7 558 läst · 66 svar
8k läst
66 svar
Värt att kapa bort garaget från FLVP?
Ja COP ökar något, hur mkt det påverkas beror bla på hur hårt vp gick innan du höjer till 24gr.F Flygplats_Teknikern skrev:
Ok tack för input!J Josth skrev:
Ja hyfsat tycker jag med!F Fideliox skrev:
Ok tack för input!A AndersbcD skrev:
Ok! På mitt system ar man skruvat bort alla termostater/ventiler på fördelaren och monterat någon slags plugg (misstänker att pluggen gör fullt öppen) så kan inte styra rummen för sig. Jag har dock problemet att några 35 grader på framledningen har jag aldrig sett röken av vid endast kompressordrift. Snarare 25 på sin höjd 26...Tomture61 skrev:
Har själv stängt av golvvärmen i rummet med braskamin , eldar när det blir ngr minus utanför , blir tyvärr olidligt varmt i rummet efter 2-3 inlägg .
Värmen från kaminen sprider sig till delar av huset dock .
I början på Jan. var det många minus , kunde då elda i princip hur länge som helst .
Har en FLVP från 2008 så ej så kraftfull , tror mitt eldande ej bidrar till bättre återvinning i VP .
Dock så hjälper min LLVP I huset till duktigt med en lägre elförbrukning , den tillför värme 24/7 .
Antar att du har termostater till en del rum , de går ju att ställa på min. Detta om du återställer till termostat styrning .F Flygplats_Teknikern skrev:Ok! På mitt system ar man skruvat bort alla termostater/ventiler på fördelaren och monterat någon slags plugg (misstänker att pluggen gör fullt öppen) så kan inte styra rummen för sig. Jag har dock problemet att några 35 grader på framledningen har jag aldrig sett röken av vid endast kompressordrift. Snarare 25 på sin höjd 26...
Plattan till mitt hus är 100 kvm (utsidan) vardagsrum + tvättstuga / halva hall är ej uppvärmt så typ 30-35 kvm , har nog 35-40 gr I framledning på vintern .
Du har ju sett min elförbrukning . Sällan jag ser eltillskottet på min FLVP , som är begränsat till 3 kw .
Tycker det smartaste valet du kan göra är att fimpa golvvärmen i garaget och köra LLVP istället .
Redigerat:
Alltså själva termostatdosan sitter i varje rum i huset, men på fördelaren vid pumpen där regleringen sker (tror jag) är all reglering bortplockad. Ja jag ska göra några fix på FLVP efter någon jag läst kolla om det blir skillnad, nästa steg ska jag testa att stänga garageslingan helt, kolla efter skillnad, osv...Tomture61 skrev:
Antar att du har termostater till en del rum , de går ju att ställa på min. Detta om du återställer till termostat styrning .
Plattan till mitt hus är 100 kvm (utsidan) vardagsrum + tvättstuga / halva hall är ej uppvärmt så typ 30-35 kvm , har nog 35-40 gr I framledning på vintern .
Du har ju sett min elförbrukning . Sällan jag ser eltillskottet på min FLVP , som är begränsat till 3 kw .
Tycker det smartaste valet du kan göra är att fimpa golvvärmen i garaget och köra LLVP .
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lätt/svårt att byta kabelvinda i dammsugare?
Teknik -
Är det här svartmögel eller bara gammal upptorkad vattenskada
Tak & Vind -
Vart hitta "ostkupa" / lampkåpa till äldre belysning/armatur i tvättstuga
Belysning -
Hur går vi vidare med vårt gräsmattsskapande?
Trädgård allmänt -
Vart sätta elanslutning till spiskåpa?
Kök