7 204 läst · 86 svar
7k läst
86 svar
Var ska jordkabeln i?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 366 inlägg
Jag postade ett urklipp från SS 436 40 00 i #35. Dessa Svenska regler är till 99% en kopia av de internationella.D Dilato skrev:
Jag hade en ihärdig dialog med ESV för några år sedan ang deras sökfunktion, men jag fick dem inte att förstå att den var trasig. Men nu är den faktiskt mindre trasig än den var då...
Tack för det.Bo.Siltberg skrev:
Som du vet så tar man tyvärr duktigt betalt för dessa regler så privatpersoner har ingen reel möjlighet att läsa dom och lära sig 😢
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 366 inlägg
Det är riktigt, de är inte avsedda för annat än deras egna armaturer.J JSten skrev:Men då har du inte följt tillverkarens anvisningar, d.v.s. så som jag tolkar dem så är de inte godkända för annan vidarekoppling än samma armatur. Det finns ju andra problem med, t.ex misstänker jag att julas armaturer med flera (säkert de dyra också) har inte kabelarea för att klara 10 amper genommatning. Har inte plockat isär en, men misstänker att det bara är ett kretskort med lysdioder där nolla och fas går på baksidan, d.v.s. bara kopparspår på ett kretskort. Där av att man endast får koppla fem armaturer i "serie" (nio i Biltemas fall om jag läste rätt). Så åter igen, följer man tillverkarens anvisningar kan det inte bli fel!
Och det är något som man troligen behöver granska lite kritiskt hos dagens armaturer som generellt stöder vidarematning.
Säkerhetsstandarden säger att max ström ska vara angiven på armaturen.
En sak som helt klart kommer att hända i verkligheten är att en sådan Julaarmatur senare i kedjan kommer att bytas mot ett annat fabrikat. Bruksanvisningen har då sedan länge gått upp i rök. Det är naivt att tro att alla regler kommer att följas, utan säkerheten bygger mycket på att elmaterielen är säker i sig. T.ex borde denna armatur ha en sladd med t.ex C7-don mellan sig.
Har sett detta MÅNGA gånger, oftast hempulare som monterar ett uttag för att det ju "redan finns ström" där... Dessutom får man oftast kommentaren att det ju är så mycket säkrare för man vet ju att strömmen bryts när man går därifrån och släcker.D Dilato skrev:
Att man sen kan råka starta en inkopplad maskin när man tänder ljuset igen och i bästa fall får byta kalsonger tänker man inte på. Inte heller att trådarna inte är gjorda för tunga maskiner.
Sådana har jag sett många av och använt själv också. Fenomenalt bra för hempulare att använda! Ett ordentligt uttag monteras, sen kan de sätta lampor hur de vill. Det kan dock bli lite för långa kedjor även här och risken att någon i framtiden monterar något utan C7 don och "tvingas" kapa en C7 kabel för att förse den nya armaturen som krävde jord...Bo.Siltberg skrev:Det är riktigt, de är inte avsedda för annat än deras egna armaturer.
Och det är något som man troligen behöver granska lite kritiskt hos dagens armaturer som generellt stöder vidarematning.
En sak som helt klart kommer att hända i verkligheten är att en sådan Julaarmatur senare i kedjan kommer att bytas mot ett annat fabrikat. Bruksanvisningen har då sedan länge gått upp i rök. Det är naivt att tro att alla regler kommer att följas, utan säkerheten bygger mycket på att elmaterielen är säker i sig. T.ex borde denna armatur ha en sladd med t.ex C7-don mellan sig.
För att svara på din fråga utan att bråka:
De har ingen jord, endast fasledare L och neutral N.
Du får helt enkelt klippa bort jorden om du vill seriekoppla dessa.
Vad jag personligen tycker om dessa ur både privat och yrkesmässigt perspektiv hör ju inte till frågan.
De har ingen jord, endast fasledare L och neutral N.
Du får helt enkelt klippa bort jorden om du vill seriekoppla dessa.
Vad jag personligen tycker om dessa ur både privat och yrkesmässigt perspektiv hör ju inte till frågan.
Men, om man skulle lyckas använda samma kablar till nya armaturer, så gör man ju inte rätt. Hur rätt du än kopplar in en armatur, så hindrar du ju inte en framtida hempulare från att göra fel.Bo.Siltberg skrev:Det är riktigt, de är inte avsedda för annat än deras egna armaturer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 366 inlägg
Man kan kraftigt minska risken för framtida hempularmisstag genom att göra en bra installation såsom folk förväntar sig att den utförs. Det kan vara kontraproduktivt att använda en specialkontakt som kräver extraordinära hempularlösningar.A AG A skrev:
Jo jag skulle gärna se att Ikeas åskväder förbjuds - de ger fel signaler
Det är intressant att så många envisas i försvar av rent skräp. Och på så många skilda grunder att tillverkarens anvisningar mm får dras fram som ess i leken.
Det blir mest något udda spel eller lek med ord som inte är värd ett dugg i sig. Har man inte minsta intresse av fackmässighet, sund bedömning gärna med miljö osv någon nämnde fast då i rätt perspektiv är diskussionerna meningslösa.
Bo har som vanligt en enorm tålmodighet, fördragsamhet när han som alltid idogt maler vidare i denna typen frågor, trådar.
Det blir mest något udda spel eller lek med ord som inte är värd ett dugg i sig. Har man inte minsta intresse av fackmässighet, sund bedömning gärna med miljö osv någon nämnde fast då i rätt perspektiv är diskussionerna meningslösa.
Bo har som vanligt en enorm tålmodighet, fördragsamhet när han som alltid idogt maler vidare i denna typen frågor, trådar.
Om du läser ordentligt, så ser du att det inte är produkten som förespråkas/försvaras. Det är snarast Bosses resonemang kring jordledaren som haltar ibland.GK100 skrev:Det är intressant att så många envisas i försvar av rent skräp. Och på så många skilda grunder att tillverkarens anvisningar mm får dras fram som ess i leken.
Å andra är det intressant att dessa produkter avvisas utan något riktigt starkt argument, "kasta det där Kinaskräpet", "det kommer bara gå sönder", ger fel ljus", etc. Helt ogrundat i detta fallet (ja, jula, biltema med flera säljer mycket skit, men där finns guldkorn). Det enda riktiga argumentet är att det kommer gå åt skogen om någon bryter mot anvisningarna, sunt förnuft och fulkopplar ett uttag genom armaturen. I andra vågskålen har vi en produkt som löser problemet, ger bra ljus, tålig, och prisvärd. I ett garage eller verkstad är det mer än nog i min mening.GK100 skrev:Det är intressant att så många envisas i försvar av rent skräp. Och på så många skilda grunder att tillverkarens anvisningar mm får dras fram som ess i leken.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 366 inlägg
Så ni tycker inte motiveringen i #10 var tillräcklig, eller i de andra trådar där vi behandlat just denna skräparmatur (f'låt...)? Här är två av dem:
https://www.byggahus.se/forum/threads/lantbruksfastighet-och-kravet-pa-viss-typ-av-kabel.378820
https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-lampa.493127
Det som skulle hjälpa vore om det fanns en funktion för att lättare hitta vad som redan skrivits i ett ämne. Taggarna funkar inte. Men jag är tveksam till att hitta något som funkar och om det verkligen hjälper. Det är alldeles för lätt att starta en ny tråd. Hade jag inte haft ett arbete, eller snarare, haft som arbete att besvara frågor på detta forum så hade jag ju kunnat upprepa allt som sagt i varje ny tråd inom exakt samma ämne... Men det är tröttsamt även det.
https://www.byggahus.se/forum/threads/lantbruksfastighet-och-kravet-pa-viss-typ-av-kabel.378820
https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-lampa.493127
Det som skulle hjälpa vore om det fanns en funktion för att lättare hitta vad som redan skrivits i ett ämne. Taggarna funkar inte. Men jag är tveksam till att hitta något som funkar och om det verkligen hjälper. Det är alldeles för lätt att starta en ny tråd. Hade jag inte haft ett arbete, eller snarare, haft som arbete att besvara frågor på detta forum så hade jag ju kunnat upprepa allt som sagt i varje ny tråd inom exakt samma ämne... Men det är tröttsamt även det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 366 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 366 inlägg
Men du säger ju mest att den är dålig, för att den kan användas på fel sätt. Men ingenting är ju säkert, om det inte används på rätt sätt, eller efter anvisningar.Bo.Siltberg skrev:
Det står klart och tydligt på denna produkt att den inte får vidarekopplas till annat än just likadana lysarmaturer. Den har också en typ av klassning, vet ej om den är godkänd för stall. Men det har ju inte med saken att göra. Enligt ditt sätt att resonera borde kanske elprodukter anpassade för inomhusbruk kallas skräp, eftersom någon "kan" göra fel och använda det utomhus.