Göran.W
Kan trösta med att det inte sitter någon switchad nätdel i micron utan bara en transformator, magnetron och en högspännings kondensator.
Det är det som ger värmen.
Resten där sitter är bara styr elektronik som drar typ några watt.
 
Och senast jag kollade så var nätspänningen konstant. Nåja, kanske inte stabiliserad, men i medel runt 230 V :rolleyes:

Men nu börjar vi spåra ut ordentligt...
 
Göran.W skrev:
Kan trösta med att det inte sitter någon switchad nätdel i micron utan bara en transformator, magnetron och en högspännings kondensator.
Det är det som ger värmen.
Resten där sitter är bara styr elektronik som drar typ några watt.
Är väl bara i gamla microugnar det sitter en traditionell trafo..
 
Göran.W
Transformatorn till magnetronen är en vanlig järnkärne transformator som bara har till uppgift att transformera 230 volt till 4000 volt som jag har för mig det är.
Att höja spänningen på elektronisk väg hade blivet enormt mycket dyrare och ganska meningslöst när magnetronen inte är specielt känslig för spännings variationer.

Inte ens till styr elektroniken brukar det sitta någon switchad nätdel utan en liten transformator på några få watt.
 
Här finns bilder på en nyslaktad mikro, en bit längre ner i tråden. Switchad nätdel vad jag kan se:
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=54250

Visst är nätspänningen konstant in till en klen ledning, men efter ledningens spänningsfall så blir den såklart en smula lägre, och ju lägre den blir destå mer ström drar en (vettigt stabiliserad) switchnätdel. Det ska dock till extrema kabellängder för att det ska ha nån större betydelse för vanlig hushållsel...
 
Göran.W
Det var som tysan har dom börjat med switchade nätdelar nu.
Jag har skrotat ett antal mickro i mina dar och aldrig sett annat än tunga trafos i dom.
 
jenssoderberg skrev:
Från yxis tråd på elektronikforumet. På tal om värsta elkopplingen (Ser ut som om han håller till i badrummet)
[länk]
Fast där finns ju ingen "elkoppling", bara luft :)
 
Denna hittade jag som matning mellan 2 vägguttag hos en kund, kolla hur jorden ligger kopplad....ab142011105341909f.jpg
 
kolvas skrev:
Denna hittade jag som matning mellan 2 vägguttag hos en kund, kolla hur jorden ligger kopplad....[bild]
Ouch, får hoppas han alltid hade den inkopplad på rätt håll :)
 
Men den där kan ju aldrig ha fungerat. Var det därför du fick göra ett besök?

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Men den där kan ju aldrig ha fungerat. Var det därför du fick göra ett besök?

//Patrik
Nu antar du att uttagen var rätt kopplade ;)
 
Patrik_Hed skrev:
Men den där kan ju aldrig ha fungerat. Var det därför du fick göra ett besök?

//Patrik
Det framgår inte vilken funktion den fyllde, men om vi antar att den matade ett vägguttag borde det fungera om den högra stickproppen sitter i matande ände vänd så att nollan hamnar på brun tråd. Detta under förutsättning att jordfelsbrytare saknas.

Erik
 
Haha Ja, det hade du ju rätt i!

//Patrik
 
Kan iofs vara så att ena uttaget var ojordat och det andra hade fuljord, då borde det ha "fungerat"

Edit:
Sent svar
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.