3 305 738 läst · 11 228 svar
3306k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 843 inlägg
Gubben orkade väl inte böja sig framåt för att se vad han gjorde
Plåtfliken var kopplad till plint med jordtecken.....sista inlägget stämmer nog bra.
Upptäckte att matningen till vägguttaget vid min kombinerade köksfläkt/mikro (maxeffekt 2200 W). Matas av två lampsladdar 2G0,75 och var skarvade med sockerbitar hängandes fritt.
Tur att jag inte kört mikron på full effekt med grill och fläkt samtidigt.
Det ska nu åtgärdas av en riktig elektriker.
Originell lösningMelpho skrev:Upptäckte att matningen till vägguttaget vid min kombinerade köksfläkt/mikro (maxeffekt 2200 W). Matas av två lampsladdar 2G0,75 och var skarvade med sockerbitar hängandes fritt.
[bild]
Medlem
· älvsborg
· 2 399 inlägg
den som kopplade detta kanske har jobbat med kraftmatningar hela sitt liv och var van att dra parallella 240mm2 kablar och tillämpade samma praxis här:wow:Melpho skrev:
Längden på sträckan spelar ingen större roll. Varje snutt av kabeln blir lika varm vid en given (över)ström oavsett hur lång kabeln är.
Det som kan vara lite förlåtande här är att man sällan eller snarast aldrig kör en mikrovågsugn kontinuerligt...
Det som kan vara lite förlåtande här är att man sällan eller snarast aldrig kör en mikrovågsugn kontinuerligt...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 843 inlägg
Med risk för att detta spårar ur...jo längden spelar visst roll i detta fall, fast väldigt lite , och dessutom åt "rätt" håll. Spänningen är ju konstant, så ju högre resistans desto lägre ström och därmed lägre förlusteffekt per längdenhet: P = RI².
Men resistansen (vid rimliga kabellängder) är normalt som mest några hundradelar av resistansen i anslutna apparater, så effektskillnaden är knappt mätbar.
Dessutom har en fritt förlagd SKX 0.75 mm² en belastningsförmåga ganska nära en infälld 1.5 mm² kabel, ca 12 A, så jag är inte speciellt orolig för den sakens skull i detta fall. Det som troligen går sönder först är anslutningarna i sockerbitarna.
Men resistansen (vid rimliga kabellängder) är normalt som mest några hundradelar av resistansen i anslutna apparater, så effektskillnaden är knappt mätbar.
Dessutom har en fritt förlagd SKX 0.75 mm² en belastningsförmåga ganska nära en infälld 1.5 mm² kabel, ca 12 A, så jag är inte speciellt orolig för den sakens skull i detta fall. Det som troligen går sönder först är anslutningarna i sockerbitarna.
Bra med redundans i kraftmatningen.
Att längden spelar roll inses lätt om man gör tankeexperimentet att man har en oändligt lång kabel: Då skulle man också få ut oändligt mycket värme för en begränsad mängd ineffekt. Alltså måste mängden värme per längdenhet variera med längden på kabeln. Men, precis som Bo säger är det en mycket liten skillnad för normala kabellängder och belastningar.
Att längden spelar roll inses lätt om man gör tankeexperimentet att man har en oändligt lång kabel: Då skulle man också få ut oändligt mycket värme för en begränsad mängd ineffekt. Alltså måste mängden värme per längdenhet variera med längden på kabeln. Men, precis som Bo säger är det en mycket liten skillnad för normala kabellängder och belastningar.
Visst utvecklas det dubbelt så mycket värme i en dubbelt så lång kabel vid en given ström, men en dubbelt så lång kabel är också såklart dubbelt så lång och har därmed dubbelt så stor yta att kylas av.
Enda fallet där längden verkligen har betydelse är dels om det verkligen är en riktigt kort sträcka, säg t.ex. några enstaka centimetrar, så att det som är anslutet i ändarna av kabeln kan kyla hela kabeln.
Bo har såklart också rätt på ett sätt, om man belastar med en konstant impedans/resistans så kommer strömmen och därmed värmen minska med en längre kabel med sitt större spänningsfall.
Hur en mikro beter sig är jag inte säker på, men generellt så ökar strömmen något om man sänker inspänningen på en switchad nätdel. Om mikron har switchad nätdel så lär den alltså dra (obetydligt) mer ström med en klenare/längre kabel än en grövre/kortare kabel.
Enda fallet där längden verkligen har betydelse är dels om det verkligen är en riktigt kort sträcka, säg t.ex. några enstaka centimetrar, så att det som är anslutet i ändarna av kabeln kan kyla hela kabeln.
Bo har såklart också rätt på ett sätt, om man belastar med en konstant impedans/resistans så kommer strömmen och därmed värmen minska med en längre kabel med sitt större spänningsfall.
Hur en mikro beter sig är jag inte säker på, men generellt så ökar strömmen något om man sänker inspänningen på en switchad nätdel. Om mikron har switchad nätdel så lär den alltså dra (obetydligt) mer ström med en klenare/längre kabel än en grövre/kortare kabel.
Dessutom får man en "run-away"-effekt när kabeln blir varm och resistansen ökar, den switchade nätdelen drar då ändå mer ström, kabeln blir ändå varmare, osv.yxis skrev: