16 179 läst · 73 svar
16k läst
73 svar
Värma huset med Bitcoin återbetalningstid 1,5 år
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Jasså? Vi har ett mycket välisolerat hus i Norrland, kräver ändå värme från Sept-Juni, och denna sommar nästan Juli..
Tydligen inte tillräckligt välisoleratH Husqvarna220Ac skrev:
Vårt hus här i Skåne som precis klarar statens krav på pappret har bara haft värme på från slutet av oktober till början på mars..
Eftersom vi endast hade fem grader utomhus i början av den här veckan så noterade jag att golvvärmen kickade igång... 15e juli.....K Kallebo skrev:
Jag bor i nytt hus men som klarar statens krav med bra marginal men inte fan kan jag stänga av värmen i april om det är10 grader ute. Det ärklart, gillar man att ha det 15-16 grader i huset så visst, för alldel. Men min värme går på såfort det är lite kallare ute, vilket det rätt ofta kan va i april maj med. Vi har ju haft väder iår med 12-14 grader i juli med.K Kallebo skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Lite skillnad mellan Danmark och Norrland, men vi brukar inte behöva värma i Juni i vanliga fall, då ca 20gr på morgonen sen värmer solen..men tar hellre Swe sköna svala sommrar än Spaniens klimat!K Kallebo skrev:
Ja det kan vara så har ett exempel nedan med ett kort som kom ut i sep 2018 och det har fortfarande en bra lönsamhet:mg765 skrev:
Peter, jag tror du har snubblat lite i dina beräkningar?
1: Ett GTX 1660 Ti drar ca 90W på full effekt. Tre stycken drar då alltså 270W. Inte 1000W. Eller ska du köpa 8 st till? Då blir summan 33000kr bara för grafikkorten. Totalt 46000 inkl datorn och diverse.
GTX 1660 tar lite mer runt 120 W jag räknade om intäkten till 1000 W för att det är vad jag tänkte docka till huset och jag kommer att köpa 3 vattenkylda mer högpresterande kort ex radeon VI a 7500:-.
2: Om du betalar ca 1kr per kWh så gör du i förtjänst 150kr per månad per kort eller 450kr totalt för tre st på Nicehash, baserat på förtjänsten senaste 24 timmarna. Förtjänsten kanske är några tior mer om du minear en valuta direkt, t.ex Ethereum vilket historiskt varit bra för Nvidia-kort. Men då får du också lägga på växelavgifter samt en del extra hantering i form av wallets.
Jag förväntar mig inte med någon vinst förutom de 8760 KW som jag trycker i husets värmesystem.
3: Har du verkligen räknat in diminishing returns? Eftersom det hela tiden kommer kraftfullare hårdvara och fler miners sjunker förtjänsten för varje dag. Vi kan se i graferna att lönsamheten för en månad sedan per kort var ca 0.00008 BTC/dag, men idag 0.0006 BTC. En nedgång på 25%. Om kryptovalutorna skulle börja sjunka i värde sjunker också förtjänsten väldigt snabbt. Men det är en parameter vi bara kan spekulera om.
Svårt förutspå vad utrustningen är värd när den är återbetalad antingen kör man vidare eller så byter man.
Jag tror att det är bäst att byta den och troligen kan man få halva inköpet tillbaka om man håller sig i framkant teknikmässigt vid inköpen.
4: Andra faktorer som är svårare att räkna in är att nicehash bli hackade igen. Det hände så sent som i höstas då alla wallets tömdes.
Jepp de e en risk man får ta jag skickar över Bitcoinen till Coinbase när jag har uppnått 1000 kr sedan växlar jag dessa till
Euro och använder upp dem i mitt Paypalkonto.
Jag tror att du inom ett halvår betalar mer för elen än vad du gör i förtjänst. Mitt råd är att inte investera några större pengar på mining då cryptoracet redan har gått.
Lagt in 1 kr / KW.
Jag behöver egentligen inte räkna med elkostnaden för att den blir värme till mitt hus.680 kr / månad genererar kortet nedan
sedan är det dyrt runt 12000:- detta skulle jag inte köpt pga. av att det troligen snart byts ut men där är fortfarande en lönsamhet på 524:- / månad.

Jag kommer att lägga ut intäkter samt kostnader efterhand som mitt projekt fortskrider, jag tror inte på att socka några kalkyler
jag har inget att vinna på det.Jag ser detta som ett Hobbyprojekt och kan jag få runt det så att jag tjänar värmen så är jag nöjd.
Man bör ha ett stort intresse för teknik och en viss datorvana det är inte problemfritt som en vanlig huspanna som i sin tur aldrig återbetalar sig.
Moraliskt känns det fel att bränna el för att tjäna pengar och jag ser det som så att så länge jag tar tillvara på elen och inte släpper ut den till kråkorna så är det bra.
Värre är de stora företagen som tillverkar Cryptovaluta på Island eller något Asiatiskt land och släpper energin rätt ut.
Miljöfrågorna kan man diskutera i all oändlighet och de bör alltid beaktas.
Hur varmt får grafikkortet bli? Och hur hög är returtempen på vattnet när det är kallt ute? Hur hög effekt räknar du med att datorerna totalt skall ha? Vart skall värmen ta vägen på sommaren när du inte behöver värme i huset? Är det ett par kW eller mer kanske det finns vinningar med att göra som du beskriver. Annars verkar det enklare att bara ha datorerna inomhus och låta värmen gå direkt till rummet där de står.
Det ser ut som att du blandar ihop enheterna kW (kilowatt) och kWh (kilowattimmar). Det är två helt olika enheter. Kanske räknar du med rätt siffror i alla fall, men det blir tydligare vad du menar om du använder rätt enheter.
Det ser ut som att du blandar ihop enheterna kW (kilowatt) och kWh (kilowattimmar). Det är två helt olika enheter. Kanske räknar du med rätt siffror i alla fall, men det blir tydligare vad du menar om du använder rätt enheter.
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Kan alla tillverka kryptovaluta? Låter otroligt konstigt, känns som att värdet lätt faller då, som att Ingves lämnar tryckplåtarna och man får själva pressa några lappar i garaget..
Vi har en Bitcoin fabrik i stan, hård förbrukning, 2200-2500A/nätstation, (10,7kv/400v) och totalt 7st.
Värmen värmer kråkorna, men likadant Facebook i Luleå, där värmen behövs största delen av året, ändå dumpas den rakt ut sommar som vinter, många TWh, känns onödigt.
Vi har en Bitcoin fabrik i stan, hård förbrukning, 2200-2500A/nätstation, (10,7kv/400v) och totalt 7st.
Värmen värmer kråkorna, men likadant Facebook i Luleå, där värmen behövs största delen av året, ändå dumpas den rakt ut sommar som vinter, många TWh, känns onödigt.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 669 inlägg
Det man gör med datorn är inte att "trycka bitcoins", man hjälper till med att göra överföringar, lite förenklat. När man gjort ett visst antal så belönas man med en bitcoin. I början var belöningen större, men ju längre tiden går så blir belöningen mindre och mindre, för att tillslut upphöra helt.H Husqvarna220Ac skrev:Kan alla tillverka kryptovaluta? Låter otroligt konstigt, känns som att värdet lätt faller då, som att Ingves lämnar tryckplåtarna och man får själva pressa några lappar i garaget..
Alla kan tillverka en bitcoin. Anledningen till att dom inte blir helt värdelösa är ju för att det blir svårare och svårare att bryta en bitcoin. Många har ju börjat andra kryptovalutor idag för att just kryptovalutan bitcoin är så fruktansvärt svår att utvinna idag. Så därav om man till exempel skulle börja mina (rent exempel) en kryptovalutan som heter swecoin så kanske du pressar ut ett hundratal första året, sen för varje coin som utvunnits så blir det svårare och svårare, sen får några företag osv upp ögonen för denna kryptovalutan och är då berädda att betala för den. Då börjar kineserna att köra igång sina maskiner på den och den blir då nästan omöjlig att utvinna med vanliga datorer (som bitcoin är idag)H Husqvarna220Ac skrev:Kan alla tillverka kryptovaluta? Låter otroligt konstigt, känns som att värdet lätt faller då, som att Ingves lämnar tryckplåtarna och man får själva pressa några lappar i garaget..
Ett grafikkort brukar utan problem kunna bli 90 grader utan att ta skada. Dom brukar väll dock hålla sig runt under full last 60-80 med vanlig luftlylare som följer med (beroende på modell och hur bra kylare tillverka slängt på)A Avemo skrev:Hur varmt får grafikkortet bli? Och hur hög är returtempen på vattnet när det är kallt ute? Hur hög effekt räknar du med att datorerna totalt skall ha? Vart skall värmen ta vägen på sommaren när du inte behöver värme i huset? Är det ett par kW eller mer kanske det finns vinningar med att göra som du beskriver. Annars verkar det enklare att bara ha datorerna inomhus och låta värmen gå direkt till rummet där de står.
Grafikkortet stängs ned vid 90 grader nu kör jag de runt 80.A Avemo skrev:Hur varmt får grafikkortet bli? Och hur hög är returtempen på vattnet när det är kallt ute? Hur hög effekt räknar du med att datorerna totalt skall ha? Vart skall värmen ta vägen på sommaren när du inte behöver värme i huset? Är det ett par kW eller mer kanske det finns vinningar med att göra som du beskriver. Annars verkar det enklare att bara ha datorerna inomhus och låta värmen gå direkt till rummet där de står.
Returtempen på vattnet från golvvärmen har jag ingen bra svar på men när jag mätte våras låg den på 23 grader.
I nuläget planerar jag att har grafikkort som förbrukar runt 1000 totalt w
Det är ett problem att nyttja värmen på sommaren , möjligen att värma spaet men troligast så får man pausa den varmaste tiden på året om man vill vara miljövänlig.
Ja det är enklast att låta värmen gå ut i rummet och det är så jag har gjort i garaget, stängde bara av mitt element.
Jag ber om ursäkt om jag inte har varit riktigt tydlig Med kW ,KWh jag skall bättra mig där.
/Peter