7 558 läst · 66 svar
8k läst
66 svar
Värt att kapa bort garaget från FLVP?
Tycker du ligger väl högt med 6kW, ”moderna hus” brukar ha ett genomsnittligt u-värde som är bättre än så.J Josth skrev:
Är 750 verkligen så usel också? Trodde främst man rekommenderar att komplettera de gamla 500w pumparna(t ex Nibe 310) med luftluft.A AndersbcD skrev:
Tack för datasheet, har jag förstått det rätt som att min nibe 750 tex då med golvvärme så ska jag titta på nominella värden på 20/35?J Josth skrev:
Finns det något blad där man kan se COP värdet med kompressorfrekvensen som underliggande?A AndersbcD skrev:
Har inte sett några ”officiella” utan enbart ”privata mätningar”. Dock anger Nibe tex ”värden vid maxfrekvens” och visst luft flöde, och då går det ju att räkna.F Flygplats_Teknikern skrev:
@Josth @AndersbcD
Milliondollar question: Hur beter sig pumpen vid ökad temp på frånluften? Säg att man t.ex. eldar och får en frånluft på säg, 24 grader? Förutsatt alla rumstermostater fullt öppna. Blir COP högre p.g.a. högre temp på frånluft?
Milliondollar question: Hur beter sig pumpen vid ökad temp på frånluften? Säg att man t.ex. eldar och får en frånluft på säg, 24 grader? Förutsatt alla rumstermostater fullt öppna. Blir COP högre p.g.a. högre temp på frånluft?
Ja COP förbättras en aning och möjlig max effekt ökar litegrann (om den inte redan ligger och kör på max effekt). Men samtidigt stiger ju även husets transmissions- och ventilationsförluster något om det är kallare ute.
Har själv stängt av golvvärmen i rummet med braskamin , eldar när det blir ngr minus utanför , blir tyvärr olidligt varmt i rummet efter 2-3 inlägg .F Flygplats_Teknikern skrev:
Värmen från kaminen sprider sig till delar av huset dock .
I början på Jan. var det många minus , kunde då elda i princip hur länge som helst .
Har en FLVP från 2008 så ej så kraftfull , tror mitt eldande ej bidrar till bättre återvinning i VP .
Dock så hjälper min LLVP I huset till duktigt med en lägre elförbrukning , den tillför värme 24/7 .
Runt 3 COP är ju ganska hyfsat iallafall imo. Vi hade 310 innan men den gick sönder och väntetiden på 730 var flera månader så fick en luftvatten på någon vecka. Helnöjd med förbrukningen som gick från 15 000kwh/året till 7500 kwh/år. Men hade varit snyggare med en flvp och slippa utedelen och rören.🤣J Josth skrev:
Redigerat: