7 558 läst · 66 svar
8k läst
66 svar
Värt att kapa bort garaget från FLVP?
Snyggt, tack för input!!Tomture61 skrev:
Har ett garage på 35 kvm med takhöjd på 3,85 m på högsta stället
under betongen 2 dm frigolit , i väggar 195 mm glasull , i tak 290 mm glasull .
Värmer med en LLVP och har självdrag .
Håller 16 gr i garaget , har from Okt till sista Feb förbrukat 785 kwh .
Körde byggfläkt från början , kostade 2000 kwh mer / år 😱
Garaget bor i Södermanland .
Förbrukningssiffror totalt (hus + garage)
2019: 15752kwh , Byggfläkt
2020: 12472kwh , första vinter med LLVP och 20 gr
2024: 10436kwh , LLVP i garaget
Tycker rent allmänt att man ska hålla min temp på 15-16 i isolerade byggnader .
Detta för att undvika kondensutfällning i isoleringen + undvika förstörda ytskikt / byggskivor .
Vilken
Vilken LLVP har du?Tomture61 skrev:
Har ett garage på 35 kvm med takhöjd på 3,85 m på högsta stället
under betongen 2 dm frigolit , i väggar 195 mm glasull , i tak 290 mm glasull .
Värmer med en LLVP och har självdrag .
Håller 16 gr i garaget , har from Okt till sista Feb förbrukat 785 kwh .
Körde byggfläkt från början , kostade 2000 kwh mer / år 😱
Garaget bor i Södermanland .
Förbrukningssiffror totalt (hus + garage)
2019: 15752kwh , Byggfläkt
2020: 12472kwh , första vinter med LLVP och 20 gr
2024: 10436kwh , LLVP i garaget
Tycker rent allmänt att man ska hålla min temp på 15-16 i isolerade byggnader .
Detta för att undvika kondensutfällning i isoleringen + undvika förstörda ytskikt / byggskivor .
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Vi har vattenburen värme i garaget utan luftåtervinning till vår F730. Vi monterade en LVP i bostaden för att vi ville kunna kyla på sommaren, den har jag nu satt till att starta för värme när gradminuterna understiger -300, detta för att undvika elpatron så mycket som möjligt. Elpatron är dessutom blockerad när vi har effekttariff.
Tack för input!M MumboJumboMike skrev:Vi har vattenburen värme i garaget utan luftåtervinning till vår F730. Vi monterade en LVP i bostaden för att vi ville kunna kyla på sommaren, den har jag nu satt till att starta för värme när gradminuterna understiger -300, detta för att undvika elpatron så mycket som möjligt. Elpatron är dessutom blockerad när vi har effekttariff.
Jag bråkar också med den där j***a tariffen! Man har precis fått fok att börja använda el när det är billigare och nu får man böter för att köra för mycket maskiner samtidigt. Vad man än gör blir det fel.
Jag håller på att ordna blockering på patron också, däremot som det är nu orkar inte Nibe F750 md bara kompressor att värma upp framledningen till mer än 23-25 grader och det räcker inte till att få 21-22 grader inne. Därav tittar jag på lösningar att kapa garaget för att optimera innekomfort utan (för mycket) elpatron.
Har börjat funderat på att köpa en billig LLVP till garaget.
Ditt hus (140m2) har ett effektbehov på knappt 5kW, och garaget på knappt 1kW. Din F750 återvinner ca 2,4kW resten är el, antingen som drivel till kompressorn eller tillskott via elpatron. Jag skulle avlasta F750 med en bra LLVP i huset, och då blir eltillskottet bara ca 1/3:e del.F Flygplats_Teknikern skrev:Jag och familj har flyttat till hus (byggt 2012) med en FLVP Nibe F750, golvvärme i betong, och jag går numer runt som så många andra och funderar på optimeringar för att få så bra värme/komfort som möjligt i huset, utan att behöva kräma på med elpatronen i onödan. Jag har läst om alla möjliga optimeringar osv och de ska jag ta tag i också.
Men nu till min fråga,som ni ser på bilden så har man byggt in golvvärme (i betong) även i garaget som är fristående från själva bostadshuset, tjänar jag något på att kapa garaget från golvvärmesystemet och istället sätter in något eller några elraddisar?
jag har dem(raddisarna) liggande sedan långt tillbaka och är elbehörig själv så det tillkommer ingen kostnad i princip för inköp och installation av raddisarna. Däremot lär jag ta hjälp att kapa och plugga värmerören vid VP som går till garaget. Tilläggas bör kanske att det är ju ingen frånluft från garaget som processas. och ytan på garaget är ca 35kvm och huset 140 kvm.
tack för input.A AndersbcD skrev:
Alltså en LLVP till bostaden som komplement till Nibe F750 och fortsätta låta garaget värmas med golvvärmen?
Ja frågan är varför inte kompressorn grejar att täcka behovet även vid plusgrader. För kompressorel måste vara bättre/effektivare än elpatron väl?
Ja det är ett alternativ som jag också föreslog i inlägg #6. Om man klarar sig utan golvvärme i en del av huset men med luftkonvektor istället.
Desto mindre del av värmebehovet som kompressorn i F750 klarar av desto högre utetemperatur blir maxgräns utan någon el-patron eller annat tillskott.
Desto mindre del av värmebehovet som kompressorn i F750 klarar av desto högre utetemperatur blir maxgräns utan någon el-patron eller annat tillskott.
Hur har du fått fram alla siffror ?A AndersbcD skrev:
Effektbehov till hus ?
Garagets effektbehov ?
Hur mycket effekt som F750 kan producera med kompressorn (2,4 kw) ?
Ja precis, ju lägre frekvens din F750 går på desto effektivare är den. I dagsläget klarar ren kompressordrift (max 100hz) ner till ca noll grader om du har rätt luftflöde. Hur många kubikmeter har du?F Flygplats_Teknikern skrev:
Håller med om att effektbehovet för huset är runt 5 kW vid DVUT om det är 1½- eller 2-planshus. Men garage brukar vara klart enklare isolerade är själva huset så där blir min gissning ca 1,7 kW vid DVUT.
Teoretiskt kan en modern FLVP ge upp till ca 4 kW värme med kompressorn i luftflödet från ett 140 kvm stort hus.
Teoretiskt kan en modern FLVP ge upp till ca 4 kW värme med kompressorn i luftflödet från ett 140 kvm stort hus.
japp minns det, vad är det som avgör vad kompressorn "klarar av"? Då jag läst på detta forum och andra att vissa har helt blockerat eltillsatsen och klarar sig ner till flera minusgrader med bara kompressor?J Josth skrev:
Ok jag har väldigt dålig koll än så länge på LVP tekniken. Men jag har läst om "optimeringsguider" där man eftersträvar 120Hz på kompressor och högt luftflöde.A AndersbcD skrev:
Detta är ett 1-planshus på 140 kvmJ Josth skrev:Håller med om att effektbehovet för huset är runt 5 kW vid DVUT om det är 1½- eller 2-planshus. Men garage brukar vara klart enklare isolerade är själva huset så där blir min gissning ca 1,7 kW vid DVUT.
Teoretiskt kan en modern FLVP ge upp till ca 4 kW värme med kompressorn i luftflödet från ett 140 kvm stort hus.
Ok, ett 1-planshus drar mer energi i uppvärmningen. Då hamnar effektbehovet på runt 6 kW istället för själva huset.
Värmebehovet ökar ungefär linjärt så det är ganska enkelt att räkna ut hur många grader neråt kompressorn klarar. Det blir några plusgrader i bästa fall.
Värmebehovet ökar ungefär linjärt så det är ganska enkelt att räkna ut hur många grader neråt kompressorn klarar. Det blir några plusgrader i bästa fall.
Utgår från byggår, hustyp och var i landet det är. Vad F750 kan ge är beroende på luftflöde och hur mkt maskinen sänker temp på frånluften. Kolla Nibes hemsida där finns tekniska specar.Tomture61 skrev: