Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Törs du gissa på vilket årtionde som kravet på en framdragen skyddsledare försvinner från de internationella elinstallationsreglerna då?
Måste man ha en framdragen skyddsledare hela vägen till en dubbelisolerad armatur eller räcker det med att den finns i ett vägg/takuttag men inte kopplas in i armaturen?
Spelar det någon roll om flera dubbelisolerade armaturer kopplas i serie/parallell från det jordade uttaget utan att den onödiga jordsladden används/finns?

Om man förbjuder gamla metallarmaturer i isolationsklass 0 så försvinner ju behovet av skyddsjord...hur mycket kopparkabel och därmed miljö sparar man inte på det🙂
 
Nu är inte jag nån elektriker, mer en hobby sådan men jag har alltid funderat på varför kulturen är sådan att man ska ha en armatur som en kopplingspunkt? Visst det kanske blir en aningen sobrare installation om man har många på rad men så himla mycket värre blir det inte att ha matningen gå i en lina "bredvid" med kopplingsdosa till varje ljuskälla. Betydligt enklare att byta armaturer också sen och inga kablar blir för korta och liknande.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så du håller inte med om vad föreskrifter och elinstallationsregler säger om regler för skyddsledare, god elsäkerhetsteknisk praxis och fackmannamässighet? Det måste du ju inte, men kan du utveckla dina tankar?
Respekterar generellt alltid dina svar, de är välgrundade och håller nästan alltid med dig. Men detta fall tycker jag paragrafryttandet har gått lite väl långt.
Jag anser att det inte är någon generell kopplingspunkt. Tar julas armatur som exempel här, de är tydlig med att det går att vidarekoppla upp till fem armaturer. Ingenstans i deras bruksanvisning står det att det är okej att koppla t.ex. ett grenuttag efter armaturen, utan bara fler armaturer. Med det sagt, ja, jag håller med om att jula i detta fallet hade kunnat vara tydligare, men lyckas man koppla någon utrustning som kräver jord efter denna armatur så har man i min mening misslyckats med att följa bruksanvisningen/monteringsanvisning atba. Och som alla vet är monteringsanvisningarna viktigast. Följer man inte dem kommer katten börja brinna och barn dö.

Men som sagt, respekterar din åsikt, håller inte med dig och likt religon tänker jag inte försöka övertyga dig att min tro är mer rätt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AG A skrev:
Just när jag börjat dra bort den gulgröna kabeln i alla uttag och dosor. Ojordat är väl mycket säkrare, modernare och bättre, om jag förstått dig rätt.
Ja, under vissa förutsättningar.
A AG A skrev:
Nu verkar det som du tycker man ska ha jord, även fast det är dubbelisolerat.
Ja, framdragen.

Man behöver dock sätta in sakerna i sitt sammanhang.
 
D Dilato skrev:
Måste man ha en framdragen skyddsledare hela vägen till en dubbelisolerad armatur eller räcker det med att den finns i ett vägg/takuttag men inte kopplas in i armaturen?
Ja, elinstallationsreglerna kräver att skyddsjord finns framdragen i våra TN-system till varje anslutningspunkt, uttag, anslutningsdosa etc (förutom i gamla rum som är isolerade). Då denna armatur är avsedd för fast anslutning så ska alltså installationsledningen bära med sig en skyddsledare.

Textutdrag från dokument om tekniska krav, klass II-material, skyddsledare, anslutningspunkter, byte mellan klasser.

Om det är en "lös" dubbelisolerad armatur som man hänger i en krok så ska skyddsjord finnas framdragen till uttaget eller anslutningsdosan.

Anledningen har jag redan förklarat men är enkel: Byte byte av armatur kanske innehavaren har köpt en som ska skyddsjordas i rummet. Om det då saknas en skyddsledare så kan de gå illa.
D Dilato skrev:
Spelar det någon roll om flera dubbelisolerade armaturer kopplas i serie/parallell från det jordade uttaget utan att den onödiga jordsladden används/finns?
Flera dubbelisolerade armaturer kan egentligen bara seriekopplas med en sladd som tillverkaren tillhandahåller. Det handlar då om en apparatsladd mellan olika delar av en apparat, t.ex gaspedalen till en symaskin.
D Dilato skrev:
Om man förbjuder gamla metallarmaturer i isolationsklass 0 så försvinner ju behovet av skyddsjord...hur mycket kopparkabel och därmed miljö sparar man inte på det🙂
Du menar klass I? Ja, om det enbart fanns dubbelisolerade armaturer så skulle man kunna lätta på kravet. Men som jag skrev händer det inte över en natt då det ska ta vägen över de internationella reglerna i IEC 60364 först, sedan tas in i Europa och sedan Sverige.
 
J JSten skrev:
Respekterar generellt alltid dina svar, de är välgrundade och håller nästan alltid med dig. Men detta fall tycker jag paragrafryttandet har gått lite väl långt.
Jag anser att det inte är någon generell kopplingspunkt. Tar julas armatur som exempel här, de är tydlig med att det går att vidarekoppla upp till fem armaturer. Ingenstans i deras bruksanvisning står det att det är okej att koppla t.ex. ett grenuttag efter armaturen, utan bara fler armaturer. Med det sagt, ja, jag håller med om att jula i detta fallet hade kunnat vara tydligare, men lyckas man koppla någon utrustning som kräver jord efter denna armatur så har man i min mening misslyckats med att följa bruksanvisningen/monteringsanvisning atba. Och som alla vet är monteringsanvisningarna viktigast. Följer man inte dem kommer katten börja brinna och barn dö.

Men som sagt, respekterar din åsikt, håller inte med dig och likt religon tänker jag inte försöka övertyga dig att min tro är mer rätt.
Jo jag håller med. Det är ingen större fara med att använda dessa armaturer. Risken att det tillkommer en klass I-armatur senare i en sådan kedja är påtaglig men inte jättehög. Och förhoppningsvis blir det i så fall en modern armatur som även om den ska skyddsjordas inte har några utsatt delar egentligen. Vi får väl se om några år när dessa billiga LED från Jula börjar gå sönder.

Men nu kan jag inte rekommendera att man bryter mot reglerna och tar några risker. BH är ingen instans där man kan söka dispens. Prova med elsäkerhetsvärket... ;)

Så jag står fast i min rekommendation att lämna tillbaka dem. Tillverkaren nyttjar gråzoner för att spara några kronor i tillverkning. Det saknas tyvärr ett tydligt krav i säkerhetsstandarden för lampor att vidarekoppling måste stöda en skyddsledare, inte för att det inte behövs utan troligen endast för att det är underförstått. Allt de hade behövt göra är att sätta en trepolig plint i vardera ände och dra en tredje ledare (skyddsledare) mellan dem. Jag tycker att vi ska dissa sådana produkter. Annars kommer det fler som tummar på reglerna och framkallar diskussioner som vi har här.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, elinstallationsreglerna kräver att skyddsjord finns framdragen i våra TN-system till varje anslutningspunkt, uttag, anslutningsdosa etc (förutom i gamla rum som är isolerade). Då denna armatur är avsedd för fast anslutning så ska alltså installationsledningen bära med sig en skyddsledare.

[bild]
Knäckfrågan här är väl vad som är "varje anslutningspunkt"? Om jag ansluter 5 stycken kedjekopplade armaturer till en dosa - Är det då dosan som är anslutningspunkten, eller finns det en anslutningspunkt i varje armatur?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Knäckfrågan här är väl vad som är "varje anslutningspunkt"? Om jag ansluter 5 stycken kedjekopplade armaturer till en dosa - Är det då dosan som är anslutningspunkten, eller finns det en anslutningspunkt i varje armatur?
Varför skulle det vara en fråga? Vart vill du komma? (jag vill inte veta).

Textdokument om elinstallationer, standarder för anslutning till fasta ledningssystem, listade alternativ och specifikationer.

Armaturen uppfyller inte sista strecksatsen eftersom det saknas anvisad plats för att parkera en skyddsledare.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför skulle det vara en fråga? Vart vill du komma? (jag vill inte veta).
Jag vill inte komma någonstans. Jag bara gissade att begreppet "anslutningspunkt" kan vara svårt att förstå och de som tycker att armaturerna är bra kanske inte greppar att en "anslutningspunkt" kan finnas i varje armatur?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför skulle det vara en fråga? Vart vill du komma? (jag vill inte veta).

[bild]

Armaturen uppfyller inte sista strecksatsen eftersom det saknas anvisad plats för att parkera en skyddsledare.
Ärligt talat förstår jag inte varför det nu plötsligt är så viktigt att ha en framdragen parkerad skyddsledare. Det gäller för sjutton lampor. Det enda som eventuellt skulle kunna kopplas på senare, är även det lampor. Som du envisas med, så blir ju fler och fler saker dubbelisolerade. Så man får väl då välja en dubbelisolerad lampa, om det ska på fler.
Man kopplar ju inte vägguttag, efter lampa.
 
  • Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Man kopplar ju inte vägguttag, efter lampa.
Jo det är vanligt att man gör så t.ex i en långsmal barack.
 
  • Haha
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, elinstallationsreglerna kräver att skyddsjord finns framdragen i våra TN-system till varje anslutningspunkt, uttag, anslutningsdosa etc (förutom i gamla rum som är isolerade). Då denna armatur är avsedd för fast anslutning så ska alltså installationsledningen bära med sig en skyddsledare.

[bild]

Om det är en "lös" dubbelisolerad armatur som man hänger i en krok så ska skyddsjord finnas framdragen till uttaget eller anslutningsdosan.

Anledningen har jag redan förklarat men är enkel: Byte byte av armatur kanske innehavaren har köpt en som ska skyddsjordas i rummet. Om det då saknas en skyddsledare så kan de gå illa.

Flera dubbelisolerade armaturer kan egentligen bara seriekopplas med en sladd som tillverkaren tillhandahåller. Det handlar då om en apparatsladd mellan olika delar av en apparat, t.ex gaspedalen till en symaskin.

Du menar klass I? Ja, om det enbart fanns dubbelisolerade armaturer så skulle man kunna lätta på kravet. Men som jag skrev händer det inte över en natt då det ska ta vägen över de internationella reglerna i IEC 60364 först, sedan tas in i Europa och sedan Sverige.
Var hittar man den föreskriften du bifogat urklipp av (vilken version är det)?
Jag hittar bara FS 1999:5
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/elsak-fs-1999-5.pdf

Elsäkerhetsverket är f*n helt hopplösa vad gäller att göra det enkelt att hitta gällande föreskrifter 😠
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo det är vanligt att man gör så t.ex i en långsmal barack.
Men då har du inte följt tillverkarens anvisningar, d.v.s. så som jag tolkar dem så är de inte godkända för annan vidarekoppling än samma armatur. Det finns ju andra problem med, t.ex misstänker jag att julas armaturer med flera (säkert de dyra också) har inte kabelarea för att klara 10 amper genommatning. Har inte plockat isär en, men misstänker att det bara är ett kretskort med lysdioder där nolla och fas går på baksidan, d.v.s. bara kopparspår på ett kretskort. Där av att man endast får koppla fem armaturer i "serie" (nio i Biltemas fall om jag läste rätt). Så åter igen, följer man tillverkarens anvisningar kan det inte bli fel!
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vi får väl se om några år när dessa billiga LED från Jula börjar gå sönder.
Det har hänt tyvärr. En dålig batch producerat i slutet av 2021. Jag köpte 4 stk då som efter 1,5 år alla gick sönder inom ett par månader. Inget problem att reklamera alla 4 dock, jag fick pengerna tillbaka för alla. Jag har 8 stk till som fortfarande fungerar, dom köptes 2020. Det finns en recension på Jula från en annan person som också köpte under 2021 där flera gick sönder. Det börjar med att ena halvan av armaturen släcks, sen efter en tid släcks hela armaturen.
 
  • Gilla
  • Ledsen
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo det är vanligt att man gör så t.ex i en långsmal barack.
Det har jag aldrig sett, ett vägguttag anslutet efter taklampa som styrs av belysningens strömbrytare.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.