3 301 442 läst · 11 226 svar
3301k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Garanterat begagnade säkringar, tror knappast att det var i åtanke att ha en 6 ampere säkring, man tar vad man har eller kommer överA avh67f skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 009 inlägg
Husägare
· Jönköping
· 5 671 inlägg
…och? Någon större skillnad mot att koppla i ett löst grenuttag är det väl inte. Utom då att den här varianten inte åker omkring.R rhdf skrev:
Det var väl det här med att ha fasta utanpåliggande som matas av en ”lampsladd” med stickproppricebridge skrev:
Smartaste lösningen hade väl varit att bara byta enkeluttaget mot ett dubbelt
Sen att gruppshemat likförbannat inte skulle stämma är en annan sak
Enligt det så delar kyl och köksfläkt på en säkring och frys har en egen.
Lite kul det där ändå. För hade man använt ett grenuttag med sådana där fästen för grenuttag, så hade det helt plöstligt varit OK. Jag förstår poängen, jag gillar det inte heller. Men rent principellt är skillnaden inte stor. Jag är själv flitig användare av de här lösa grenuttagen man kan köpa, så man kan få precis så lång sladd som man vill. Alternativt köpa färdigt grenuttag och sedan klippa kontakten och på med ny stickpropp till perfekt längd. För många gånger behöver man inte 1,5 meter kabel - man behöver bara fler uttag.R rhdf skrev:Det var väl det här med att ha fasta utanpåliggande som matas av en ”lampsladd” med stickpropp
Smartaste lösningen hade väl varit att bara byta enkeluttaget mot ett dubbelt
Sen att gruppshemat likförbannat inte skulle stämma är en annan sak
Enligt det så delar kyl och köksfläkt på en säkring och frys har en egen.
Husägare
· Jönköping
· 5 671 inlägg
Det där är väl ingen lampsladd. Ser ut som jordad kabel. Jag hade gjort likadant.R rhdf skrev:
Dessutom får man inte byta ett enkelt mot ett dubbelt. Det nya måste vara av samma typ. Så det hade varit olagligt, men detta är lagligt.
Ännu ett skäl att avskaffa/reformera elsäkerhetslagen.
Fel, fel, fel.ricebridge skrev:
En "lekman" för byta mellan olika typer av uttag oberoende om det är envägs, tvåvägs, fyrvägs, sexvägs, etc, får även byta mellan jordat D-format lamputtag / DCL-uttag / schukouttag /eurouttag.
Får även byta mellan gamla ojordade uttag och eurouttag.
Husägare
· Jönköping
· 5 671 inlägg
Ja, gärna för mig i så fall. Ska man gå efter Elsäkerhetsverkets förnumstiga informationsmaterial får man intrycket av att inte ens det är tillåtet, men jag är bara glad om jag har förstått det fel.Demmpa skrev:
Men har du något lagrum som bevisar detta så är jag hemskt intresserad.
OT men...ricebridge skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/elsak-fs-2017-2.pdf