3 303 600 läst · 11 228 svar
3304k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är dagens bidrag här hemifrån! Tre helt öppna dosor på vinden.
En är till gästtoan där sladdarna slutar i en takdosa som är inbyggd under en fjällpanel. Då takdosan är inbyggd fixas det när vi gör om i vår.
En dosa var till ett vägguttag i tvättstugan. Det uttaget har vi bytt i helgen och dragit helt nytt från centralen och det här är bortplockat.
Den sista gick det tre trådar i. I ena änden slutade det med tejpade trådar i tvättstugan. Den andra änden hittade vi aldrig trotts vi sökte i säkert en halvtimma. Dragfjädern gick ner i golvhöjd och sen tog stopp. Vid kvällsmaten frågade far (tillika elektrikern) om det inte fanns någon sensor i huset. Jodå, de tre trådarna gick till en gammal termostat. Så var det löst!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bonus! Till er som tapetserar in dosor eller ännu värre, bygger i dom bakom takpanel som dumfan som ägt vårt hus innan. Må ni brinna i…
(Och nej, det gick inte knacka fram vart dosan var, därav att halva väggen saknar tapet)
@Alfredo länkade till bra dokument.ricebridge skrev:
I det dokumentet står det "elkopplare" om det vi i dagligt tal benämner som strömbrytare, i elkopplare ingår även bl.a. dimmer, alltså byte mellan strömbrytare och dimmer är lagligt.
Det står vidare "anslutningsdon" om det vi till vardags benämner som vägguttag, lamputtag, etc, i anslutningsdon ingår även Semko-17-uttag och CEE-416-uttag.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 014 inlägg
Ja, fast problemet är att trots att den texten inte ändrats på år och dag så har elsäkerhetsverket vacklat fram och tillbaka när det gäller just frågan om man får ersätta en brytare med en dimmer.Demmpa skrev:
Så en närläsning av den texten säger tyvärr inte mycket om vad elsäkerhetsverket för närvarande har för åsikt i den och andra frågor.
Det är nämligen dagsnotering på det.
Som sagt. Det går inte att säga bara genom att läsa texten. Man måste veta vad ESV tycker om precis det uttaget som skall bytas.Demmpa skrev:
Om man nu bryr sig vill säga. Inte ens den juridiskt intresserade har något att hämta eftersom det inte finns några domar öht som tar upp de här frågorna. (Vad jag vet. Men gör det det så är jag som alltid idel öra.)
Ja precis du liksom lite kommer fram till i texten lite senare, det spelar liksom ingen roll vad elsäkerhetsverket anser, utan det är vad en domstol kommer att anse.lars_stefan_axelsson skrev:
ESV bara pinkar revir lite sådär allmänt.
Man kan lugnt byta mellan dimmer och strömbrytare, för det är definitivt inte det fallet som kommer väljas för rättslig prövning om man alls någon gång kommer dra hempulande av något slag till domstol.
Oj den där i inlägg 11225 borde nog anmälas till Elsäkerhetsverket om det inte går att ta reda på vem som är anläggningningsansvarig och meddela denne.
Kan säkert vara spännande för barn och ungdomar att vara och peta i.
Kan säkert vara spännande för barn och ungdomar att vara och peta i.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 014 inlägg
Ja, där vill jag nog mana till försiktighet. Svenska domstolar dömer i 99,9% av fallen enligt vad expertmyndigheten anför, så om man skall vinna över en expertmyndighet (oavsett vilken) så behöver man inte bara ett perfekt argument utan ett stort mått tur och medvind också.Mikael_L skrev:
Så är det i större delen av västvärlden, men Sverige intar naturligtvis även här en särställning och våra domstolar följer ännu mer vad myndigheterna säger.
Så om ESV pinkar så kommer domstolarna att sniffa noga och följa doftspåren som en jaktchampion.
Det är jag däremot 100% enig med. Jag kan inte ens se hur ett sådant fall skulle uppstå. Vem skulle anmäla och varför? Det enda fallet som kan komma ifråga är om det blir dödsfall eller annan stor skada och då vet vi som sagt att man använder annan lagstiftning.Mikael_L skrev: