastän saker är helt ovettigt, så måste du ändå alltid ha rätt. "Man kan koppla vägguttag efter lampor i långsmala baracker", är ett exempel.
Det skulle inte skada om du var en smula ödmjuk, så tror jag fler hade lyssnat på dig. Du sitter ju på en otrolig kunskap. Utnyttja det, så som du ofta gör. Men fundera över om dina argument verkligen stöder vad du själv tycker. Väldigt ofta känns det bara som om du måste ha sista ordet. Oavsett om det är rätt eller fel.
Med detta sagt är jag redo att "gräva ner stridsyxan", och be om ursäkt för de otevliga ord jag kan ha sagt.
Men du sätter lite fingret på problemet här. En person som Bo har just en stor erfarenhet och kunskap och kan ge exempel på vad som kan tänkas ligga BAKOM regler som för oss mindre erfarna kan tyckas löjliga ibland. Exempelvis varför i hela friden man ska behöva dra fram en jordtråd till något som inte ska jordas! Det låter ju helt knäppt, men om man hade haft den samlade erfarenheten som de som skrivit standarderna har så hade man kanske insett att exempelvis det är väldigt vanligt att det i framtiden utökas och om då jord FINNS framme så används den, annars fuskas det...

De gånger jag reagerar på att tonen blir lite hård från exempelvis Bo (men det finns fler på forumet) är när andra ger råd som ibland är rent livsfarliga och ibland bara lite grann farliga. Jag blir själv hyfsat upprörd när någon exempelvis med bestämdhet svarar att "den blåa är nolla och den röda är tändtråd, det är bara att koppla in o testa". Oftast beror ju rådet på att skribenten aldrig sett en blå tråd som inte var nolla eller en röd som var skyddsjord.

Det hade kanske inte skadat egentligen om det i folks profiler fanns utrymme för utbildningsnivåer, så att folk får reda på om den som svarar verkligen är kvalificerad att svara. Det gäller inte minst el-området men man ser lika ofta helt tokiga råd om VVS, bärande konstruktioner, tak osv.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo jag håller med. Det är ingen större fara med att använda dessa armaturer. Risken att det tillkommer en klass I-armatur senare i en sådan kedja är påtaglig men inte jättehög. Och förhoppningsvis blir det i så fall en modern armatur som även om den ska skyddsjordas inte har några utsatt delar egentligen. Vi får väl se om några år när dessa billiga LED från Jula börjar gå sönder.

Men nu kan jag inte rekommendera att man bryter mot reglerna och tar några risker. BH är ingen instans där man kan söka dispens. Prova med elsäkerhetsvärket... ;)

Så jag står fast i min rekommendation att lämna tillbaka dem. Tillverkaren nyttjar gråzoner för att spara några kronor i tillverkning. Det saknas tyvärr ett tydligt krav i säkerhetsstandarden för lampor att vidarekoppling måste stöda en skyddsledare, inte för att det inte behövs utan troligen endast för att det är underförstått. Allt de hade behövt göra är att sätta en trepolig plint i vardera ände och dra en tredje ledare (skyddsledare) mellan dem. Jag tycker att vi ska dissa sådana produkter. Annars kommer det fler som tummar på reglerna och framkallar diskussioner som vi har här.
Några kronor?
Ett exempel på en bättre armatur i tråden var 900 kr.
Alla vi som läst dina inlägg om Jula-armaturerna och är övertygade av dina argument, vilken är den billigaste armaturen du kan rekommendera?
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag finner det en smula olustigt när du använder väldigt otrevligt sätt att "mästra". Det svåra är att du är så inkonsekvent. Ibland så tycks allting vara livsfarligt. I nästa stund idiotförklarar du folk som uppmanar till försiktighet. Eller börjar hävda att ojordade system är säkrare.
Men sen kan man inte koppla in en vanlig taklampa, eftersom det kan vara...."något lika otroligt som att ena kabeln KAN vara kopplad till en atombomb".
Likaså i denna tråd. Du har bestämt dig för något, och sen måste du bara ha rätt. Fastän saker är helt ovettigt, så måste du ändå alltid ha rätt. "Man kan koppla vägguttag efter lampor i långsmala baracker", är ett exempel.
Det skulle inte skada om du var en smula ödmjuk, så tror jag fler hade lyssnat på dig. Du sitter ju på en otrolig kunskap. Utnyttja det, så som du ofta gör. Men fundera över om dina argument verkligen stöder vad du själv tycker. Väldigt ofta känns det bara som om du måste ha sista ordet. Oavsett om det är rätt eller fel.
Med detta sagt är jag redo att "gräva ner stridsyxan", och be om ursäkt för de otevliga ord jag kan ha sagt.
Nej, jag avser varken att mästra, idiotförklara folk eller hota med atombombseffekter om man inte följer mina råd, men det ska andra bedöma om min text uppfattas så.

Inte heller behöver jag sista ordet men när det gäller säkerhetsfrågor är jag ytterst envis med att framhärda de krav som gäller.

Att jag ofta är korthuggen beror helt enkelt på att det finns annat jag borde göra än att hänga här.

Om man inte förstår kan man fråga istället för att klaga, komma med grova överdrifter, inte hålla med, inte se några problem etc. En naturlig fråga är om jag nu ändå vill använda armaturen, hur kan jag göra då?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Några kronor?
Ett exempel på en bättre armatur i tråden var 900 kr.
Alla vi som läst dina inlägg om Jula-armaturerna och är övertygade av dina argument, vilken är den billigaste armaturen du kan rekommendera?
Dessa några kronor avser endast kostnaden för att stöda vidarekoppling med en skyddsledare. Armaturen för övrigt är fortfarande billig med allt vad det innebär om livslängd etc.

De LED-armaturer jag har erfarenhet av i närtid är Malmbergs. Inte så billiga tror jag.
https://malmbergs.com/Products/7297249
https://malmbergs.com/Products/7099441

För stall vet jag inte, inget jag monterat på länge, men Hidealite har D-märka LED-armaturer.
Andra billigare märken som på papperet verkar ok är Airam och Namron.

Jula/Biltemas armatur är nog ganska unik i din dåliga konstruktion.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dessa några kronor avser endast kostnaden för att stöda vidarekoppling med en skyddsledare. Armaturen för övrigt är fortfarande billig med allt vad det innebär om livslängd etc.

De LED-armaturer jag har erfarenhet av i närtid är Malmbergs. Inte så billiga tror jag.
[länk]
[länk]

För stall vet jag inte, inget jag monterat på länge, men Hidealite har D-märka LED-armaturer.
Andra billigare märken som på papperet verkar ok är Airam och Namron.

Jula/Biltemas armatur är nog ganska unik i din dåliga konstruktion.
De är för dyra, för liten skillnad mot Jula. Det är helt förståeligt vad du anmärker på men det är för mycket pengar i förhållande till felet.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
namnbyte
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
De är för dyra, för liten skillnad mot Jula. Det är helt förståeligt vad du anmärker på men det är för mycket pengar i förhållande till felet.
Skyddsjord med vidarekoppling är ingen liten skillnad när den väl behöver göra sitt jobb, kan vara skillnaden på fortsatt gott liv eller skada för fortsatta livet. Eller död. Oavsett vad plånboken tycker vid anskaffning.
 
namnbyte namnbyte skrev:
Skyddsjord med vidarekoppling är ingen liten skillnad när den väl behöver göra sitt jobb, kan vara skillnaden på fortsatt gott liv eller skada för fortsatta livet. Eller död. Oavsett vad plånboken tycker vid anskaffning.
Armaturerna är dubbelisolerade och ska inte skyddsjordas. Om någon kopplat något efter armaturen som kräver skyddsjord, men struntat i att ansluta den, så är det väl inte armaturen eller armaturtillverkaren det är fel på?
 
  • Gilla
Zevv och 3 till
  • Laddar…
Finns det ingen elektriker här som kan förklara det jag skrev tidigare? Varför är kulturen sån att man vill använda armaturer som anslutningspunkt/ vidarekoppling ? Det är ju egentligen bara krångligt i framtiden. Måste ju vara enklare att ha en matning rakt på och en kopplingsdosa vid varje armatur. Då kan man ha massor med tändtrådar och matningar och jord precis som det ska vara ända till slutet och sen kan man ansluta armaturen i sig med nödvändig kabel för enbart armaturens behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.