16 080 läst · 73 svar
16k läst
73 svar
Värma huset med Bitcoin återbetalningstid 1,5 år
P Peter Davidsson skrev:
Jag har visat vad jag får in bara att räkna efter och göra en egen bedömning …A Avle skrev:
Har en äldre ASCI rigg som håller husvagnen varm den går precis +-0, den kör scrypt algoritmen och genererar enbart Litecoin för tillfället är den inte igång.
Visar nedan vad jag genererar på de 3 grafikkorten.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
2kw i 1timme, 2kwh, inte helt svårt och förstå...
Visst blir kalkylen mycket bättre om kan ha nytta av energin, men dumpa energi i husets värmesystem kanske inte är så lätt.
Panna/Värmesystem handlar ju mycket om reglering och att hålla rätt temperatur i huset samt att producera tappvarmvatten.
Hur fungerar vattenkylningen när termostaterna för att värma huset stänger?
Kanske skulle man ha ackumulatortankar för att få mer kylning på dagen och kunna ta ut mer värmeenergi på natten?
Vad har huset fört typ av panna? Har man fjärrvärmepanna med värmeväxlare är vattenmängden liten och man måste ha direkt avsättning för värmeenergin, medan panna med förrådsberedare kan ha flera hundra liter vatten och man kan nyttja den återvunna energin även för tappvarmvatten.
Hur låg temp behöver kylvattnet ha som tillförs riggen och hur varmt vatten kan man få ut?
Enklast är väl att leda in varmluften likt en Luft-luft-värmepump, men man kommer nog behöva ha häftiga ljuddämpare för att få bort fläktljudet.
Panna/Värmesystem handlar ju mycket om reglering och att hålla rätt temperatur i huset samt att producera tappvarmvatten.
Kanske skulle man ha ackumulatortankar för att få mer kylning på dagen och kunna ta ut mer värmeenergi på natten?
Vad har huset fört typ av panna? Har man fjärrvärmepanna med värmeväxlare är vattenmängden liten och man måste ha direkt avsättning för värmeenergin, medan panna med förrådsberedare kan ha flera hundra liter vatten och man kan nyttja den återvunna energin även för tappvarmvatten.
Hur låg temp behöver kylvattnet ha som tillförs riggen och hur varmt vatten kan man få ut?
Enklast är väl att leda in varmluften likt en Luft-luft-värmepump, men man kommer nog behöva ha häftiga ljuddämpare för att få bort fläktljudet.
Nä det är rätt det är inte enkelt att bunkra energin utan en extra vvtank, tanken är att hålla len åg investering jag tror inte på stora anläggningar.blackarrow skrev:
Visst blir kalkylen mycket bättre om kan ha nytta av energin, men dumpa energi i husets värmesystem kanske inte är så lätt.
Enklast är väl att leda in varmluften likt en Luft-luft-värmepump, men man kommer nog behöva ha häftiga ljuddämpare för att få bort fläktljudet.![]()
Jag får helt enkelt prova mig fram när huset inte har behov av värme så får jag helt enkelt värma garaget alt pausa under hetaste sommarmånaderna.
Värma med luft-luft funkar men jag tycker om min golvvärme och vill gärna använda mig av den.
MVH Peter
Hur har det gått?P Peter Davidsson skrev:Nä det är rätt det är inte enkelt att bunkra energin utan en extra vvtank, tanken är att hålla len åg investering jag tror inte på stora anläggningar.
Jag får helt enkelt prova mig fram när huset inte har behov av värme så får jag helt enkelt värma garaget alt pausa under hetaste sommarmånaderna.
Värma med luft-luft funkar men jag tycker om min golvvärme och vill gärna använda mig av den.
MVH Peter
Funderar på att skaffa några riggar och funderar på hur jag ska hantera värmen på bästa sätt.
Medlem
· Blekinge
· 10 901 inlägg
För miljön och dina barns bästa: sluta med dessa tokigheter! Kolla på CO2 avtryck av bitcoin-mining i Polen eller Tyskland eller Danmark. För det är dessa länder. som Sverige exporterar El till om inte någon bränner bort det för Bitcoin.
Ja tiderna förändras och lite roligare när priset har ökat, nu står riggarna och tillverkar Etherum valutan för den ger bäst avkastning.
Något element i garaget har jag inte behövt att använda då tillverkningen klarar att hålla lagom garagevärme ca 10 grader över yttertemperatur.
Något element i garaget har jag inte behövt att använda då tillverkningen klarar att hålla lagom garagevärme ca 10 grader över yttertemperatur.
Japp det har varit upp och ner och just nu är det väldigt väldigt mycket upp !mg765 skrev:
Måste verkligen få till en dockning mot pannan innan det blir varmt ute.
Prismässigt funkar det bra men det finns ingen hårdvara att köpa, finns inga grafikkort att köpa tyvärr.G gimmok skrev:
Återbetalningstiden ligger runt 100 dagar nu beroende på vilken valuta du minar.
Hejmg765 skrev:
Peter, jag tror du har snubblat lite i dina beräkningar?
1: Ett GTX 1660 Ti drar ca 90W på full effekt. Tre stycken drar då alltså 270W. Inte 1000W. Eller ska du köpa 8 st till? Då blir summan 33000kr bara för grafikkorten. Totalt 46000 inkl datorn och diverse.
2: Om du betalar ca 1kr per kWh så gör du i förtjänst 150kr per månad per kort eller 450kr totalt för tre st på Nicehash, baserat på förtjänsten senaste 24 timmarna. Förtjänsten kanske är några tior mer om du minear en valuta direkt, t.ex Ethereum vilket historiskt varit bra för Nvidia-kort. Men då får du också lägga på växelavgifter samt en del extra hantering i form av wallets.
3: Har du verkligen räknat in diminishing returns? Eftersom det hela tiden kommer kraftfullare hårdvara och fler miners sjunker förtjänsten för varje dag. Vi kan se i graferna att lönsamheten för en månad sedan per kort var ca 0.00008 BTC/dag, men idag 0.0006 BTC. En nedgång på 25%. Om kryptovalutorna skulle börja sjunka i värde sjunker också förtjänsten väldigt snabbt. Men det är en parameter vi bara kan spekulera om.
4: Andra faktorer som är svårare att räkna in är att nicehash bli hackade igen. Det hände så sent som i höstas då alla wallets tömdes.
Jag tror att du inom ett halvår betalar mer för elen än vad du gör i förtjänst. Mitt råd är att inte investera några större pengar på mining då cryptoracet redan har gått.
Ja mycket har jag fått lära mig under resans gång och det mesta har varit roligt och lärorikt och jag skulle nog inte rekommendera någon att börja med crypto utan ett verkligt intresse.
Inga siffror stämmer längre då allt har rusat upp och det är stora rörelser i valutorna. I nuläget vågar jag knappt gå in och köpa någon valuta för allt är högt.
Jag kunde inte låta bli att börja handla med dessa valutor då det var enkelt när det mesta har gått upp.
Jag lägger en bild på nuvarande intäkt så får ni själv räkna.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det bra tider dock finns det inga grafikkort att köpa men har du intresset så börja lite smått i dagsläget får jag in 800 kr / månad på ett kort som kostar 3000 ex Gforce 1660.G gimmok skrev:
Jag har haft tur för jag fick värdeökningen på bitcoinen under resans gång.
MVH Peter