7 558 läst · 66 svar
8k läst
66 svar
Värt att kapa bort garaget från FLVP?
F Flygplats_Teknikern skrev:Jag och familj har flyttat till hus (byggt 2012) med en FLVP Nibe F750, golvvärme i betong, och jag går numer runt som så många andra och funderar på optimeringar för att få så bra värme/komfort som möjligt i huset, utan att behöva kräma på med elpatronen i onödan. Jag har läst om alla möjliga optimeringar osv och de ska jag ta tag i också.
Men nu till min fråga,som ni ser på bilden så har man byggt in golvvärme (i betong) även i garaget som är fristående från själva bostadshuset, tjänar jag något på att kapa garaget från golvvärmesystemet och istället sätter in något eller några elraddisar?
jag har dem(raddisarna) liggande sedan långt tillbaka och är elbehörig själv så det tillkommer ingen kostnad i princip för inköp och installation av raddisarna. Däremot lär jag ta hjälp att kapa och plugga värmerören vid VP som går till garaget. Tilläggas bör kanske att det är ju ingen frånluft från garaget som processas. och ytan på garaget är ca 35kvm och huset 140 kvm.
F Flygplats_Teknikern skrev:Ja det kan va en tanke! Det stämmer att garaget har egen fördelare och två slingor tror jag , och ingen luft därifrån kommer pumpen till godo, utan den sipprar ut genom väggar, port osv ut i fria luften.
Husets termostater är urkopplade och på fördelningen sitter det nånslags pluggar, antar att som är fullt öppna. Rumsreglering i huset görs alltså inte utan framledningen styrs efter utetempen med vald värmekurva. Tack för
Ahhh … då är din lösning annorlunda konfigurerad än min egen lösning = stuga med 7 slingor och 5 av dessa är styrda med termostater. Inga problem alls med att stypa en av dessa slingor och ha övriga på för komfortabel värme i valda rum … och utan att elpatronen går på. Stryper jag dock samtliga slingor så blir det problem - FLVP gillar ju inte att gå på underhållsvärme’ (till skillnad från LLVP eller LVVP).F Flygplats_Teknikern skrev:Ja det kan va en tanke! Det stämmer att garaget har egen fördelare och två slingor tror jag , och ingen luft därifrån kommer pumpen till godo, utan den sipprar ut genom väggar, port osv ut i fria luften.
Husets termostater är urkopplade och på fördelningen sitter det nånslags pluggar, antar att som är fullt öppna. Rumsreglering i huset görs alltså inte utan framledningen styrs efter utetempen med vald värmekurva. Tack för input!
Det är vallentuna zon 4 enligt odlingsdata... isoleringen vet jag inte men förutsätter byggt enligt gällande standard 2012. Sedan är det ju garageport inte helt tät, sidodörr, ett mindre fönsterJ Josth skrev:
Ja denna konfig hade ägarna innan också kört med. Det låter som det är delade meningar men att trög golvvärme inte brukar lira optimalt med att styra rum för rum men uppenbarligen funkar det bra för dig.M Meyo skrev:Ahhh … då är din lösning annorlunda konfigurerad än min egen lösning = stuga med 7 slingor och 5 av dessa är styrda med termostater. Inga problem alls med att stypa en av dessa slingor och ha övriga på för komfortabel värme i valda rum … och utan att elpatronen går på. Stryper jag dock samtliga slingor så blir det problem - FLVP gillar ju inte att gå på underhållsvärme’ (till skillnad från LLVP eller LVVP).
Då har jag räknat lite och kommit fram till att energiförbrukningen med direktverkande el borde vara runt 1650 kWh/år och med luftvärmepump kommer man ner till ca 400 kWh/år. Man ser alltså ut att spara runt 1200-1300 kWh/år med värmepump i garaget. Då har jag ändå garderat och räknat med en klart enklare isoleringsstandard än för själva huset. Har man däremot varmare inne i garaget stiger siffrorna ganska snabbt.
Stort tack för uträkning! Så ekonomiskt är det ingen fråga om saken.J Josth skrev:Då har jag räknat lite och kommit fram till att energiförbrukningen med direktverkande el borde vara runt 1650 kWh/år och med luftvärmepump kommer man ner till ca 400 kWh/år. Man ser alltså ut att spara runt 1200-1300 kWh/år med värmepump i garaget. Har man däremot varmare inne i garaget stiger siffrorna ganska snabbt.
Däremot som redan konstaterats är det ingen optimal lösning med garaget och vad kan det ha för konsekvenser för komforten i bostaden? Jag tänker mig att ett redan trögt golvvärmesystem blir än trögare vid temperaturväxlingar/kalla dagar, osunt många kompressorstarter/avfrostningar osv a du förstår hur jag tänker? Som det är nu runt 0 grader ute så klarar pumpen i princip endast upp till 20 grader inne på enbart kompressor.
För komforten i huset räcker det om el-patronen i FLVP är tillräckligt kraftigt för att ge den värme man önskar tillsammans med kompressorn även när det är som kallast vid DUT/DVUT. Det är inget problem för ett modernt hus på 140 + 35 kvm i norra Stockholm.
Tack ska du ha josth, jag börjar med optimering av värmepumpen enligt nån guide jag hittade.J Josth skrev:
En liten brasklapp, 2012 hade de nya BBR-reglerna om man energi och effekt för uppvärmning precis kommit. Man bör undersöka om din FLVP är effektlåst på en lägre max effekt? Meny 5.1.12 och 5.1.13 om jag minns rätt.
Sätt inte in något från Nibe bara skräp går sönder hela tiden med dyra reparationskostnader. Välj en luftvärmepump typ Mitsubichi eller ngt. annat kvalitetsmärkeJ Josth skrev:NIBE rekommenderar som sagt inte att garaget värms med en frånluftvärmepump utan då rekommenderas bergvärme eller luftvattenvärmepump istället. Ett alternativ nu är att även köpa en luftluftvärmepump som får värma en stor del av huset genom att stänga av golvvärmen i de rummen i huset, om man tycker luftkonvektor är okej. Annars kan man sätta luftvärmepump i garaget istället. Håller man bara 10 grader i garaget blir energiförbrukning där tämligen beskedlig men en del sparar värmepump jämfört med direktverkande el.
Har ett garage på 35 kvm med takhöjd på 3,85 m på högsta stället
under betongen 2 dm frigolit , i väggar 195 mm glasull , i tak 290 mm glasull .
Värmer med en LLVP och har självdrag .
Håller 16 gr i garaget , har from Okt till sista Feb förbrukat 785 kwh .
Körde byggfläkt från början , kostade 2000 kwh mer / år 😱
Garaget bor i Södermanland .
Förbrukningssiffror totalt (hus + garage)
2019: 15752kwh , Byggfläkt
2020: 12472kwh , första vinter med LLVP och 20 gr
2024: 10436kwh , LLVP i garaget
Tycker rent allmänt att man ska hålla min temp på 15-16 i isolerade byggnader .
Detta för att undvika kondensutfällning i isoleringen + undvika förstörda ytskikt / byggskivor .
under betongen 2 dm frigolit , i väggar 195 mm glasull , i tak 290 mm glasull .
Värmer med en LLVP och har självdrag .
Håller 16 gr i garaget , har from Okt till sista Feb förbrukat 785 kwh .
Körde byggfläkt från början , kostade 2000 kwh mer / år 😱
Garaget bor i Södermanland .
Förbrukningssiffror totalt (hus + garage)
2019: 15752kwh , Byggfläkt
2020: 12472kwh , första vinter med LLVP och 20 gr
2024: 10436kwh , LLVP i garaget
Tycker rent allmänt att man ska hålla min temp på 15-16 i isolerade byggnader .
Detta för att undvika kondensutfällning i isoleringen + undvika förstörda ytskikt / byggskivor .
Redigerat: