16 031 läst · 73 svar
16k läst
73 svar
Värma huset med Bitcoin återbetalningstid 1,5 år
Hej!
Tänkte väcka den här tråden till liv igen och fråga hur allt gått nu med ökad svårighetsgrad och högre priser på BTC samtidigt som elpriserna lugnat sig något?
Funderar på att köpa en vätskekyld miner och koppla till befintliga bergvärmen, som därefter kan värma upp vårt vattengolvvärme samt vattenförbrukningen i huset.
Kollar på denna: Bitcoin Miner S21+ Hydro-cooling Miner (319T 4785W 15J/T)
https://shop.bitmain.com/product/detail?pid=00020250115154103810INmQ3e760641
Någon som gjort något liknande?
Tänkte väcka den här tråden till liv igen och fråga hur allt gått nu med ökad svårighetsgrad och högre priser på BTC samtidigt som elpriserna lugnat sig något?
Funderar på att köpa en vätskekyld miner och koppla till befintliga bergvärmen, som därefter kan värma upp vårt vattengolvvärme samt vattenförbrukningen i huset.
Kollar på denna: Bitcoin Miner S21+ Hydro-cooling Miner (319T 4785W 15J/T)
https://shop.bitmain.com/product/detail?pid=00020250115154103810INmQ3e760641
Någon som gjort något liknande?
Konstant förbrukning på 4,8kW blir mycket energi att kyla bort, att bli av med. Det är mer än huset kan ta emot och förbruka.
Vad kommer du att ha för temperatur på vattnet ut från minern?
Vad kommer du att ha för temperatur på vattnet ut från minern?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.asicminervalue.com/miners/bitmain/antminer-s21-plus-hyd-319th
Vill förtydliga mina tankar: Tanken är att använda en vätskekyld Bitcoin-miner som primär värmekälla, där värmen överförs via en plattvärmeväxlare till vår bufferttank och varmvattenberedare. Bergvärmepumpen skulle då fungera som backup.J jonaserik skrev:
Enligt mina beräkningar har huset ett värmebehov på cirka 60 000 kWh per år (baserat på att bergvärmepumpen har en SCOP på 6 och använder 10 000 kWh el/år). Minern skulle kunna bidra med cirka 40 000 kWh värme per år (räknat på 95% effektivitet).
Jag förstår att detta skulle öka vår direkta elkostnad, men med intäkterna från BTC-miningen hoppas jag att det går jämnt ut. Enligt https://www.coinwarz.com/mining/bitcoin/calculator skulle minern generera cirka 0,00017881 BTC per dag.
Någon som har erfarenhet av liknande setup eller tankar kring detta?
Så, du räknar med att förbruka 115kW per dag året om för att generera en intäkt på ungefär 150kr/dag
Tja, vintertid är det kanske inte helt fel, förutom att elpriset brukar vara högre då.
Sommartid när elpriset generellt är lägre har du ingen nytta av den värmen och behöver i värsta fall betala för att kyla överskottet.
Och ditt stora problem är väl just att du räknar på bergvärmepumpens årsförbrukning.
Den är ju egentligen primärt förlagd till 4 månader, inte 12. Mängden energi som går åt till tappvatten är ju rätt liten i förhållande till uppvärmningen.
Tja, vintertid är det kanske inte helt fel, förutom att elpriset brukar vara högre då.
Sommartid när elpriset generellt är lägre har du ingen nytta av den värmen och behöver i värsta fall betala för att kyla överskottet.
Och ditt stora problem är väl just att du räknar på bergvärmepumpens årsförbrukning.
Den är ju egentligen primärt förlagd till 4 månader, inte 12. Mängden energi som går åt till tappvatten är ju rätt liten i förhållande till uppvärmningen.
Tack för det! Ja, säsongsaspekten tänkte jag inte riktigt på - stirrade mig blind på siffrorna...Dowser4711 skrev:
Så, du räknar med att förbruka 115kW per dag året om för att generera en intäkt på ungefär 150kr/dag
Får nog handla bitcoin istället och fokusera på lägre energiförbrukning till huset. Kanske lättast så!
Ja, rent krasst så kommer du aldrig slå kostnadsbilden för de stora miner-företagen som kör på industriell skala.N Namespace skrev:
Och förutom kostnaden för att producera så har du kostnaden för miner, plattvärmeväxlare och så vidare.
Tar du istället de pengarna och satsar på valutan har du nog större möjlighet att gå plus.
(Och då kan du ju även växla mellan att investera i BTC, råvaror eller aktier beroende på vad som känns mest lukrativt för tillfället)
Hej allihopa!
Då jag ser att intresset är stort, så ger jag er nu möjlighet att lära er hur ni värmer huset gratis med Ryska Rubel. Det börjar med att ni investerar 100.000kr. Sen, genom tidsförskjutningen mot Ryssland, så kommer vi hela tiden ligga före dem i tiden, och kan därför investera och sälja redan innan det sker. Detta skapar en friktion i servrarna hos er. Vidare så dockar ni era datorer till eran värmepanna.
Så tveka inte nu. Sätt in 100.000 på mitt konto så fixar jag resten. Självklart är det bara att hämta ut vinsten i pengar också, eller om ni ångrar er, hämta ut allt.
Mvh AG A
Då jag ser att intresset är stort, så ger jag er nu möjlighet att lära er hur ni värmer huset gratis med Ryska Rubel. Det börjar med att ni investerar 100.000kr. Sen, genom tidsförskjutningen mot Ryssland, så kommer vi hela tiden ligga före dem i tiden, och kan därför investera och sälja redan innan det sker. Detta skapar en friktion i servrarna hos er. Vidare så dockar ni era datorer till eran värmepanna.
Så tveka inte nu. Sätt in 100.000 på mitt konto så fixar jag resten. Självklart är det bara att hämta ut vinsten i pengar också, eller om ni ångrar er, hämta ut allt.
Mvh AG A
nära 5000 dollar... med kupong... det blir nog runt 70 000:- innan du har den på gården i sverige med frakt, tull och moms. Rent krasst så kan man köpa rätt mycket aktier för 70 000:- Du köper då ström för att värma upp huset i bra många år om din förbrukning bara är 10 000Kwh/år. Din Miner kommer att vara färdig för tippen långt innan du har fått tillbaka insatsen.N Namespace skrev:Vill förtydliga mina tankar: Tanken är att använda en vätskekyld Bitcoin-miner som primär värmekälla, där värmen överförs via en plattvärmeväxlare till vår bufferttank och varmvattenberedare. Bergvärmepumpen skulle då fungera som backup.
Enligt mina beräkningar har huset ett värmebehov på cirka 60 000 kWh per år (baserat på att bergvärmepumpen har en SCOP på 6 och använder 10 000 kWh el/år). Minern skulle kunna bidra med cirka 40 000 kWh värme per år (räknat på 95% effektivitet).
Jag förstår att detta skulle öka vår direkta elkostnad, men med intäkterna från BTC-miningen hoppas jag att det går jämnt ut. Enligt [länk] skulle minern generera cirka 0,00017881 BTC per dag.
Någon som har erfarenhet av liknande setup eller tankar kring detta?
Låter intressant, men borde det inte funka ännu bättre med nyazeeländska dollar? (större tidsförsprång)A AG A skrev:Hej allihopa!
Mvh AG A
Du skulle ju kunna koppla in dig på köldslingan på bergvärmen och på så sätt sommartid kyla bort effekten i borrhålet och vintertid kunna köra bvp med betydligt varmare inkommande vatten?N Namespace skrev:
Vet inte hur en bergvärmepump reagerar på det men har en bekant som har solfångare (inte solceller) och matar ner överskottet från dom sommartid i borrhålet och säger sig få tillbaka en del av det vintertid.
Jo, det är precis vad mitt dotterbolag håller på att utforska. Det borde generera både mer pengat och värme. Dock behövs kapital. För enbart 1000.000kr ger jag dig nu möjlighet att bli delägar i dotterbolaget😄.Magnus E K skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden