Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om den är D-märkt spelar ingen eftersom den ändå inte är lämpligt i t.ex stallmiljö som kräver metallmantlade kablar enligt LBK-handboken. Och den bryter mot reglerna som säger att en skyddsledare ska finnas framdragen till varje kopplingspunkt. Det lär visserligen finnas plats för att lägga undan en skyddsledare i detta kopplingsutrymme, men man får nog tejpa änden då en U-båt kanske inte får plats.

Alternativet skulle då vara att armaturen ansluts med en anslutningsledning. Men hur ska det gå till i en bostad/stall? Sådan anslutning kan man finna på kontor med undertak.

Och i vilket fall stöder den inte vidarekoppling. Ett stall har knappast endast 1 armatur, utan flera på rad. Kopplingsdosor i all ära men blir det verkligen snyggt? Vilken kabel ska användas mellan denna typ av armatur? Får den innehålla en skyddsledare som inte är ansluten? Det kanske funkar så länge man använder just denna typ av armatur. Men dylikt billigt skräp brukar försvinna från marknaden så den dag en armatur behöver bytas kanske man inte längre finner en dubbelisolerad variant på marknaden. Det är här det kan gå fel, att en skyddsjordad armatur inte blir skyddsjordad även om man tror det. Den som gör bytet kan vara en annan person som tror att skyddsledaren är ansluten bakåt i ledet. Riktiga armaturer medger vidarekoppling av fem ledare. Det har varit en de facto standard i 50 år åtminstone.

Så denna armatur kräver att man tummar lite på reglerna. Det är t.ex in strikt nödvändigt med metallmantlad kabel i tak, men någonstans är den väl förlagd där möss kommer åt den. Den behöver tåla lite stryk i ett stall. EXLQ, EQLQ tillsammans med en JFB ger ett fint skydd. Andra typer av kablar behöver alltså något annat skydd. Inte ens EQLQ anses riktigt gnagarsäker... I nån tråd vill jag minnas att någon hade problem med grövre kablar i denna armatur.

Jag käkar upp mina tofflor ifall en besiktningsman godkänner dessa armaturer i ett stall. Men då måste han lyfta på locket och granska hur de är anslutna.

Den här armaturer verkar fin. Dock är det ju ett helt annat pris på den. Men hästar kostar också.
[länk]
Det är priset som är svårslaget. Hade det funnits armaturer du gillar för samma pris hade säkert alla valt dem istället.
 
  • Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är priset som är svårslaget. Hade det funnits armaturer du gillar för samma pris hade säkert alla valt dem istället.
Verkligen? Har priset betydelse för vad folk väljer?? Det hade jag aldrig kunnat lista ut.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är priset som är svårslaget. Hade det funnits armaturer du gillar för samma pris hade säkert alla valt dem istället.
Du får gå steget vidare och se till prisvärdhet, då faller den igen och under mer snarlika fast ända inte vad Bo skulle välja.
 
Vad man än tycker om armaturen är den inte godkänd för att sitta i ett stall. Byt till en som är D-klassad.
 
Kör sex stycken https://www.jula.se/catalog/el-och-...elysning/lysrorsarmaturer/led-armatur-016233/ i garaget. Elektrikern kopplade med två ledare kabel och kopplade inte vidare genom armaturen (d.v.s separat matning). Är helnöjd med dem såhär tre efter montage. Bra ljus, inget flimmer och kostade 150kr stycket (är på kampanj ganska ofta), ser ingen anledning att betala mångdubbelt mer för samma funktion!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Kör sex stycken [länk] i garaget. Elektrikern kopplade med två ledare kabel och kopplade inte vidare genom armaturen (d.v.s separat matning). Är helnöjd med dem såhär tre efter montage. Bra ljus, inget flimmer och kostade 150kr stycket (är på kampanj ganska ofta), ser ingen anledning att betala mångdubbelt mer för samma funktion!
Jag kan hålla med på ett sätt. En kund hade köpt precis samma på Jula för 199 kr. Då har jag väldigt svårt att motivera en av Hide-a-Lites billigaste som kostar 900 kr för kunden.

Den billiga armaturen från Jula som känns som maräng i materialet lyser precis lika bra i garaget som en "bättre" armatur från en känd tillverkare.

Sen hade den här bara inkoppling i ena änden vilket gjorde en riktigt ful installation där jag fick sätta en dosa i varje kortända för att gå vidare. Spelar kanske ingen större roll i ett garage iof.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Lite OT kanske men dessa led-armaturer utan utbytbar ljuskälla känns ju som ett steg tillbaka. Det blir ju mer skruvande i den fasta installationen så fort nån går sönder. Säg att man kopplat ihop flera stycken i garagetaket och så lyckas man fysiskt göra sönder en i kedjan så den måste bytas, tex. Och i värsta fall har den utgått och måste ersättas med nån annan. På så sätt är de gamla lysrören bättre.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Risken att man slår sönder en ledramp är såpass låg att det inget man behöver ta höjd för.
Det är dessutom superenkelt att byta, lika enkelt som vilken taklampa som helst.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Risken att man slår sönder en ledramp är såpass låg att det inget man behöver ta höjd för.
Det är dessutom superenkelt att byta, lika enkelt som vilken taklampa som helst.
Jag vet inte om jag håller med om att det är lika lätt att byta som en taklampa, de är ju fast anslutna. Många här på forumet har säkert inga problem men många andra har nog ingen vana eller kunskap om hur de kopplar in ledare rätt. Har de då som @Bo.Siltberg påpekar lyckas köpa en led-armatur utan möjlighet att koppla genom jord så kanske det inte blir gjort och kommande armaturer som ev skulle jordas blir inte jordade...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Utvecklingen går med stormsteg mot dubbelisolerade armaturer så jord är snart ett minne blott.
 
  • Haha
AG A
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Utvecklingen går med stormsteg mot dubbelisolerade armaturer så jord är snart ett minne blott.
Törs du gissa på vilket årtionde som kravet på en framdragen skyddsledare försvinner från de internationella elinstallationsreglerna då?
 
J JSten skrev:
ser ingen anledning att betala mångdubbelt mer för samma funktion!
Anledningarna finns förklarade i #10, #14, #15, #24 m.fl.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Anledningarna finns förklarade i #10, #14, #15, #24 m.fl.
Respekterar med all respekt din åsikt med håller inte med.
 
  • Haha
Zevv
  • Laddar…
J JSten skrev:
Respekterar med all respekt din åsikt med håller inte med.
Så du håller inte med om vad föreskrifter och elinstallationsregler säger om regler för skyddsledare, god elsäkerhetsteknisk praxis och fackmannamässighet? Det måste du ju inte, men kan du utveckla dina tankar?
 
  • Gilla
Stuff
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Törs du gissa på vilket årtionde som kravet på en framdragen skyddsledare försvinner från de internationella elinstallationsreglerna då?
Hur ska du ha det egentligen?
Just när jag börjat dra bort den gulgröna kabeln i alla uttag och dosor. Ojordat är väl mycket säkrare, modernare och bättre, om jag förstått dig rätt.
Nu verkar det som du tycker man ska ha jord, även fast det är dubbelisolerat.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.