O
Tre öppna elektriska dosor på en vind, med synliga ledningar och kabelrör, belysta av en orange arbetslampa på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är dagens bidrag här hemifrån! Tre helt öppna dosor på vinden.

En är till gästtoan där sladdarna slutar i en takdosa som är inbyggd under en fjällpanel. Då takdosan är inbyggd fixas det när vi gör om i vår.

En dosa var till ett vägguttag i tvättstugan. Det uttaget har vi bytt i helgen och dragit helt nytt från centralen och det här är bortplockat.

Den sista gick det tre trådar i. I ena änden slutade det med tejpade trådar i tvättstugan. Den andra änden hittade vi aldrig trotts vi sökte i säkert en halvtimma. Dragfjädern gick ner i golvhöjd och sen tog stopp. Vid kvällsmaten frågade far (tillika elektrikern) om det inte fanns någon sensor i huset. Jodå, de tre trådarna gick till en gammal termostat. Så var det löst!

Öppen dosa i taket med exponerade elledningar och kopplingsblock under skadad tapet.
Skapa konto

Bonus! Till er som tapetserar in dosor eller ännu värre, bygger i dom bakom takpanel som dumfan som ägt vårt hus innan. Må ni brinna i…

(Och nej, det gick inte knacka fram vart dosan var, därav att halva väggen saknar tapet)

• Gilla
  • Wow
kashieda och 3 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Ja, gärna för mig i så fall. Ska man gå efter Elsäkerhetsverkets förnumstiga informationsmaterial får man intrycket av att inte ens det är tillåtet, men jag är bara glad om jag har förstått det fel.

Men har du något lagrum som bevisar detta så är jag hemskt intresserad.
@Alfredo länkade till bra dokument.

I det dokumentet står det "elkopplare" om det vi i dagligt tal benämner som strömbrytare, i elkopplare ingår även bl.a. dimmer, alltså byte mellan strömbrytare och dimmer är lagligt.

Det står vidare "anslutningsdon" om det vi till vardags benämner som vägguttag, lamputtag, etc, i anslutningsdon ingår även Semko-17-uttag och CEE-416-uttag.

tjockelamock tjockelamock skrev:
Kunden hade kopplat elcentralen själv......
Herregud....

• Haha
tjockelamock
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
I det dokumentet står det "elkopplare" om det vi i dagligt tal benämner som strömbrytare, i elkopplare ingår även bl.a. dimmer, alltså byte mellan strömbrytare och dimmer är lagligt.
Ja, fast problemet är att trots att den texten inte ändrats på år och dag så har elsäkerhetsverket vacklat fram och tillbaka när det gäller just frågan om man får ersätta en brytare med en dimmer.

Så en närläsning av den texten säger tyvärr inte mycket om vad elsäkerhetsverket för närvarande har för åsikt i den och andra frågor.

Det är nämligen dagsnotering på det.
Demmpa Demmpa skrev:
Det står vidare "anslutningsdon" om det vi till vardags benämner som vägguttag, lamputtag, etc, i anslutningsdon ingår även Semko-17-uttag och CEE-416-uttag.
Som sagt. Det går inte att säga bara genom att läsa texten. Man måste veta vad ESV tycker om precis det uttaget som skall bytas.

Om man nu bryr sig vill säga. Inte ens den juridiskt intresserade har något att hämta eftersom det inte finns några domar öht som tar upp de här frågorna. (Vad jag vet. Men gör det det så är jag som alltid idel öra.)

• Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Bakom en matbutik i centrala Stockholm.
Kanske inte riktigt passar i tråden men intressant att se hur många smällar den här måste ha fått.
Rostigt metallstöd bakom en matbutik med synliga slitage och kablar som sticker ut.
Skapa konto

• Wow
  • Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Så en närläsning av den texten säger tyvärr inte mycket om vad elsäkerhetsverket för närvarande har för åsikt i den och andra frågor.
Det är nämligen dagsnotering på det.
Ja precis du liksom lite kommer fram till i texten lite senare, det spelar liksom ingen roll vad elsäkerhetsverket anser, utan det är vad en domstol kommer att anse.
ESV bara pinkar revir lite sådär allmänt.

Man kan lugnt byta mellan dimmer och strömbrytare, för det är definitivt inte det fallet som kommer väljas för rättslig prövning om man alls någon gång kommer dra hempulande av något slag till domstol.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
A
Oj den där i inlägg 11225 borde nog anmälas till Elsäkerhetsverket om det inte går att ta reda på vem som är anläggningningsansvarig och meddela denne.

Kan säkert vara spännande för barn och ungdomar att vara och peta i.

Nu blev det plötsligt sammanblandning av två separata frågor. Hundar som pinkar revir löser det mesta.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja precis du liksom lite kommer fram till i texten lite senare, det spelar liksom ingen roll vad elsäkerhetsverket anser, utan det är vad en domstol kommer att anse.
ESV bara pinkar revir lite sådär allmänt.
Ja, där vill jag nog mana till försiktighet. Svenska domstolar dömer i 99,9% av fallen enligt vad expertmyndigheten anför, så om man skall vinna över en expertmyndighet (oavsett vilken) så behöver man inte bara ett perfekt argument utan ett stort mått tur och medvind också.

Så är det i större delen av västvärlden, men Sverige intar naturligtvis även här en särställning och våra domstolar följer ännu mer vad myndigheterna säger.

Så om ESV pinkar så kommer domstolarna att sniffa noga och följa doftspåren som en jaktchampion.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan lugnt byta mellan dimmer och strömbrytare, för det är definitivt inte det fallet som kommer väljas för rättslig prövning om man alls någon gång kommer dra hempulande av något slag till domstol.
Det är jag däremot 100% enig med. Jag kan inte ens se hur ett sådant fall skulle uppstå. Vem skulle anmäla och varför? Det enda fallet som kan komma ifråga är om det blir dödsfall eller annan stor skada och då vet vi som sagt att man använder annan lagstiftning.

• Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.